60 mil hemifrån...
60 mil hemifrån...
Finns det någon i Malung eller omnejd som kan meka motorer?
Har sedan midnatt stått still och hade uppskattat hjälp.
Motorn startar direkt vid nyckel omvridning men inte på alla cylindrar låter det som för ett otränat öra.
Någon som kan hjälpa på något sätt?
Ring gärna på 0739353422 eller 0734043466
Har sedan midnatt stått still och hade uppskattat hjälp.
Motorn startar direkt vid nyckel omvridning men inte på alla cylindrar låter det som för ett otränat öra.
Någon som kan hjälpa på något sätt?
Ring gärna på 0739353422 eller 0734043466
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: 60 mil hemifrån...
Jobbigt.
Tyvärr bor jag inte i närheten, men kanske kan hjälpa dej att hitta felet.
- Har du motortvättat bilen innan de började krångla eller möjligtvis stått i väldigt kraftigt slagregn,
så har du säkert fått in fukt i fördelaren. Ta av hatten och torka ur. Behövs väldigt lite fukt för att det ska krångla..
- Kolla alla tändkablar och stift. Sitter kablarna bra, kan man misstänka att nån gått sönder i kabelfästet
eller gått av i porslinet eller bränt sönder mot header?
- Om brytar spets (-ar).....De kan vibrera ihop när som helst om man har otur...
Kolla avståndet (ca 0,4 mm när den öppnar på klacken) och ställ in tändningen, med stroboskope.
Om du kommer så långt som till Västerås och får fel där. Kan jag komma och försöka hjälpa dej.
Lycka till!
//Lasse
Tyvärr bor jag inte i närheten, men kanske kan hjälpa dej att hitta felet.
- Har du motortvättat bilen innan de började krångla eller möjligtvis stått i väldigt kraftigt slagregn,
så har du säkert fått in fukt i fördelaren. Ta av hatten och torka ur. Behövs väldigt lite fukt för att det ska krångla..
- Kolla alla tändkablar och stift. Sitter kablarna bra, kan man misstänka att nån gått sönder i kabelfästet
eller gått av i porslinet eller bränt sönder mot header?
- Om brytar spets (-ar).....De kan vibrera ihop när som helst om man har otur...
Kolla avståndet (ca 0,4 mm när den öppnar på klacken) och ställ in tändningen, med stroboskope.
Om du kommer så långt som till Västerås och får fel där. Kan jag komma och försöka hjälpa dej.
Lycka till!
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: 60 mil hemifrån...
Hej och tack för snabbt svar.
Igår körde vi genom ett par ganska kraftiga regn oväder.
Vi har under natten och nu förmiddagen letat fel och hållt på.
De punkter vi har gjort är:
Torkat av fördelarna på insidan. kollat alla tändkablar, vi har ingen hylsa till stiften så vi har bara kollat den del som är synlig. Förövrigt så är det ett brytarlöst system.
Vi har även hällt i en flaska k-sprit i tanken.
Bilen startar fint och direkt när man vrider om nyckeln. Men bara på en del av cylindrarna. När man sen gasar lite så stryper den Sif själv och vill gärna dö.
Mvh
Martin
Igår körde vi genom ett par ganska kraftiga regn oväder.
Vi har under natten och nu förmiddagen letat fel och hållt på.
De punkter vi har gjort är:
Torkat av fördelarna på insidan. kollat alla tändkablar, vi har ingen hylsa till stiften så vi har bara kollat den del som är synlig. Förövrigt så är det ett brytarlöst system.
Vi har även hällt i en flaska k-sprit i tanken.
Bilen startar fint och direkt när man vrider om nyckeln. Men bara på en del av cylindrarna. När man sen gasar lite så stryper den Sif själv och vill gärna dö.
Mvh
Martin
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: 60 mil hemifrån...
Hejsan !
Prova med att spruta på/i typ 5-56 eller liknande, i alla tändhattar på
kontaktstycken, i kontaktstycken ! Är det fukt där det inte ska vara, så
kan det hjälpa !
!!
Hälsningar / Peter A
Prova med att spruta på/i typ 5-56 eller liknande, i alla tändhattar på
kontaktstycken, i kontaktstycken ! Är det fukt där det inte ska vara, så
kan det hjälpa !



Hälsningar / Peter A
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: 60 mil hemifrån...
Hej!
Jag hade något liknade fel på min 65:a.. startade hur snällt som helst, gick skapligt på tomgång, men gick inte alls bra vid belastning (både när man stod still å gasade och när man körde så kändes det som han inte gick på alla cylindrar och hade ingen ork).
Orsaken till mitt bekymmer var att det var en massa "glegg" i förgasaren.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Jag hade något liknade fel på min 65:a.. startade hur snällt som helst, gick skapligt på tomgång, men gick inte alls bra vid belastning (både när man stod still å gasade och när man körde så kändes det som han inte gick på alla cylindrar och hade ingen ork).
Orsaken till mitt bekymmer var att det var en massa "glegg" i förgasaren.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: 60 mil hemifrån...
Hur har det gått med bilen? Lyckades ni få fart på den?
/Benny
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: 60 mil hemifrån...
Pröva med att ta bort luftfilter och kolla bränslefilter att allt har klara vägar, får den soppa och har gnista så går den.
Re: 60 mil hemifrån...
Om du fortfarande inte fått motorn att gå....
För att testa om förgasaren är igensatt:
Prova med startgas och lyssna om motorn tänder på alla cylindrarna.
Blir det ingen förbättring så är det tändningen som spökar.
Test av tändning/gnista:
Köp en stroboskoplampa (eller ta ett gammalt tändstift) och testa på varje kabel så kan du se om du har gnista eller inte på alla cylindrarna.
För att testa om förgasaren är igensatt:
Prova med startgas och lyssna om motorn tänder på alla cylindrarna.
Blir det ingen förbättring så är det tändningen som spökar.
Test av tändning/gnista:
Köp en stroboskoplampa (eller ta ett gammalt tändstift) och testa på varje kabel så kan du se om du har gnista eller inte på alla cylindrarna.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: 60 mil hemifrån...
God morgon!
Vi hade sån tur att där körde förbi en jänkebils guru när vi stod på parkeringen. Han körde hem och hämtade sin verktygslåda och kom till vår undsättning.
När han hade lyssnat vad det var som spökade så fick vi i uppgift att göra rent alla stift. Undertiden kollade han på fördelarna och hittade i den en brytare. Det var inte vad säljaren hade sagt till mig. men men...
Bilen gick iaf igång efter detta men med ojämn gång på 2 cylindrar (vi hade inga verktyg att komma nr: 2 och 4)
Vi fick packat på räddare lite pengar som han högst motvilligt tog emot
Sen packade vi in all vår skit i bilen igen.
Men icke att vi skulle köra. När vi vår klara så hade stiften sotat igen
Tur i oturen så hade vi fått hans telefon nummer. Så.... vi tuffare sakta men säkert hem till honom och började om med stift och bryta. Denna gång fick vi även bytat de 2 sista stiften.
När allt vår ordnat och vi höll på med att vrida tandningsfordelaren så dog hela bilen.
Då kan jag erkänna att tanken lockade lite att låta bilen rulla ut för ett stup.
Men så blev inte fallet.
Kom ganska snabbt fram till att brytaren vid batteriet glappade.. bort med den, starta, ställa in fördelarna och kl 21 nånting igår kom vi iväg. Orkade bara köra drygt 10mil sen vår det Hotel som gällde. O det vår inte dumt alls.
Nu ska vi strax ut till bilen igen och se hur det går idag.
Tack för alla tips och råd. Hjälpsamma människor är alltid välkomna!
Mvh Martin
Vi hade sån tur att där körde förbi en jänkebils guru när vi stod på parkeringen. Han körde hem och hämtade sin verktygslåda och kom till vår undsättning.
När han hade lyssnat vad det var som spökade så fick vi i uppgift att göra rent alla stift. Undertiden kollade han på fördelarna och hittade i den en brytare. Det var inte vad säljaren hade sagt till mig. men men...
Bilen gick iaf igång efter detta men med ojämn gång på 2 cylindrar (vi hade inga verktyg att komma nr: 2 och 4)
Vi fick packat på räddare lite pengar som han högst motvilligt tog emot

Sen packade vi in all vår skit i bilen igen.
Men icke att vi skulle köra. När vi vår klara så hade stiften sotat igen
Tur i oturen så hade vi fått hans telefon nummer. Så.... vi tuffare sakta men säkert hem till honom och började om med stift och bryta. Denna gång fick vi även bytat de 2 sista stiften.
När allt vår ordnat och vi höll på med att vrida tandningsfordelaren så dog hela bilen.
Då kan jag erkänna att tanken lockade lite att låta bilen rulla ut för ett stup.
Men så blev inte fallet.
Kom ganska snabbt fram till att brytaren vid batteriet glappade.. bort med den, starta, ställa in fördelarna och kl 21 nånting igår kom vi iväg. Orkade bara köra drygt 10mil sen vår det Hotel som gällde. O det vår inte dumt alls.
Nu ska vi strax ut till bilen igen och se hur det går idag.
Tack för alla tips och råd. Hjälpsamma människor är alltid välkomna!
Mvh Martin
1970 SB 350 Cupe
Re: 60 mil hemifrån...
Kul att problemet verkar vara löst
Lycka till på färden!

Lycka till på färden!
Re: 60 mil hemifrån...
Ville bara skriva att vi nu är hemma i Skåne igen.
Bilen gick fin fint hela vägen hem efter vårt möte med bil gurun.
Kommer antagligen lägga upp en ny tråd lite senare på bilen. Detta blir nog en rullande renovering.
Ha det bra där ute i sommar Sverige!
Mvh Martin
Bilen gick fin fint hela vägen hem efter vårt möte med bil gurun.
Kommer antagligen lägga upp en ny tråd lite senare på bilen. Detta blir nog en rullande renovering.
Ha det bra där ute i sommar Sverige!
Mvh Martin
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: 60 mil hemifrån...
Skönt med hjälpsamma människor när man är i nöd!!ssickan skrev:Ville bara skriva att vi nu är hemma i Skåne igen.
Bilen gick fin fint hela vägen hem efter vårt möte med bil gurun.
Kommer antagligen lägga upp en ny tråd lite senare på bilen. Detta blir nog en rullande renovering.
Ha det bra där ute i sommar Sverige!
Mvh Martin

Jo, vi vill se lite bilder på "Pärlan"!!
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: 60 mil hemifrån...
Enligt vår hjälpande mekaniker så var det antagligen brytaren vid batteriet som gjorde att tändspolen fick lite spänningsfall. Detta i kombination med de 2 stiften som typ aldrig varit bytade gjorde antagligen så att brytaren i fördelarna och tändstiften sotade igen.
Mvh
Martin
Mvh
Martin
1970 SB 350 Cupe
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: 60 mil hemifrån...
Ska batterifrånskiljaren kunna ställa till det så mycket ifs. med hjälp av de andra sakerna? Ska man möjligen ta bort batterifrånskiljaren? Någon som har åsikter om detta?ssickan skrev:Enligt vår hjälpande mekaniker så var det antagligen brytaren vid batteriet som gjorde att tändspolen fick lite spänningsfall. Detta i kombination med de 2 stiften som typ aldrig varit bytade gjorde antagligen så att brytaren i fördelarna och tändstiften sotade igen.
Mvh
Martin
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: 60 mil hemifrån...
Min batterifrånskiljare har fungerat perfekt i 10år , den är bra att ha!
/Christer 

Re: 60 mil hemifrån...
Den som satt i bilen var en väldigt plastig. Och bevisligen inte helt 100.
Däremot kommer jag att sätta dit en ny batteribrytare igen. Men denna gången kommer det bli en sån där som monteras direkt på batteri polen.
3,5 dagar kvar till semestern
Mvh
Martin
Däremot kommer jag att sätta dit en ny batteribrytare igen. Men denna gången kommer det bli en sån där som monteras direkt på batteri polen.
3,5 dagar kvar till semestern

Mvh
Martin
1970 SB 350 Cupe