Optispark
Optispark
Hej
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?
/Börje
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
Re: Optispark
Skulle gissa att ett spridarbyte skulle göra susen, hur lång har bilen gått?
mvh
MickeW
mvh
MickeW
Börje skrev:Hej
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?
/Börje
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Re: Optispark
Några småmissar i tändningen sätter inte några felkoder DTC 16 och DTC 36, bilen måste i princip vara
okörbar för att dom skall sättas.
Det enda säkra sättet och felsöka är med digitalt oscilloscop, är du intresserad kan jag skicka PM på tillvägagångssättet.
Kjell C4/94
okörbar för att dom skall sättas.
Det enda säkra sättet och felsöka är med digitalt oscilloscop, är du intresserad kan jag skicka PM på tillvägagångssättet.
Kjell C4/94
Re: Optispark
Tack för svaren. Bilen har gått 16 000 mil.
Kjelle, skicka gärna beskrivning.
Kan ju iofs plocka isär och titta på optispark:en.
Alla stiften(nya) är sotiga. förresten rekomenderas
ganska stort gap (1,5 mm). Taskig gnista=sotig, eller.
Kan ju också vara spridarna. Men hur kolla, där borde väl felet komma
mer smygande. Alla pajar väl inte samtidigt.
mvh
Börje
ps
Kjelle vad tror du om det här:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =76-204-79;
Kjelle, skicka gärna beskrivning.
Kan ju iofs plocka isär och titta på optispark:en.
Alla stiften(nya) är sotiga. förresten rekomenderas
ganska stort gap (1,5 mm). Taskig gnista=sotig, eller.
Kan ju också vara spridarna. Men hur kolla, där borde väl felet komma
mer smygande. Alla pajar väl inte samtidigt.
mvh
Börje
ps
Kjelle vad tror du om det här:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =76-204-79;
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
Re: Optispark
Om stiftena är sotiga tyder det ju på för mycket bränsle inte på dålig tändning,
Lättaste för att kolla att bilen inte missar e ju koppla på en tändinställningslampa och kolla ?!??
kan ju räcka med att en spridare e dålig för att bilen ska gå illa...
Lättaste för att kolla att bilen inte missar e ju koppla på en tändinställningslampa och kolla ?!??
kan ju räcka med att en spridare e dålig för att bilen ska gå illa...
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Re: Optispark
Ja som alla vet..optin svag länk på LT1..ventilationen är 3 små hål...köp ett ventilerat lock lätt att koppla in..täta de små hålen
på optin....fast kolla spridarna först..och kanske t-stiftbyte inte så dumt
på optin....fast kolla spridarna först..och kanske t-stiftbyte inte så dumt
Re: Optispark
Lägg energin på Optin!
Är det under belastning som den missar? Kolla hur stiften ser ut i fördelarlocket och kolla skicket på rotorn. Då bilen verkar starta och gå som den ska annars så verkar triggningen fungera. Svarta stift kan bero på 2 saker. Antingen går bilen för fett, eller så har du dålig gnista som inte "orkar" tända din bränsle/luft blandning fullt ut.
Skaffa dig en sats med invändiga torx hylsor och ta bort fördelarlocket. Skulle inte förvåna mig om du har 0.5mm tjockt lager med ärja på dina kära fördelningsstift. Om så är fallet - Skrapa bort ärjan och putsa till dom med en fin smärjelduk alternativt scotchbrite.
Lycka till!
/Svante.
Är det under belastning som den missar? Kolla hur stiften ser ut i fördelarlocket och kolla skicket på rotorn. Då bilen verkar starta och gå som den ska annars så verkar triggningen fungera. Svarta stift kan bero på 2 saker. Antingen går bilen för fett, eller så har du dålig gnista som inte "orkar" tända din bränsle/luft blandning fullt ut.
Skaffa dig en sats med invändiga torx hylsor och ta bort fördelarlocket. Skulle inte förvåna mig om du har 0.5mm tjockt lager med ärja på dina kära fördelningsstift. Om så är fallet - Skrapa bort ärjan och putsa till dom med en fin smärjelduk alternativt scotchbrite.
Lycka till!
/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Re: Optispark
Tack för tipsen.
Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).
/Börje
Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
Re: Optispark
100 procent som Svante säger..gör ren locket på optin..och inte så dumt att byta till ventilerat lock heller, finns på Ecklers..
att köpa..koppla på insug för till luft..slang till bromsförstärkare för vacum..detta har jag gjort fungerar perfekt..
att köpa..koppla på insug för till luft..slang till bromsförstärkare för vacum..detta har jag gjort fungerar perfekt..
-
- Nykomling
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 10, 2007 12:03
- Ort: Östersund
Re: Optispark
Hur har det gått? Jag håller precis på att ska ta isär optin på min 92'a!Börje skrev:Tack för tipsen.
Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).
/Börje
1992, Automat, Coupé. CCS Nr. 2425.
Re: Optispark
Optin såg hemsk ut. Men det blev bara aningens bättre efter byte.
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.
/Börje
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
-
- Nykomling
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 10, 2007 12:03
- Ort: Östersund
Re: Optispark
Jag har precis rengjort min opti och den såg riktigt grisig ut. Det rann t.om vatten ur den när jag höll den upp och ned!! (haft en läckande kylarslang alldeles ovanför optin..) Beställde nya packningar till vattenpumpen och ska snart skruva tillbaks allt.Börje skrev:Optin såg hemsk ut. Men det blev bara aningens bättre efter byte.
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.
/Börje
Var hittade du spridare och vad kostade dem?
1992, Automat, Coupé. CCS Nr. 2425.
Re: Optispark
Orkade inte vänta på USA-frakt. Köpte på
Hansenracing för 5.000:-
/Börje
Hansenracing för 5.000:-
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti