Optispark

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Optispark

Inlägg av Börje »

Hej
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Re: Optispark

Inlägg av MickeW »

Skulle gissa att ett spridarbyte skulle göra susen, hur lång har bilen gått?

mvh
MickeW
Börje skrev:Hej
Den eviga optispark-frågan. Det gäller en -92:a med automat.
Mitt bekymmer är att bilen har tappat effekt, inte jättemycket.
Vid belastning när 'lockupen' gått i känner man alltid tydliga misständningar.
Dom känns inte när man startar från stillastående, tror att konvertern tar upp 'rycken'.
Men motorn låter inte riktigt bra. Finns heller inga felkoder.
Kan det vara Optispark-modulen? Nån med ideer ?

/Börje
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Kjelle
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jul 23, 2004 11:38

Re: Optispark

Inlägg av Kjelle »

Några småmissar i tändningen sätter inte några felkoder DTC 16 och DTC 36, bilen måste i princip vara
okörbar för att dom skall sättas.

Det enda säkra sättet och felsöka är med digitalt oscilloscop, är du intresserad kan jag skicka PM på tillvägagångssättet.

Kjell C4/94
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Optispark

Inlägg av Börje »

Tack för svaren. Bilen har gått 16 000 mil.
Kjelle, skicka gärna beskrivning.
Kan ju iofs plocka isär och titta på optispark:en.
Alla stiften(nya) är sotiga. förresten rekomenderas
ganska stort gap (1,5 mm). Taskig gnista=sotig, eller.

Kan ju också vara spridarna. Men hur kolla, där borde väl felet komma
mer smygande. Alla pajar väl inte samtidigt.
mvh
Börje

ps
Kjelle vad tror du om det här:https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =76-204-79;
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: tor apr 22, 2004 12:07
Ort: Hjo

Re: Optispark

Inlägg av Porginal »

Om stiftena är sotiga tyder det ju på för mycket bränsle inte på dålig tändning,
Lättaste för att kolla att bilen inte missar e ju koppla på en tändinställningslampa och kolla ?!??

kan ju räcka med att en spridare e dålig för att bilen ska gå illa...
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån jul 13, 2009 12:40
Ort: karlstad

Re: Optispark

Inlägg av conpers »

Ja som alla vet..optin svag länk på LT1..ventilationen är 3 små hål...köp ett ventilerat lock lätt att koppla in..täta de små hålen
på optin....fast kolla spridarna först..och kanske t-stiftbyte inte så dumt
Svante
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 28, 2004 4:03
Ort: Norrland

Re: Optispark

Inlägg av Svante »

Lägg energin på Optin!
Är det under belastning som den missar? Kolla hur stiften ser ut i fördelarlocket och kolla skicket på rotorn. Då bilen verkar starta och gå som den ska annars så verkar triggningen fungera. Svarta stift kan bero på 2 saker. Antingen går bilen för fett, eller så har du dålig gnista som inte "orkar" tända din bränsle/luft blandning fullt ut.

Skaffa dig en sats med invändiga torx hylsor och ta bort fördelarlocket. Skulle inte förvåna mig om du har 0.5mm tjockt lager med ärja på dina kära fördelningsstift. Om så är fallet - Skrapa bort ärjan och putsa till dom med en fin smärjelduk alternativt scotchbrite.

Lycka till!

/Svante.
C4 -85 9.0:1 Twin turbo
C4 -92 LtX 12.0:1 383 N/A
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Optispark

Inlägg av Börje »

Tack för tipsen.

Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie
Inlägg: 67
Blev medlem: mån jul 13, 2009 12:40
Ort: karlstad

Re: Optispark

Inlägg av conpers »

100 procent som Svante säger..gör ren locket på optin..och inte så dumt att byta till ventilerat lock heller, finns på Ecklers..
att köpa..koppla på insug för till luft..slang till bromsförstärkare för vacum..detta har jag gjort fungerar perfekt..
edwardpayne
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 10, 2007 12:03
Ort: Östersund

Re: Optispark

Inlägg av edwardpayne »

Börje skrev:Tack för tipsen.

Tror som Svante, antingen fett eller dålig gnista.
Det stämmer det är under belastning den missar.
Alla stift är nya. Alla lika sotiga. Att alla spridarna blir dåliga samtidigt
kan väl hända men kanske inte så troligt.
Har just fått bort vattenpumpen på väg in i Optin.
Kan inte fortsätta förrän i morgon(städ och kökskommendering).

/Börje
Hur har det gått? Jag håller precis på att ska ta isär optin på min 92'a!
1992, Automat, Coupé. CCS Nr. 2425.
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Optispark

Inlägg av Börje »

Optin såg hemsk ut. Men det blev bara aningens bättre efter byte.
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
edwardpayne
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: fre aug 10, 2007 12:03
Ort: Östersund

Re: Optispark

Inlägg av edwardpayne »

Börje skrev:Optin såg hemsk ut. Men det blev bara aningens bättre efter byte.
Fick byta spridarna också.
Nu går den kanonbra.

/Börje
Jag har precis rengjort min opti och den såg riktigt grisig ut. Det rann t.om vatten ur den när jag höll den upp och ned!! (haft en läckande kylarslang alldeles ovanför optin..) Beställde nya packningar till vattenpumpen och ska snart skruva tillbaks allt.

Var hittade du spridare och vad kostade dem?
1992, Automat, Coupé. CCS Nr. 2425.
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Optispark

Inlägg av Börje »

Orkade inte vänta på USA-frakt. Köpte på
Hansenracing för 5.000:-

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Skriv svar