745 skrev:
Ja smaken är ju delad som tur är

(Själv föredrar banbilar utan en massa extra krafs).
Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med lagliga/olagliga race.
Varför är reglerna rena skämtet, det är väll bra att man kan tävla med vanliga gatbilar enligt blackrace, landracing & SBFs regler, och för dom mer avancerade finns det både blackrace & SBFs tävlingsformer
Många frågor, men det blir fler efter varje olycka som man ser

Vid olagliga race är det inget tjaffs om regler eller klassindelning (Oftast).
Snabbast vinner!
Sköts smidigare och snabbare och fram för allt den lite speciella känslan.
Lagliga race har tidtagning, kan alltid vara intressant att veta hur fort man körde.
Går man efter EDPS reglerna så funkar det oftast ganska bra.
Vad gäller blackrace så får du tex inte köra snabbare än 7,5 sek på 201m, varje lätt trimmad Corvette med
schyssta däck klarar den tiden utan större bekymmer. Det får heller inte förekomma tävling, man kör enbart
mot sig själv. Väldigt spännande på oklistrat underlag...
Landracing har en väldigt konstig klassindelning.
Man delar in efter "gatbilssteg" och "open stege".
Jätte bra tänker man först, sen läser man att enbart såna däck som bilen levererades med orginal klassas som gatbilsdäck.
Du får alltså inte använda R-däck eller slicks fast dom är godkända av både polis och svensk bilprovning.
Det hela blir ännu mer komiskt när en Nissan GT-R är med och kör i gatbilsklassen med R däck, undrar vem som vann den kvällen..
Så du som kommer med din Corvette med tex R däck får möta rörramsbyggen med över 1000hp som kör 7,5-8 på strippen.
Låter väl som bra regler som är roliga att följa?
Det här var bara några ex, har betydligt fler om ni vill veta fler nackdelar med just Blackrace och Landracing.