Bränsletryck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kamikaze
Rookie
Rookie
Inlägg: 79
Blev medlem: ons apr 22, 2009 4:59
Ort: Älmhult

Bränsletryck

Inlägg av kamikaze »

Vad är det som bygger upp bränsletrycket till fuggen? sitter det en reducering i bränslepumpen eller bygger det bara på naturligt mottryck i returledningen? Är på gång och ska sätta dit en elpump och undrar egentligen mest on jag även kommer att behöva en bränsletrycksreulator då?

vad är ett bra bränsletryck dels med standardmotor och fugge och dels sen när jag kör med m
kompressorn?
Stingray -74 nu på lack
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Bränsletryck

Inlägg av Jonathan »

Ska du dit med elektrisk pump måste du ha regulator.
Samma tryck om du har kompressor eller vanligt. Så högt tryck utan att flöda förgasaren är ju klart bäst, emn runt 7 psi brukar funka.

Tänk på att om dukör kompressor behöver du betydligt kraftigare bränslepump än om du kör utan, och ja vid samma effektuttag!

Dvs 500hk sug motor kräver betydligt mindre pump än 500hk kompressor motor!!

Lycka till!
-69, 502, Coupé
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Bränsletryck

Inlägg av Ricky »

kamikaze skrev:Vad är det som bygger upp bränsletrycket till fuggen? sitter det en reducering i bränslepumpen eller bygger det bara på naturligt mottryck i returledningen? Är på gång och ska sätta dit en elpump och undrar egentligen mest on jag även kommer att behöva en bränsletrycksreulator då?
Det som bestämmer trycket i ditt bränslesystem är kraften flottören sätter på nålventilen förgasaren.

Det är detta som blir "bränsletrycket".

Skulle pumpen kunna leverera mer tryck än flottör/nålventil klarar att hålla emot kommer förgasaren konstant flöda över och motorn blir "dränkt".

Elpumpar levererar (i det flesta fall) mer bränsle och under ett högre tryck varför en bränsletrycksregulator är nödvändig.

Anledningen till att montera en elpump med högre tryck och högre flöde för att sedan med en regulator jystera ner trycket är att man säkrar sig tillförseln av bränsle så att motorn alltid har tillgång till betydligt mer bränsle än den egentligen kan använda sig av.
En buffert helt enkelt.

Köp en elpump av känt fabrikat med en tillhörande/rekomenderad regulator. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Re: Bränsletryck

Inlägg av dixon »

tja! jag ska slänga dit en mallory pump (el) den har inbyggd regulator men jag kommer köra med en regulator åxå oim att den redan sitter så fint i motor rummet.
om jag hinner köra den så kan jag betygsätta den åt dig=)

har även hört att man inte ska snåla på dimensionen på brännsleröret om du ska byta det.
själv ska jag slänga dit ½ tum invändigt.

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Bränsletryck

Inlägg av Ricky »

Det är nog bra att ha regulatorn någorlunda nära förgasaren.

En ny ledning är inte helt fel heller.

Anta att man har en knäck, buckla eller liknande reducering i rörets diameter på bränsleledningen, då kommer trycket att vara riktigt då man ställer in tryckregulatorn (=minimalt flöde) men då systemet flödar max kommer det att vara ett tryckfall efter "knäcken".

Men med nytt 12-13mm rör har du säkert kapacitet så det räcker. :)

Vad är det för maskin du har och vad är det för kompressor?

Vilket effektuttag ungefär?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
kamikaze
Rookie
Rookie
Inlägg: 79
Blev medlem: ons apr 22, 2009 4:59
Ort: Älmhult

Re: Bränsletryck

Inlägg av kamikaze »

Det blir inte aktuellt riktigt ännu, vill köra lite med bilen och känna lite på den orginal först. Men tanken slog mej att det inte verkar sitta någon regulator på bilen orginal, och då började jag fundera på hur bilen vet vad som är lagom att skicka till fuggen och vad som är lagom att skicka tillbaka till tanken.. Men annars är det tänkt all köra med en Walbro eller Bochpump och en malpassi regulator.

Motorn är en 4-bultad 350 med stålvev, smidda stakar, smidda kolvar, smogtoppar (8,5:1 i komp).
Kompressorn är ett B&M kit med holley dubbelpump, kam, lyftare mm. Vågar inte gissa på effekten, får bromsa den när det är klart.
Stingray -74 nu på lack
Skriv svar