Vad är det som bygger upp bränsletrycket till fuggen? sitter det en reducering i bränslepumpen eller bygger det bara på naturligt mottryck i returledningen? Är på gång och ska sätta dit en elpump och undrar egentligen mest on jag även kommer att behöva en bränsletrycksreulator då?
vad är ett bra bränsletryck dels med standardmotor och fugge och dels sen när jag kör med m
kompressorn?
Bränsletryck
Bränsletryck
Stingray -74 nu på lack
Re: Bränsletryck
Ska du dit med elektrisk pump måste du ha regulator.
Samma tryck om du har kompressor eller vanligt. Så högt tryck utan att flöda förgasaren är ju klart bäst, emn runt 7 psi brukar funka.
Tänk på att om dukör kompressor behöver du betydligt kraftigare bränslepump än om du kör utan, och ja vid samma effektuttag!
Dvs 500hk sug motor kräver betydligt mindre pump än 500hk kompressor motor!!
Lycka till!
Samma tryck om du har kompressor eller vanligt. Så högt tryck utan att flöda förgasaren är ju klart bäst, emn runt 7 psi brukar funka.
Tänk på att om dukör kompressor behöver du betydligt kraftigare bränslepump än om du kör utan, och ja vid samma effektuttag!
Dvs 500hk sug motor kräver betydligt mindre pump än 500hk kompressor motor!!
Lycka till!
-69, 502, Coupé
Det som bestämmer trycket i ditt bränslesystem är kraften flottören sätter på nålventilen förgasaren.kamikaze skrev:Vad är det som bygger upp bränsletrycket till fuggen? sitter det en reducering i bränslepumpen eller bygger det bara på naturligt mottryck i returledningen? Är på gång och ska sätta dit en elpump och undrar egentligen mest on jag även kommer att behöva en bränsletrycksreulator då?
Det är detta som blir "bränsletrycket".
Skulle pumpen kunna leverera mer tryck än flottör/nålventil klarar att hålla emot kommer förgasaren konstant flöda över och motorn blir "dränkt".
Elpumpar levererar (i det flesta fall) mer bränsle och under ett högre tryck varför en bränsletrycksregulator är nödvändig.
Anledningen till att montera en elpump med högre tryck och högre flöde för att sedan med en regulator jystera ner trycket är att man säkrar sig tillförseln av bränsle så att motorn alltid har tillgång till betydligt mer bränsle än den egentligen kan använda sig av.
En buffert helt enkelt.
Köp en elpump av känt fabrikat med en tillhörande/rekomenderad regulator.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

tja! jag ska slänga dit en mallory pump (el) den har inbyggd regulator men jag kommer köra med en regulator åxå oim att den redan sitter så fint i motor rummet.
om jag hinner köra den så kan jag betygsätta den åt dig=)
har även hört att man inte ska snåla på dimensionen på brännsleröret om du ska byta det.
själv ska jag slänga dit ½ tum invändigt.
mvh nicklas
om jag hinner köra den så kan jag betygsätta den åt dig=)
har även hört att man inte ska snåla på dimensionen på brännsleröret om du ska byta det.
själv ska jag slänga dit ½ tum invändigt.
mvh nicklas
Det är nog bra att ha regulatorn någorlunda nära förgasaren.
En ny ledning är inte helt fel heller.
Anta att man har en knäck, buckla eller liknande reducering i rörets diameter på bränsleledningen, då kommer trycket att vara riktigt då man ställer in tryckregulatorn (=minimalt flöde) men då systemet flödar max kommer det att vara ett tryckfall efter "knäcken".
Men med nytt 12-13mm rör har du säkert kapacitet så det räcker.
Vad är det för maskin du har och vad är det för kompressor?
Vilket effektuttag ungefär?
En ny ledning är inte helt fel heller.
Anta att man har en knäck, buckla eller liknande reducering i rörets diameter på bränsleledningen, då kommer trycket att vara riktigt då man ställer in tryckregulatorn (=minimalt flöde) men då systemet flödar max kommer det att vara ett tryckfall efter "knäcken".
Men med nytt 12-13mm rör har du säkert kapacitet så det räcker.

Vad är det för maskin du har och vad är det för kompressor?
Vilket effektuttag ungefär?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Det blir inte aktuellt riktigt ännu, vill köra lite med bilen och känna lite på den orginal först. Men tanken slog mej att det inte verkar sitta någon regulator på bilen orginal, och då började jag fundera på hur bilen vet vad som är lagom att skicka till fuggen och vad som är lagom att skicka tillbaka till tanken.. Men annars är det tänkt all köra med en Walbro eller Bochpump och en malpassi regulator.
Motorn är en 4-bultad 350 med stålvev, smidda stakar, smidda kolvar, smogtoppar (8,5:1 i komp).
Kompressorn är ett B&M kit med holley dubbelpump, kam, lyftare mm. Vågar inte gissa på effekten, får bromsa den när det är klart.
Motorn är en 4-bultad 350 med stålvev, smidda stakar, smidda kolvar, smogtoppar (8,5:1 i komp).
Kompressorn är ett B&M kit med holley dubbelpump, kam, lyftare mm. Vågar inte gissa på effekten, får bromsa den när det är klart.
Stingray -74 nu på lack