Sänkning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
logarytm
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: ons apr 01, 2009 22:34
Ort: Uddevalla

Sänkning

Inlägg av logarytm »

Hej, vill veta hur man på bästa sätt sänker C5:an lagom mycket på bästa sätt, har använt sökfunktionen men inte hittat någon riktigt bra beskrivning.
Gärna med bilder. Kan tillägga att jag har F-45 ställbart chassi.


Tack på förhand ! :)


Mvh
David
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sänkning

Inlägg av vette.se »

logarytm skrev:Hej, vill veta hur man på bästa sätt sänker C5:an lagom mycket på bästa sätt, har använt sökfunktionen men inte hittat någon riktigt bra beskrivning.
Gärna med bilder. Kan tillägga att jag har F-45 ställbart chassi.


Tack på förhand ! :)


Mvh
David
Har tyvärr ingen beskrivning med bilder men det allra viktigaste är att se till att bilens lutning framåt bibehålls.
Tyvärr ser jag alltför många som sänker för mycket bak för att det ser 'tufft' ut, jag skulle inte vilja sitta i de bilarna i hög fart. Du ska 15-20mm skillnad mellan fram/bak där bak är den högre, mäts enklast från ramen ner till backen framför främre lyftpunkten och bakom bakre lyftpunkten.

Sänk inte mer än 20-25mm eftersom risken är stor att dämparna slår igenom(bottnar) och du får en helt okontrollerbar rörelse i bilen om du tex skulle kör ner i en grop med ett hjul.

Bak,
gänga ur muttern(mot låsbrickan på toppen) för att sänka, flytta muttern på båda sidor av bilen lika mycket (det kan vara lite skillnader i karosserna/ramen vilket gör att du kanske har tre varv kvar till låsbrickan på ena sidan men bara ett varv på andra sidan).

Fram,
kapa av gummi bussningen som sitter i änden (under) bladfjädern på varje sida så att bara en sektion är kvar(eller köp färdiga som har en sektion kvar), spraya samtidigt skruven som går igenom bladfjädern med 556 eller liknande. Oftast är det enklast att lossa undre a-armen först men markera då var camber brickorna står.
Att du ska kapa dem är för att annars kan du bara sänka max 10-15mm fram vilket de flesta tycker är för lite.
Skruva ur (upp) skruven ur bladfjädern på båda sidor av bilen lika mycket, samma sak här att olikheter i karossen kan göra att skruven sticker upp olika mycket trots att du skruvat lika många varv på båda sidorna.

Du får prova dig fram så du får ett utseende du gillar, glöm inte att du måste åka en kort sväng mellan varje justering för att bilen ska sätta till sig efter att ha varit upplyft.

Vet inte om det var begripligt :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Re: Sänkning

Inlägg av Lord Melbury »

Hej,
jag har sänkt min bil, den har F45, märkte bultarna och skruvade ner bilen 5 varv runt om vilket ger ca 12-15 mm. Inte lägst i klassen men dämparna går inte i botten och det är tillräckligt för att fartbulor skall bli ett problem.

Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
logarytm
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: ons apr 01, 2009 22:34
Ort: Uddevalla

Re: Sänkning

Inlägg av logarytm »

Tack Anders, alltid lika toppen bra svar ! :lol: Ska ut imorgon och testa, annars kommer jag tillbaka. :wink:
Skriv svar