Kalle
Innan jag tar till ännu mer våld, är det nån som har tips?
-
- Corvettefantast
Innan jag tar till ännu mer våld, är det nån som har tips?
Se bilder nedan. Är det bara att slå, värma, slå för att få bort dessa? Tips?

Kalle
Kalle
Re: Innan jag tar till ännu mer våld, är det nån som har tips?
Det där på den första bilden ser ut som en spindelled och de är inte lätta att få isär utan avdragare.
Jag köpte Biltemas grejer då jag renoverade framvagnen på min gamla Ford Ranger (vila i frid).
Biltemas avdragare är inga under av styrka och kvalitet men ett helt kitt kostar endast några undringar och gör faktiskt ett hyggligt jobb.
Sök på avdragare så hittar du dessa (se bilder).
Bild nummer två ser jag tyvärr inte riktigt vad det är..
Jag köpte Biltemas grejer då jag renoverade framvagnen på min gamla Ford Ranger (vila i frid).
Biltemas avdragare är inga under av styrka och kvalitet men ett helt kitt kostar endast några undringar och gör faktiskt ett hyggligt jobb.

Sök på avdragare så hittar du dessa (se bilder).
Bild nummer två ser jag tyvärr inte riktigt vad det är..
- Bilagor
-
- Avdragare.jpg (11.64 KiB) Visad 6540 gånger
-
- Avdragare3.jpg (38.68 KiB) Visad 6536 gånger
-
- Avdragare2.jpg (13.33 KiB) Visad 6539 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Hej, vad jag minns så måste fästet för stötdämparen komma rakt ut eftersom den den har en fasad ände som an går mot camberstaget i trailingarmen, samt är räfflad sista biten.
Du kan alltså inte vålda och försöka få den att snurra lite för att lossa den.
Bild på fasen:

Trailingarmrenoveringen står på min "att göra lista" och jag har alltså inga egna erfarenheter. Men jag fick tipset att prova att rucka på schimsen efter att ha fått bort saxsprinten.
Lycka till.
/ Mr. Beam
Du kan alltså inte vålda och försöka få den att snurra lite för att lossa den.
Bild på fasen:
Trailingarmrenoveringen står på min "att göra lista" och jag har alltså inga egna erfarenheter. Men jag fick tipset att prova att rucka på schimsen efter att ha fått bort saxsprinten.
Lycka till.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvettefantast
Ok, det är alltså avdragare som gäller. Jag har gått lös ganska hårt med kopparhammare. Vilken av de som du postat bilder på funkar bäst?
Den övre bilden är trailingarm på vänster sida. Alltså dör den fästes i ramen.
Kalle
Den övre bilden är trailingarm på vänster sida. Alltså dör den fästes i ramen.
Kalle
I många fall så e den enda utvägen att såga av bulten som håller i Bärarmen. En bra Tigesråg och lite tålamod e modellen.
Kasta inte bäver i trähus.
Man ska aldrig slå och banka, låna en portopower och pressa med hudralik istället, och det som går att få bort från bilen sätter du i en hydralpress.Kalle Mankan skrev:Se bilder nedan. Är det bara att slå, värma, slå för att få bort dessa? Tips?
Kalle
Jag brukar använda sonax rostlösare, det är den ända som jag testat som kryper in ordentligt.
Mvh 68RS
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 0849&Hkat=
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 5525&Hkat=
Hej!
Spindelleden är konad. skruva loss från styrsnäckan så du får loss hela paketet. lägg upp på en bänk så det svarar bra och klipp till med en bastant hammare på den undre delen så ramlar det isär.
Mvh/kenneth
Spindelleden är konad. skruva loss från styrsnäckan så du får loss hela paketet. lägg upp på en bänk så det svarar bra och klipp till med en bastant hammare på den undre delen så ramlar det isär.
Mvh/kenneth
Corvette convertible C6.
Hei. 1. bilden, den må pressas ut, bruk en verkstadspress,eller du skruvar/svetsar i hop noe å bruker en hyd.donkraft.
mvh.Tor Arne ,
68 cab
mvh.Tor Arne ,

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
vette427 och gbak ! Jag uppfattar det som att det är bakvagnens delar han undrar över .
Om du ska få bort bulten på bakre bärarmen som sitter där framme tabort shimsen först det under lättar.
När det gäller den vinklade shock mount som stötdämparen sitter fast med , i ditt fall ser det ut som att du måste värma med gas svets för att få loss den, och sen klappa till den.
Shock mount vad den nu heter på svenska, min var då inte konisk , din har nog rostat fast ordenligt.
Om du ska få bort bulten på bakre bärarmen som sitter där framme tabort shimsen först det under lättar.
När det gäller den vinklade shock mount som stötdämparen sitter fast med , i ditt fall ser det ut som att du måste värma med gas svets för att få loss den, och sen klappa till den.
Shock mount vad den nu heter på svenska, min var då inte konisk , din har nog rostat fast ordenligt.
/Christer 

jag håller med chrippe! strut rod/shock mount fästet är inte koniskt . men mycket mer sonax el. 5-56 i bakkant mot stöt dämp. sidan.. enligt bilden ser det torrt ut där..
-
- Corvettefantast
Tack för alla tips! Men jag måste bryta in och säga att det första bilden inte visar en styrled utan stötdämpar infästningen bak där "strutrod" möter spindel.
Kalle
Kalle
Bulten till T-armen:Chrippe skrev:vette427 och gbak ! Jag uppfattar det som att det är bakvagnens delar han undrar över .
En del shims har väl bara ett borrat hål och går inte att dra ut, och då måste bulten sågas av med ett bågfilsblad e.dyl
Stötdämparfästet:
Värm med gas på navet som då expanderar mer än axeln, det brukar hjälpa.
Alt, vräk på olja när du värmt, oljan kryper då in mellan axel/nav.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
Ja jag värmde mitt stötdämparfäste och sedan på med olja. Sedan så lossnade det med hjälp av verkstadspress, 9ton innan det small till och den släppte.
gbak skrev:Bulten till T-armen:Chrippe skrev:vette427 och gbak ! Jag uppfattar det som att det är bakvagnens delar han undrar över .
En del shims har väl bara ett borrat hål och går inte att dra ut, och då måste bulten sågas av med ett bågfilsblad e.dyl
Stötdämparfästet:
Värm med gas på navet som då expanderar mer än axeln, det brukar hjälpa.
Alt, vräk på olja när du värmt, oljan kryper då in mellan axel/nav.
Stingray -74 nu på lack
Hej!
T-armen.
Jag hade det också lite slitigt med samma T-arm och samma sida som ditt foto visar.
På den andra sidan kunde jag slå ut bulten efter mycket pangande.
Då "upptäcke" jag att mina schims var behäftade med hål för bulten i.
Detta efter en hel kvälls juckande.
Ok, åter till "problemsidan"
Där pangade jag på tills ytteränden av bulten (din bild) gick av.
Då köpte jag en Tigersåg, och sågade av bulten mellan schimsen på båda sidorna av T-armen.
En Tigersåg, är även perfekt att beskära träd med, så inköpet kunde fördelas mellan fritidsnöje och boende, tyckte jag
Ge inte upp, panga på.
T-armen.
Jag hade det också lite slitigt med samma T-arm och samma sida som ditt foto visar.
På den andra sidan kunde jag slå ut bulten efter mycket pangande.
Då "upptäcke" jag att mina schims var behäftade med hål för bulten i.
Detta efter en hel kvälls juckande.

Ok, åter till "problemsidan"
Där pangade jag på tills ytteränden av bulten (din bild) gick av.
Då köpte jag en Tigersåg, och sågade av bulten mellan schimsen på båda sidorna av T-armen.
En Tigersåg, är även perfekt att beskära träd med, så inköpet kunde fördelas mellan fritidsnöje och boende, tyckte jag

Ge inte upp, panga på.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek