Kompressor frågor?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Kompressor frågor?

Inlägg av brainstorm »

Lite funderingar angående kompressor till C5:an. funderar på detta kitt http://www.aacorvette.com/performance/i ... ucts_id=81

Som jag förstår det så kommer man inte igenom besiktningen med kompressor, så den måste plockas bort.
Nu är frågan, Hur lätt är det att plocka bort kompressorn för en person som inte kan något om bilar.

Skulle väldigt gärna ha en beskrivning hur ni med kompressor gör för att ta bort den inför besiktning.

När man installerar en kompressor så måste bilen mappas om, hur blir det när man tar bort kompressorn och åker in till besiktning, hur går det med avgasvärderna? Ni mappar väll inte om den varje gång. Blir lite mycket att betala 7610 kr varje gång.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Kompressor frågor?

Inlägg av vette.se »

brainstorm skrev:Lite funderingar angående kompressor till C5:an. funderar på detta kitt http://www.aacorvette.com/performance/i ... ucts_id=81

Som jag förstår det så kommer man inte igenom besiktningen med kompressor, så den måste plockas bort.
Nu är frågan, Hur lätt är det att plocka bort kompressorn för en person som inte kan något om bilar.

Skulle väldigt gärna ha en beskrivning hur ni med kompressor gör för att ta bort den inför besiktning.

När man installerar en kompressor så måste bilen mappas om, hur blir det när man tar bort kompressorn och åker in till besiktning, hur går det med avgasvärderna? Ni mappar väll inte om den varje gång. Blir lite mycket att betala 7610 kr varje gång.
Det tar 1-2 timmar att plocka bort och lika mycket att sätta tillbaks. Det är väldigt enkelt att göra själv, du lossar bara själva kompressorenheten, sätter tillbaks originalremspännaren och rem, pluggar i ett KN filter i slangen där kompressorn matade tidigare, klart !

Du behöver inte mappa om, det enda du ska tänka på är att köra relativt lugnt och ingen fullgaskörning förren kompressorn är tillbaks igen. Det som händer är att den går väldigt fett på fullgas när kompressorn är bortmonterad.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Är det några speciella verktyg som behövs?

Fungerar en kompressor såhär:

Kompresssorn suger in luft genom ett filter som sedan går vidare genom intercoolern för att kylas ner som sedan går vidare in där mitt Donaldsson Blackwing luftfilter sitter nu?
Om jag förstår det rätt så kommer inte mitt Donaldsson Blackwing luftfilter att användas om jag montera kompressor?

Vad är oljeledningen till när jag kollar på manualen och på bilderna?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

brainstorm skrev:Är det några speciella verktyg som behövs?

Fungerar en kompressor såhär:

Kompresssorn suger in luft genom ett filter som sedan går vidare genom intercoolern för att kylas ner som sedan går vidare in där mitt Donaldsson Blackwing luftfilter sitter nu?
Om jag förstår det rätt så kommer inte mitt Donaldsson Blackwing luftfilter att användas om jag montera kompressor?

Vad är oljeledningen till när jag kollar på manualen och på bilderna?
Helt riktigt.

Ditt Blackwing kommer inte att användas, kompressorkitet har ett eget luftfilter. Oljeledningen finns inte på de kit som säljs nu, de nya kiten har V3 kompressorn med intern smörjning.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

brainstorm skrev:Är det några speciella verktyg som behövs?
Ett långt och kraftigt dragskaft för bulten som sitter på svängningsdämparen eller en kraftig mutterdragare.
Den sitter utav bara h******.
Jag har monterat ett V3 kit på min C6 och det tog en helg ungefär.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Montera den själv kommer jag inte göra. Men däremot så måste jag kunna ta bort den själv för besiktningarna.

Blir ju galen, vet ju inte vad jag ska göra :-P

Har Borla stinger avgas samt Donaldsson Blackwing luftfilter. Nu är ju valet. Skaffa Headers och kompressor å sedan mappa eller köpa en C6:a istället
Att allt trimm ska kosta så mycket :-(

Måste ju kunna gå att få tag i begagnade delar någonstans?
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

brainstorm skrev:Montera den själv kommer jag inte göra. Men däremot så måste jag kunna ta bort den själv för besiktningarna.

Blir ju galen, vet ju inte vad jag ska göra :-P

Har Borla stinger avgas samt Donaldsson Blackwing luftfilter. Nu är ju valet. Skaffa Headers och kompressor å sedan mappa eller köpa en C6:a istället
Att allt trimm ska kosta så mycket :-(

Måste ju kunna gå att få tag i begagnade delar någonstans?
Jag vet vad du menar.
Själv så har jag köpt nästan allt till bilen från USA, en del nytt och en del beggat.
Kolla USA forumen om du vill jaga delar till vettiga priser.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Kan du länka till någon?
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

en del kommer igenom bilprovningen MED kompressor.......så helt 100 på bortmontering ska du nog inte vara.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

puramuk skrev:en del kommer igenom bilprovningen MED kompressor.......så helt 100 på bortmontering ska du nog inte vara.
Vad händer om den inte blir godkänd? Är det bara att åka hem å plocka av den och boka ny tid? Eller kan det bli värre konsekvenser?
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... besiktning finns lite mer information.
Lycka till :!:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
fryx
Rookie
Rookie

Inlägg av fryx »

Jag har besiktigat 3ggr med kompressor på (magnusson) som är betydligt mer jobb att plocka av, med rätt avgasvärden och rätt besiktningsman går det men man kan ju aldrig vara säker!
Tolf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Tolf »

Har en procharger 600b.Brukar plocka bort kompressorn och sätta på orginalremmen och orginal filtret.Dumt att reta dem i onödandå jag kör en 383på e85 :twisted:
fryx skrev:Jag har besiktigat 3ggr med kompressor på (magnusson) som är betydligt mer jobb att plocka av, med rätt avgasvärden och rätt besiktningsman går det men man kan ju aldrig vara säker!
Skriv svar