Skyltplacering

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Skyltplacering

Inlägg av Frederick Scholander »

Hej, jag köpte min första Corvette strax före midsommar på auktion, och vid leveransen saknades nummerplåten fram. Gick in på nätet och beställde en ny, skrev för säkerhets skull ut kvittot på beställningen. När det var dags för den första längre turen till midsommar hade jag kvittot med mig då den nya plåten inte hunnit komma. Åker från Stockholm ner till Gränna för midsommarfirande på Visingsö. Hemfärden på söndag går i makligt tempo längs E4:an tillsammans med alla andra hemvändande midsommarfirare. Med pensionen i sikte finns ingen anledning att stressa.... Vid Norsholm ser jag i backspegeln hur en polis närmar sig i rasande fart, och jag tänker att jag måste missat någon eventuell fortkörare? Icke, han saktar ner bredvid mig, och då kommer nästa polisbil i samma fart och slickar häcken på min bil. När blåljusen börjar snurra så inser jag att det är bäst att stanna. Konstapeln i bil ett stannar framför mig, går ur, men kommer inte fram, varpå jag frågar om det är något problem. På Sveriges absolut fulaste dialekt får jag höra att jag "skall få prate med kollegan", sedan sticker han och "kollegan" kommer fram. Han berättar då att han var på väg söderut, men såg att jag saknade skylt (vilka örn-ögon!), vände på motorvägen, tillkallade förstärkning för att få stopp på mig och hustrun. Jag insåg plötsligt att jag begått ett mycket allvarligt brott.... :-( Men konstapeln muntrade upp mig genom kommentarer som att "med en sådan bil har du inga problem att betala böterna", att du har ett kvitto på beställd skylt gäller inte o.s.v. osv. Jag skall inte trötta er med fler detaljer, men ärendet ligger nu i hovrätten. Nu till min fråga, kan någon ge mig ett bra tips hur / var jag bäst placerar plåten fram utan att förstöra hela bilens utseende? Och utan att behöva ägna mer tid åt att kommunicera med konstaplar som uppenbarligen hade en för liten mössa på sig när de växte upp?
C5LKPG
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Skyltplacering

Inlägg av C5LKPG »

Tjena!!

Tråkigt med konstaplar som totalt felprioriterar!
Visst! Han hade ju rätt i att det är förbjudet att åka utan skylt fram men kvittot borde ju ha ett väldigt betydande skäl till undantag. Östgötapolisen är rikskänd för att jaga på E4 genom länet.
Troligen beror det inte på dialekten utan att det förmodligen händer för lite allvarliga brott eller rent av är en avstjälpningsplats för bittra poliser i närheten av pensionen.

Hoppas du får upprättelse i hovrätten!

Borde inte hans olämpliga uppträdande gällande din ekonomi gå att anmäla till någon instans?? Bara för att jävlas lite med honom. :twisted:

Åter till frågan: Det finns ju nummerplåtshållare som kan fällas upp och ned.
Montagehålen sitter inte synligt och dessutom kan man ju fälla ned skylten om man vill få bort den tillfälligt tex. på träffar eller fotografering.

http://vette.se/shop/show_product.asp?a ... &cat_id=97

Eller en med fjärrkontroll: http://vette.se/shop/show_product.asp?a ... &cat_id=97
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Säljer varianten som är motordriven för ungefär 1000:- kronor mindre än vad vette tar!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Maxipower
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Maxipower »

Lägg skylten i framrutan!

Lagtexten = SFS 2001:650, 7kap:
7§ En nummerskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil.
8§ Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat ej placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010650.HTM

Vad som är lätt att avläsa kan diskuteras........
Bilagor
z06b.jpg
z06b.jpg (48.44 KiB) Visad 12138 gånger
Senast redigerad av Maxipower den sön okt 25, 2009 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
MickeLina
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeLina »

Maxipower skrev:Lägg skylten i framrutan!
Är inte enl.lagen Ok.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Det finns många lagar som inte e OK ! :shock: 8)
Hälsningar / Peter A
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Har löst det så här
Bild
2 st 3 mm bultar med vingmuttrar genom den svarta spoilern.

Jag har testat alla varianter, skylt i rutan = böter. Motordriven skylt = böter. Bönat och bett...snälla konstapeln osv = böter

Har betalat 4*1400=5600kr i år. Sista gången med ett besiktningsföreläggande där ett intyg ska lämnas till polisen att skylten är rätt monterad.

// Max
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Så här ser det ut på min
Bild
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

BoBBa72 skrev:Så här ser det ut på min
Bild
....och träffar du en nitisk j-vel så är det böter på den med för det är inte en godkänd skylt (ser det ut som)

De har blivit helt tokiga på skyltar nuförtiden, verkar som om de ska finansiera poliskåren på det och fortkörningsböter...
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Jo det är skylt hysteri nu för tiden.
Blev ju skärpning med fartkameraeländet men inte så farligt,men däremot biltullarna i Stockholm verkar ha triggat igång skyltjakten.
Minns på nittiotalet åkte man utan framplåt och monterade tillbaks plastkåpan på C4,an och blev till och med stoppad i rutin alkokontroll utan att någon sa något,dom tänkte antagligen inte ens på att plåten saknades.
Går väl inte att få dispens för liten plåt på C6,an heller,för den är "europaanpassad"..
Men som sagt en skruv som sitter kvar fastskruvad i bilen,och att man "tappat" plåten lär bli svårt att fälla i domstol,att tappa plåten är inte olagligt trots allt,även om vissa poliser nog anser det.
Men tjafsar polisen så tjafsa tillbaks.
Se till att alltid överklaga,och ta det till domstol,blir det tillräckligt många dylika fall så lär man nog omprioritera sin verksamhet.
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Tack för alla svar! Visst kan man diskutera prioriteringar hos polisen, och hade vi kört en liten rostig Golf hade inte problemet funnits! Men dessvärre får vi nog gilla läget. Men jag skall återkomma när Hovrätten sagt sitt!
Men nog är det helt ok med liten skylt på C6, åtminstone står det så i mina papper....
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

När det gäller liten skylt måste man ansöka hos Transportstyrelsen om detta. Kräver lite papper och några foton på hur bilen ser ut och hur monteringen ska se ut men egentligen inga större problem.

Bytte till liten skylt bak också, men si det gick inte. I trafikregistret står att bilen ska ha stor skylt bak och för detta gick inte att få dispans. Däremot gick det bra att montera större skylt med EU-logga och S-märke.

Rättsfall finns några från Tingsrätten i Kalmar, gäller då C5: or som monterat skylten på spoilern. Detta godkänns inte.

Som Frederick säger....bara att gilla läget.
// Max
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Har fått små skyltar både fram och bak utan problem, står även inskrivit i papperna så det är inga problem med Harry Haffa eller på besiktningen. Fram har jag fäst den i grillen, hittillls bara i buntband medans jag testat så kylning etc, funkar lika bra som utan skylt. Var en runda på 300 mil i fjol ner om Le Mans bl.a med skylten där + att jag hade helt nosskydd monterat. Dock bör man ta bort den vid bankörning etc. Jag kommer att göra riktiga fästen i vinter, skall försöka hitta en smidig lösning med snabbfäste. Själv är jag nöjd med montaget i och med skylten fram sitter inne i grillen så blir den inte så dominerande.

/Lars/

Bild
Bild
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Det var en snygg montering! Min C6:a (ej Z06) är utrustad med kompressor. Finns det risk för att en dylik placering påverkar kylningen negativt?
camacho
Nykomling
Nykomling

Inlägg av camacho »

Blir ju orolig när man läser denna tråd om skyltplaceringen. Jag har idag monterat en s.k Porsche-skylt av foliotyp ovanför luftintaget på min C-6:a, diskret, estetiskt och lättläst, men tydligen o-lagligt !!! Nån som vet prislappen på "brottet" ?
Vit C-6 Coupé
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Det kostar 1500 att inte ha en skylt, vet ej vad det kostar att ha en felaktig....
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Fredrik:
Generellt kan man säga att all trimmning ökar behovet av kylning, kanske företrädesvis kompressor och turbo installationer. Hur skyltplaceringen påverkar just din bil beor på många faktorer. Hur din bil är byggd, om du kör bana eller på annat sätt kör hårt med bilen skall du inte ha skylten där. Har du den som den som många, som sommarbil och gillar att dra på ibland "när det behövs" så kan det funka med skylten i grillen. Det är bara att ut och testa med skylt där och utan och se om det blir någon skillnad på temperaturen. Det bör dock göras när det är som varmast på sommaren!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Tittade på mina kvitton....det står ta mig f"#¤#n 1500 kr. :evil: Det är samma pris på felaktig skylt

Håller med om att Lasses montering är elegant.
// Max
AH69
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AH69 »

Fungerar bra och ha den i grillen, i alla fall på en C6 och "vardags körning"... har inte provat bana, men hittills har tempen varit helt normal oavsett väder och/eller stadstrafik... :)

Bild
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Lars, har du modifierat skylten på något sätt? Min lilla skylt är för hög för att få plats. Kan det vara någon skillnad i "gapet" mellan en vanlig C6 och en Z06??
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag vet inte om det skiljer något på själva gapet i grillen. På min bil går det precis att trycka in den med lite milt våld. Man får göra en liten "knäck på mitten för att den skall följa grillen. Ta och mät, man kan ju klippa lite i skylten förträdesvis i ovankant som inte syns. Men klipp inte för mycket i skylten för då är risken att du får böter för ej godkänd skylt om du har oturen att träffa på en polis som missförstått sin roll - och tyvärr finns det för många sådana :(

/Lars/
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

Och idag kom domen från Hovrätten, de ändrade inte Tingsrättens beslut. Jag var "dum nog" att skriva på föreläggandet, men försökte redan dagen efter att återkalla detsamma. Det är denna fråga som nu prövats i tings- respektive hovrätten utan framgång. Ångervecka vid köp av dammsugare - ja. Vi erkännande av denna typ av grova brott - nej.
Så skriv aldrig på några papper på plats utan att först tänka efter hemma på kammaren.
Lars J - du har inte modifierat skylten alls? Mitt utrymme i grillen (på höjden) är "bara" 9,5 cm
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag har inte modifierat min skylt, så eftersom vi inte har samma front på C6 och C6 Z06 så är det förmodligen skillnad på grillöppningen.

/Lars/
camacho
Nykomling
Nykomling

Inlägg av camacho »

I ett TV-inslag förra veckan sa Justitsieminister B. Ask följande: Jag utgår ifrån att polisen prioriterar trafikförseelser utifrån påföljdsnivåer.... slut på citat... Vad kostade ditt "brott" Frederick ?
Vit C-6 Coupé
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling

1.500 bagis.....
Skriv svar