Headers,avgas.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Headers,avgas.

Inlägg av Thure »

Funderar att montera headers samt ett öppnare avgassystem på en övrigt original C4 90 L98.
Undrar om någon har koll på om och hur mycket efektökningen blir på ett ungefär,beror förmodligen
på vilka system man väljer ?.Någon har kanske tips och erfarenhet av headers och avgas som han/hon
är nöjd med.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Headers,avgas.

Inlägg av 745 »

L98 lär vara rätt välavstämd d.v.s. det finns inga enkla åtgärder för att höja effekten :x . Om du monterar headers, öppnare system & mappar utan att följa efter på insuget ska du inte förvänta dig allt för mycket. Så mitt råd är att låta bli, eller kör hela vägen. Men som sagt smaken är olika. Läs gärna mer här (sista inlägget) https://forum.clubcorvette.se/viewto ... lit=header här är mer om trimning https://forum.clubcorvette.se/search ... t=S%C3%B6k
Lycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
romaju
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: fre aug 25, 2006 12:21
Ort: Ekerö

Re: Headers,avgas.

Inlägg av romaju »

Om mn funderar på trimning av L98 kan det vara intressant att gå in på http://www.corvettebuyers.com. Klicka på C4Vettes, sen på In Depth Info och gå till Performance Enhancement. Där kan man bilda sig en uppfattning om vad som lönar sig och kanske ännu bättre vad som inte lönar sig.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Hot Rod »

Var inne o kollade på den sidan, intressant läsning men han skriver i stort sett samma fantasier som tillverkarna av dessa produkter. Upp till 12 hk på airfoil, 30-50 hk på mufflers...

Hittade denna sida http://ws6.com/mycar.htm, visserligen LT1 men ändå intressant. Dynokörningar på massor av modifieringar med betydligt mindre effektökningar.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Headers,avgas.

Inlägg av 745 »

Hot Rod skrev:
Hittade denna sida http://ws6.com/mycar.htm, visserligen LT1 men ändå intressant. Dynokörningar på massor av modifieringar med betydligt mindre effektökningar.
Bra sida gillade speciellt bang for the bucket table http://ws6.com/bangbuck.htm.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !
Tror man tillräckligt mycket brukar det funka ! ( konstigt nog ! )
Hälsningar Peter A C4- 93 Cab
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Jake »

om som vanligt så kan inte minskad roterande massa öka hästkrafterna. Jag förstår inte hur man kan påstå något sådant och komma undan med det.

Visst bilen kommer att gå fortare, man av samma anledning som om du river ut inredningenx4
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Headers,avgas.

Inlägg av 745 »

Jake skrev:om som vanligt så kan inte minskad roterande massa öka hästkrafterna. Jag förstår inte hur man kan påstå något sådant och komma undan med det.

Visst bilen kommer att gå fortare, man av samma anledning som om du river ut inredningenx4
Som vanligt har du rätt 8)

Och man ser ju i tabellenhttp://ws6.com/bangbuck.htm att i många fall är det försumbara vinster (skulle kunna vara mätfel, justeringar, feljusteringar m.m.).
Och/eller
så ger dom nya grejorna mindre friktion & är mer välballanserade vilket i sin tur minskar effektförlusterna och effekten på bakhjulen ökar.


Slutsatsen borde väll i vilket fall som helst vara att det inte är så lätt att trimma (som tillbehörstillverkarna säger), och att det krävs en ordentlig satsning för att få till det.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Scania »

Tror inte folk begripeer riktigt hur mycket man måste massera en tpi motor för att få ut ca 350 häst som det verkar vara poppis att ange effekten till på blocket. Ingen av dom har ens öppnat motorn eller tvångsmatat den.
Stora stora proppen på tpi maskinen är insuget.
Så spar pengarna och köp den nerfilade varianten av HSR som går under huven på C4:an , tro det rör sig om drygt 1200 dollar för ett komplett sådant.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Lasse-HBG »

Jag har monterat headers och en mer "öppen" kat på min 85:a. Den enda skillnaden man kan märka är en ngt bättre varvvillighet samt ett lite rappare ljud bakom bilen. Men som alla nämnt här tidigare kan jag inte påstå att bilen har fått mer effekt.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Ingo »

Näe tpin behöver en hel del modifieringar för att det ska ge direkt någon effekt,och då blir det problem med drivlinan,så den bör förstärkas..
Att öppna avgassystemet ger obehagliga vibrationer i normal landsvägsfart,och så tappar man lte bottenvrid ,det som är poängen med TPI motorn..
men en airfoil funkar tydligen och ger utlovade hästkrafter.
problemet är att man skriver inte vid vilket varvtal den är som effektivast,och det är knappast vid högre varvtal när man behöver effekten.. :lol:
Cobra65
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: sön maj 18, 2008 13:33
Ort: Fjärås

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Cobra65 »

Om airfoil,It adds higher usable RPM and yields 11 HP at 4750 RPM
Pengar är inga problem...
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Headers,avgas.

Inlägg av Scania »

Är mest nöjd med lustgasen, skjuter på som tusan med 150 hästarsmunstyckena på. Med en zf6 låda och dana44 så lär ju det hålla, inga problem hitills. Motorn har inte pajjat än men gör den det är det en bra ursäkt att ge frun för att bygga nått värre :D
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar