Bilen kränger
Bilen kränger
Har problem med att bilen kränger när man drar på för fullt med hjulspinn.
Bilen är trimmad så där ju ganska bra drag i den.
Är det någon som kan hjälpa mig med att lösa detta problem.
Bilen är trimmad så där ju ganska bra drag i den.
Är det någon som kan hjälpa mig med att lösa detta problem.
AH Performance
Re: Bilen kränger
Menar du att bilen kränger åt något håll, alltså en sidorörelse? Du drar på och är påväg ner i diket? Eller menar du att bilen fjädrar ner mycket när du drar på, alltså lutar bakåt?
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Men iaf. Är fjädrar, dämpare, bussningar i bra skick?
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Men iaf. Är fjädrar, dämpare, bussningar i bra skick?
Andreas Thunell
http://www.garaget.org/?car=98185
http://www.garaget.org/?car=98185
Re: Bilen kränger
Bilen sladdar väldigt kraftigt när jag drar på så hjulen spinner. det är alltså bara när hjulen spinner som jag har problem.
AH Performance
Re: Bilen kränger
Det kanske skulle hjälpa lite om du på ett ungefär vet hur många HK bilen e på !
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Bilen kränger
Är inte det rätt normalt eftersom friktionen är "borta"?!Anders_H skrev:Bilen sladdar väldigt kraftigt när jag drar på så hjulen spinner. det är alltså bara när hjulen spinner som jag har problem.
Kanske dags för bättre/bredare däck med lite bättre grepp i.

Corvetter brukar komma iväg rätt bra, då motorn ligger bakom framaxeln (mittmotor..) och ger bra tyngd över bakhjulen.
//Lasse.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Bilen kränger
Men bilen sladdar så mycket så jag måste släppa efter på gasen....inte roligt måste ju kunna testa bilen riktigt eller hur.....
kan jag ha något fel i bakvagnen kanske....
kan jag ha något fel i bakvagnen kanske....
AH Performance
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Bilen kränger
Hejsan Anders !
Diffen kanske inte är riktigt OK ! Är det nån form av lamelldiff, så blir ju lamellerna
till slut nötta / brända. Är det så, så blir ju spänningen inte riktigt rätt då kan det
säkert bli som du har det !? Är allt OK borde ju spåren bli lika långa.
Hälsningar Peter A C-4 Cab - 93
Diffen kanske inte är riktigt OK ! Är det nån form av lamelldiff, så blir ju lamellerna
till slut nötta / brända. Är det så, så blir ju spänningen inte riktigt rätt då kan det
säkert bli som du har det !? Är allt OK borde ju spåren bli lika långa.
Hälsningar Peter A C-4 Cab - 93
Re: Bilen kränger
Jo men det ritar lika långa spår från bägge hjulen så diffen fungerar nog, men den ritar inte raka spår direkt....
AH Performance
Re: Bilen kränger
* Dåliga bussningar som glappar?
* Felaktig hjulinställning?
* Någon broms som ligger på fram? (Eller ojämn bromsverkan fram om du vänsterbromsar)
* Felaktig hjulinställning?
* Någon broms som ligger på fram? (Eller ojämn bromsverkan fram om du vänsterbromsar)
1984 som blir mindre och mindre original.
Re: Bilen kränger
Har bytt alla bussningar utom de stor bussningarna till balken som sitter i ramen.....
jag tror inte det är bromsarna för jag vänster bromsar inte utan bara gasen i botten.....
jag tror inte det är bromsarna för jag vänster bromsar inte utan bara gasen i botten.....
AH Performance
Re: Bilen kränger
Sätt dit en krängningshämmare bak om du inte har det , det gjorde susen på min .
/Christer 

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Bilen kränger
Hej igen
Har du färska däck eller är det gamla puckar utan grepp?
Du ser datumstämpel i däcksida: 0809 står för vecka 8 år 9. Är det äldre däck kan det även vara 3 ställigt: 129 kan t.ex. stå för vecka 12 år -99.
Vet inte om krängninghämnare bak hjälper. Jag har ingen och den går spikrakt i alla fall.
Att något framhjul skulle bromsa kan vara en idé. Prova att mäta tempen med en laser, när du har varit ute och åkt utan att bromsat. Händer att bromsslangar separerar inuti och fungerar som backventil. Tryck går ut när du bromsar, men släpper inte sen. Det syns inte på utsidan av slangen heller.
//Lasse
Har du färska däck eller är det gamla puckar utan grepp?
Du ser datumstämpel i däcksida: 0809 står för vecka 8 år 9. Är det äldre däck kan det även vara 3 ställigt: 129 kan t.ex. stå för vecka 12 år -99.
Vet inte om krängninghämnare bak hjälper. Jag har ingen och den går spikrakt i alla fall.
Att något framhjul skulle bromsa kan vara en idé. Prova att mäta tempen med en laser, när du har varit ute och åkt utan att bromsat. Händer att bromsslangar separerar inuti och fungerar som backventil. Tryck går ut när du bromsar, men släpper inte sen. Det syns inte på utsidan av slangen heller.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Bilen kränger
Däcken är nästan nya ca 5månader......
bromsarna är det helt nya grejor allt är bytt och dom ligger inte på......
Men jag har ingen krängningshämmare bak kan det hjälpa att montera en sådan tror ni.....
bromsarna är det helt nya grejor allt är bytt och dom ligger inte på......
Men jag har ingen krängningshämmare bak kan det hjälpa att montera en sådan tror ni.....
AH Performance
Re: Bilen kränger
Hej
Med fullgas och spinnande bakhjul får man oftast lite kast
men inte mer än att man lätt kan korrigera med ratten.
Om friktionen vore exakt lika på hö och vä sida går bilen rakt
(i teorin) men det är ju alltid lite skillnad på en väg.
Mera ideer. Hjulinställningen är mycket viktig.
Både fram och men särskilt bak.
Toe-in bak måste vara lika på höger och vänster sida.
Är den inte det kan man få det problemet du beskriver.
Ligger all toe-in på ena sidan vill bilen styra med bakändan.
Oftast märker man inte detta vid vanlig körning, man kompenserar
det lilla om behövs med ratten. Jag har själv inte haft detta problem
men om det är så att toe-in ligger fel borde bilen börja med att sticka åt
samma håll vid varje start. Men det kan vara svårt att märka man börjar ju
automatiskt kompensera så fort det går åt sidan.
Har du kollat hjulvinklarna?
mvh
Börje
Med fullgas och spinnande bakhjul får man oftast lite kast
men inte mer än att man lätt kan korrigera med ratten.
Om friktionen vore exakt lika på hö och vä sida går bilen rakt
(i teorin) men det är ju alltid lite skillnad på en väg.
Mera ideer. Hjulinställningen är mycket viktig.
Både fram och men särskilt bak.
Toe-in bak måste vara lika på höger och vänster sida.
Är den inte det kan man få det problemet du beskriver.
Ligger all toe-in på ena sidan vill bilen styra med bakändan.
Oftast märker man inte detta vid vanlig körning, man kompenserar
det lilla om behövs med ratten. Jag har själv inte haft detta problem
men om det är så att toe-in ligger fel borde bilen börja med att sticka åt
samma håll vid varje start. Men det kan vara svårt att märka man börjar ju
automatiskt kompensera så fort det går åt sidan.
Har du kollat hjulvinklarna?
mvh
Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
- Kjell Dahlén
- Corvettefantast
- Inlägg: 111
- Blev medlem: mån aug 15, 2005 21:25
- Ort: Eskilstuna
Re: Bilen kränger
Om du har dåliga bussningar i bärarmarnas infästning vid ramen, så beter sig bilen på det sätt du beskriver.
Nu har du bytt skriver du, men just infästningen är något man kanske "hoppar" över.
Är lite arbete att åtgärda detta.
Föreslår uretanbussningar eller uniballs vilket jag har, perfekt.
Nu har du bytt skriver du, men just infästningen är något man kanske "hoppar" över.
Är lite arbete att åtgärda detta.

Föreslår uretanbussningar eller uniballs vilket jag har, perfekt.
Kjell D
C3 Grön
C3 Grön
Re: Bilen kränger
Krängningshämmare bak är att föredra annars skulle det inte sitta det på alla nyare Corvetter , men att det är en anpassad till den främre i storlek .
Sladdar den åt samma håll varje gång du får den att spinna ? i så fall måste du göra en 4-hjulsinställning .
Sladdar den åt samma håll varje gång du får den att spinna ? i så fall måste du göra en 4-hjulsinställning .
/Christer 

Re: Bilen kränger
hej
Hoppar in igen. Håller med Kjell, dåliga bussningar i bärarmen
gör ju att toe-in ändras när armen rör sej fram och tillbaka.
Jag har också bytt till länklager och gått upp till 14 mm bult
istf 7/16.
mvh
Börje
Hoppar in igen. Håller med Kjell, dåliga bussningar i bärarmen
gör ju att toe-in ändras när armen rör sej fram och tillbaka.
Jag har också bytt till länklager och gått upp till 14 mm bult
istf 7/16.
mvh
Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Bilen kränger
Hejsan !
Vad man än gör för inställningar, så borde man göra dom med föraren i
för väger man 90 kg, så blir det ialla fall så mycket till på förarsidan
som tynger ner ! Om en tom bil är 100% rätt inställd, så måste den ändra sig
om man sätter sig i !
Hälsningar Peter A
Vad man än gör för inställningar, så borde man göra dom med föraren i
för väger man 90 kg, så blir det ialla fall så mycket till på förarsidan
som tynger ner ! Om en tom bil är 100% rätt inställd, så måste den ändra sig
om man sätter sig i !
Hälsningar Peter A
Re: Bilen kränger
Hej Anders
Hur har det gått?
Vore intressant att veta vad som var fel.
hälsn
Börje
Hur har det gått?
Vore intressant att veta vad som var fel.
hälsn
Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti