Automat vs. manuell -> förbrukning
Automat vs. manuell -> förbrukning
Hej. Väger mellan om jag ska ha en automat eller en manuell växellåda på min c5'a. Den manuella har ju 2 växlar mer än automaten.... någon som vet hur mycket varvtalet skiljer vid tex motorvägsfart? Är det stor skillnad på bränsleförbrukningen?
Har hört kritik mot automatlådan att den ibland vill växla upp mitt i en kurva vid hårdkörning... ligger det någon sanning i detta?
Stort tack på förhand!
/Robert
Har hört kritik mot automatlådan att den ibland vill växla upp mitt i en kurva vid hårdkörning... ligger det någon sanning i detta?
Stort tack på förhand!
/Robert
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Hej!
Jag har automat i min bil och är mycket nöjd med det.
Min körning består mest av körning som liknar körningen med en vanlig bruksbil, alltså inte så hård körning på bana eller så utan mestadels glidande. Givetvis gasar man ju på ibland och bara njuter av att slippa växla.
Är man mer intresserad av bankörning och liknande så borde ju en manuell passa bättre.
Utväxlingen kan skilja mellan olika bilar och jag gissar på att det borde ha en större avgörande roll.
Min automat lägger i 4:an i 68 km/tim vid lugn körning och då är motorvarvet riktigt lågt.
Vet tyvärr inte varvtalet i motorvägsfart men det är gott och väl godkänt.
Bränsleförbrukningens skillnad borde heller inte vara jättestor. Har tyvärr inte någon manuell att jämföra med.
Snittet på sista 30 milen låg på 1,05 l/milen med såklart lugn körning med några fullgasaccelerationer.
Jag har automat i min bil och är mycket nöjd med det.
Min körning består mest av körning som liknar körningen med en vanlig bruksbil, alltså inte så hård körning på bana eller så utan mestadels glidande. Givetvis gasar man ju på ibland och bara njuter av att slippa växla.
Är man mer intresserad av bankörning och liknande så borde ju en manuell passa bättre.
Utväxlingen kan skilja mellan olika bilar och jag gissar på att det borde ha en större avgörande roll.
Min automat lägger i 4:an i 68 km/tim vid lugn körning och då är motorvarvet riktigt lågt.
Vet tyvärr inte varvtalet i motorvägsfart men det är gott och väl godkänt.
Bränsleförbrukningens skillnad borde heller inte vara jättestor. Har tyvärr inte någon manuell att jämföra med.
Snittet på sista 30 milen låg på 1,05 l/milen med såklart lugn körning med några fullgasaccelerationer.
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Min 98 med automat gör 1500 rpm vid 100 km/t
Förbr vid 100 km/t 0,95 L/mil ( Med kompressor )
Mvh Janne
Förbr vid 100 km/t 0,95 L/mil ( Med kompressor )
Mvh Janne
Stay on the Earth
We want you here
We want you here
- Tommy Larsson
- Rookie
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön nov 19, 2006 17:40
- Ort: Lidköping
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Hej Vette-88
Min 97:a Automat drar ca:0,9 l/mil, RPM 1500 ,fart 100 + en och annan fullgas -acc.
PS Utan compressor DS
Min 97:a Automat drar ca:0,9 l/mil, RPM 1500 ,fart 100 + en och annan fullgas -acc.
PS Utan compressor DS
Hercules
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Om du ska köra hårt i kurvor (bankörning) så ska du nog köpa en Z06. Men för normal körning och bankörning någon enstaka gång funkar automaten. Bränsleförbrukningen påverkas nog mer utav din körstil än vilken låda du väljer (vid bankörning får du räkna med mer än 5l/mil & vid lugn landsvägskörning kör du under litern). Jag vet inte hur långt du kommer att köra per år men om du kör 1000 mil / år kommer en eventuell merförbrukning på någon dl/mil att vara försumbar om du ser till din totala kostnad.
Det här med att lådan ligger på för hög växel nar man ska gasa på i kurvan får man leva med om man har automat, men man får börja gasa lite tidigare i kurvan så att lådan har växlat ner innan man kliver på för fullt.
Det här med att lådan ligger på för hög växel nar man ska gasa på i kurvan får man leva med om man har automat, men man får börja gasa lite tidigare i kurvan så att lådan har växlat ner innan man kliver på för fullt.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Om man ska köra lite hårdare så hade jag valt en manuell, har själv en som är automat men känner nu efter 2,5år med bilen att jag vill kunna börja växla själv.
Men det mesta beror på vilken körstil du har om du kör lugnt mesta delen och sedan bara vill kunna göra en grym omkörning lite då och då så är automat lådan underbar.
Men vill man svänga lite på bana eller överhuvudtaget bara utt och busa på en små väg så är manuella att föredra.
Men det mesta beror på vilken körstil du har om du kör lugnt mesta delen och sedan bara vill kunna göra en grym omkörning lite då och då så är automat lådan underbar.
Men vill man svänga lite på bana eller överhuvudtaget bara utt och busa på en små väg så är manuella att föredra.
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Hej!!!
Jag kör automat. Jag hade också svårt att välja när jag skulle handla, jag pratade med några som körde manuell och de tyckte ibland att det var lite jobbigt att cruisa i stan för att ettans växel var så hög, de fick ligga på kopplingen hela tiden.
Men det kliar väl lite i mig också att köra manuell, men det går ju att köra automaten manuellt också, det gör jag mycket om man ska gasa. T.e.x om man kör in i en rondell kan man få det tufft om man trampar kickdown ut ur rondellen då den växlar ner i ettan.
Obehagligt de första gångerna det händer.
Jag kör automat. Jag hade också svårt att välja när jag skulle handla, jag pratade med några som körde manuell och de tyckte ibland att det var lite jobbigt att cruisa i stan för att ettans växel var så hög, de fick ligga på kopplingen hela tiden.
Men det kliar väl lite i mig också att köra manuell, men det går ju att köra automaten manuellt också, det gör jag mycket om man ska gasa. T.e.x om man kör in i en rondell kan man få det tufft om man trampar kickdown ut ur rondellen då den växlar ner i ettan.
Obehagligt de första gångerna det händer.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Det är ingen fara för lådan att köra så då?Fidde skrev:Men det går ju att köra automaten manuellt också, det gör jag mycket om man ska gasa.
Oj, tiden går fort... Känns inte som det var länge sedan din bror bjöd mig på en åktur i din corvettecalsonic skrev: känner nu efter 2,5år med bilen att jag vill kunna börja växla själv.

Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Personligen tycker jag att det är lite hädelse att köra sportbil med Automatlåda! Men jag förstår att det är en smaksak, själv är man fast i bankörning och skulle aldrig tänka mig att köra automat. Jag tycker om att köra bil 
Förbrukningen i min med skruvkompressor låg som minst på 0.9l/mil på sexan, och runt 1.3-1.4 blandad körning. Helt ok för 620hp!

Förbrukningen i min med skruvkompressor låg som minst på 0.9l/mil på sexan, och runt 1.3-1.4 blandad körning. Helt ok för 620hp!
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien
2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien
2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Hej!
Körde min manuella ner till Vallåkraträffen och tillbaka på ca 0,9. Då körde jag lugnt hem och dit (120), men en och annan fullgasning blev det för att sätta några bilar på plats...
Körde min manuella ner till Vallåkraträffen och tillbaka på ca 0,9. Då körde jag lugnt hem och dit (120), men en och annan fullgasning blev det för att sätta några bilar på plats...

Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Om du vill titta närmare på en C5 och åka en runda till så är det bara att ringa
Re: Automat vs. manuell -> förbrukning
Min manuella -00a drog 0,84 första turen jag och tjejen åkte tillsammans. Ca 30 mil lugnt tempo med några undantag. Typ en vanlig cruise tur. Sjukt bra bränsleförbrukning på dessa. Vid 90km/h på sjätte växeln varvar den ca 1100-1200rpm. Det är så bra med en rejäl överväxel för både komforten (borla) och förbrukningen. (Min audi a4 som också är sexväxlad är jag lite besviken på jag tycker den varvar på tok för mycket på sexan. Poängen med så många växlar går bort då om man inte ska dra en tung släpkärra).