servo styrning
servo styrning
Har problem med servo styrningen, har bytt till en ny ventil för den gamla läckte , servon fungerade tidigare men det var inte så lätt som på andra amerikanare men det ska kanske vara så på corvette, men nu när jag bytte till en ny ventil så har jag ingen servo alls har justerat den enl instruktionen, är det någon som kan hjälpa mig tack på för hand.
AH Performance
Re: servo styrning
Hej, har du kopplat tillbaka alla slangar på rätt sätt ??
Bifogar en bild på min gamla ventil innan byte.
Bifogar en bild på min gamla ventil innan byte.
- Bilagor
-
- IMGP0727lÃ¥g.JPG (27.02 KiB) Visad 5041 gånger
//Hagge
Re: servo styrning
Ja det har jag det ser precis ut som på din bild. man gängar ju på ventilen och sedan låser man den med en skruv, kan det vara något med den inställningen, jag gängade den i botten för så satt den gamla ventilen.
AH Performance
Re: servo styrning
OK, du menar balanseringsventilen innanför "plåtkoppen" ??
Den ska inte dras i botten, den används för att justera så att inte servot drar när ratten är i neutralläge dvs hjulen riktade rakt fram.
När man justerar denna så lossar man änden på servocylindern från ramen och sedan justerar man skruven så att cylinderaxeln inte åker ut eller in (med motorn igång så att servot jobbar), vid perfekt justering så kan man skjuta in och ut på cylinderaxeln för hand, sedan låser man skruven i detta läge och trycker tillbaka plåtkoppen.
Servot luftar du genom att ge fulla rattutslag hö-vä, kolla sedan om du behöver fylla på mer servoolja.
Den ska inte dras i botten, den används för att justera så att inte servot drar när ratten är i neutralläge dvs hjulen riktade rakt fram.
När man justerar denna så lossar man änden på servocylindern från ramen och sedan justerar man skruven så att cylinderaxeln inte åker ut eller in (med motorn igång så att servot jobbar), vid perfekt justering så kan man skjuta in och ut på cylinderaxeln för hand, sedan låser man skruven i detta läge och trycker tillbaka plåtkoppen.
Servot luftar du genom att ge fulla rattutslag hö-vä, kolla sedan om du behöver fylla på mer servoolja.
//Hagge
Re: servo styrning
nä jag menar infästningen av ventilen alltså andra änden på ventilen
AH Performance
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: servo styrning
Hej Anders.
Om du har justerat styrservoventilen och luftat systemet "by the book" så borde det funka.
Jag har aldrig varit med om det men ett tänkbart fel skulle kunna vara att det är något fel på den nya styrservoventilen.
Jag skulle prova att demontera den nya och montera den gamla för att se att det fungerar med den = nya trasig.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Om du har justerat styrservoventilen och luftat systemet "by the book" så borde det funka.
Jag har aldrig varit med om det men ett tänkbart fel skulle kunna vara att det är något fel på den nya styrservoventilen.
Jag skulle prova att demontera den nya och montera den gamla för att se att det fungerar med den = nya trasig.

Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se