Ang import av Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
shunovette
Nykomling
Nykomling

Ang import av Z06

Inlägg av shunovette »

Hej är väldigt sugen på att importera en C5 Z06 från USA och har lite frågor.
Har hört att Z06 skulle vara krångligare att registrera i sverige stämmer detta?
Är det säkert att köpa en bil utan att själv åka dit? har hittat en fin z06 har pratat med säljaren(privat) han verkar skjysst och kan hjälpa med det mesta så som transportera bilen till hamn osv.
Finns det något speciellt att tänka på?
Tacksam för all info jag kan få har sökt lite men hittar inte mkt.
Corvette C6 Z06 2006
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Ang import av Z06

Inlägg av chevette »

Jag vet inget om Z06 specifikt mer än att jag läst här på forumet att det finns ett antal i sverige med korrekta papper.

Men angående import utan att själv åka över så avråder jag från att handla utan hjälp. Många har lyckats och fått hem en fin bil. Men minst lika många har fått hem ett vrak och kan inget göra åt det. Och tänk om du skickar pengarna och han låter bli att skicka bilen? Då har du några år med processande och advokat kostnader. Ju större bedragarna är ju trevligare och trovärdigare låter dom. Därför är det svårt att bedömma folk på kort tid och lång distans

Det jag tycker du ska göra är att anlita någon att hjälpa dig. http://www.vikingtransport.net/ är ett exempel på en firma som kan besikta bilen och sedan hjälpa dig att köpa och få hem den. Nordfrakt är ett annat exempel och det finns fler. Kort sagt: Skaffa dig ett ombud på plats! Det är väl värt den extra kostnaden.
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

Maila till Erik

En svensk kille som bor och jobbar med Corvette i Florida

erik@gettorq.com
Thomas
C5 Z06 -02
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

C5 Z06 är ej certifierade av GM för Europa till skillnad från C6 Z06. Så många C5 Z06 rullar som "vanliga" C5:or. Det finns dock de som fixat det via intyg m,m och har de rätta uppgifterna i sina reg.handlingar!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
shunovette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av shunovette »

Har mailat dem som chevette tipsa om men har inte fått något svar än.
Corvette C6 Z06 2006
Användarens profilbild
splitwindow
Nykomling
Nykomling

Inlägg av splitwindow »

Hej.

Det är inga problem att ta in en Z06 från USA. Jag åkte själv över och handlade en 2002:a våren 2008. Så länge man importerar den för eget bruk så är det inga problem i regbesiktningen. Besiktningsmannen skrev in rätt effekt och så vidare i mina regpapper.

Ring gärna till tekniska avd på bilprovningen med dina frågor, det gjorde jag innan jag åkte över.

Angående att köpa bilen utan att åka över själv avråder jag ifrån. Jag tittade själv på några bilar som skulle vara i toppskick men i själva verket såg ut som "folkracebilar" när man började syna dem lite nogrannare. Självklart så kan du ju som det skrivs anlita ett ombud som tittar på bilen åt dig.

Lycka till.

Mvh Örjan Svensson
Användarens profilbild
Andreas Voss
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Andreas Voss »

Importerade en 2004 förra året. Det är inga problem att det är en Z06, det behöver du inte oroa dig för. Ring mig gärna om du vill prata mer, jag delger gärna mina erfarenheter och eventuella tips.

Men det är klart du måste titta personligen på bilen, jag skulle absolut aldrig köpa en bil obesedd, oavsett vad säljaren säger. Folk har så olika åsikter om vad som är fint skick. Men det är klart du ska ha en Z06! :)

/Andreas
Erik@torq
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Erik@torq »

shunovette skrev:Hej är väldigt sugen på att importera en C5 Z06 från USA och har lite frågor.
Har hört att Z06 skulle vara krångligare att registrera i sverige stämmer detta?
Är det säkert att köpa en bil utan att själv åka dit? har hittat en fin z06 har pratat med säljaren(privat) han verkar skjysst och kan hjälpa med det mesta så som transportera bilen till hamn osv.
Finns det något speciellt att tänka på?
Tacksam för all info jag kan få har sökt lite men hittar inte mkt.

Lite sen nu kanske men jag kan delge mina tankar ändå!

Det ska inte vara några problem med att få in en Z06 för eget bruk. Har själv en 04:a, och har tagit in en till som reggades med korrekta siffror i papprerna.

Du kan ha tur och hittat en ärlig säljare, men det är inget att rekommendera. Jag har dock själv gjort så ett par ggr där det har funkat kanon. Men så var det den gången där det inte gick lika bra.

Om bilen finns i södra Florida så är det bara att höra av dig så kan jag kolla upp bilen och syna den åt dig.
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien

2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
Skriv svar