Fjäderbyte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Svengunnar
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 03, 2008 8:22
Ort: Skövde

Fjäderbyte

Inlägg av Svengunnar »

Höra med er vad ni har använt för vertyg att dra ihop fjädrarna med i fram. (framvagnen)

MVH Svengunnar
68 BB 396
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Fjäderbyte

Inlägg av gbak »

M12 helgängad stång + muttrar + kraftiga brickor från Jula/Biltema.
Och ett par 2-3mm tjocka spikbeslag som borrades upp till 16mm stången.
Kraftig garage domkraft som extra säkerhet och stopp ifall nåt skulle gå snett.

Var försiktig när du skall släppa på fjädern, det är stor energi i framfjädrarna när de är ihoptryckta.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: Fjäderbyte

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag har testat M12-modellen, men tyckte det var mest meckigt eftersom det skiljer en hel del i höjd på fjäderns sidor. Det blir svårt att hålla spikbeslagen (eller vad man nu använder) i fast position.
Jag körde en domkraft under A-armen, och sen en kedja runt fjädern för att säkra att den inte sprätter upp i ansiktet... Var inte så dramatiskt faktiskt, men fjädern ligger fortfarande i spänn ett par cm när man har sänkt ner max så det tjongar till lite när den hoppar ut. Men om du har BB så det är kanske mer tryck i dina fjädrar.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fjäderbyte

Inlägg av janbanan24 »

Ja, jag körde också med en kedja genom hålen där stötdämparen satt, bilen på bockar och domkraften under A-armens inre fäste.

Tänk på att ha bilen ganska högt på pallbockarna så att det finns utrymme att släppa ner A-armen med domkraften under!

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Skriv svar