Tändningslås
-
- Nykomling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons maj 13, 2009 20:44
- Ort: Aneby
Tändningslås
HEJ Jag har en corvette -72 350 manuel
Tyvärr så får jag inte ur nyckeln ur tändningslåset.
Man ska normalt lägga i backen och sen kunna dra ur nyckeln och rattlåset går i.
Nu kan jag bara slå av tändningen men har ett hack kvar till lock vet inte vad det kan vara???
Har hört nått om att de kanske kan vara en vajer som går mellan växellåda o rattstång.
Vet inte hur man ska lösa detta smidigast.
Tacksam för tips
Tyvärr så får jag inte ur nyckeln ur tändningslåset.
Man ska normalt lägga i backen och sen kunna dra ur nyckeln och rattlåset går i.
Nu kan jag bara slå av tändningen men har ett hack kvar till lock vet inte vad det kan vara???
Har hört nått om att de kanske kan vara en vajer som går mellan växellåda o rattstång.
Vet inte hur man ska lösa detta smidigast.
Tacksam för tips
Re: Tändningslås
Sitter en liten arm på rattstången inne i motorrummet nära torpedväggen.
Prova och tryck lite på den och se om nyckeln lossar ur sitt läge
Har du otur kan det vara "sector" som packat ihop inne i rattstången innanför nyckeln.
Det är ett litet kuggsegment i aluminium som kan gå av, den går knappast att reparera utan måste bytas.
Då måste du riva isär ratten/tilt/teleskop delarna innifrån kupen.
Är rätt så jobbigt men inte omöjligt.
Prova och tryck lite på den och se om nyckeln lossar ur sitt läge
Har du otur kan det vara "sector" som packat ihop inne i rattstången innanför nyckeln.
Det är ett litet kuggsegment i aluminium som kan gå av, den går knappast att reparera utan måste bytas.
Då måste du riva isär ratten/tilt/teleskop delarna innifrån kupen.
Är rätt så jobbigt men inte omöjligt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons maj 13, 2009 20:44
- Ort: Aneby
Re: Tändningslås
Ok, så det sitter en arm innanför höljet på rattstången, trodde det var en vajer.
Men de kanske kan hjälpa för det verka som det er nått glapp.
För en dag fick jag inte ur nyckeln men sen några dagar senare hade jag turen att få ut den en stund:)
Men de kanske kan hjälpa för det verka som det er nått glapp.
För en dag fick jag inte ur nyckeln men sen några dagar senare hade jag turen att få ut den en stund:)
Re: Tändningslås
Om du inte får ut nyckeln så är det ganska säkert armen som sitter på rattstången i motorutrymmet som krånglar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons maj 13, 2009 20:44
- Ort: Aneby
Re: Tändningslås
Hmm har kollat lite under ratten och så men är så himla trångt och sen vet ja inte vad jag letar efter.
Kan det vara en vajer som ska låsa backen i sitt läge och som i sin tur låsa rattlåset för att sen få ut nyckleln???
Kan det vara en vajer som ska låsa backen i sitt läge och som i sin tur låsa rattlåset för att sen få ut nyckleln???
gbak skrev:Om du inte får ut nyckeln så är det ganska säkert armen som sitter på rattstången i motorutrymmet som krånglar.
Re: Tändningslås
Ja, det är en vajer som sitter på en lite arm som i sin tur går ner till växellådan.
De flesta brukar ta bort vajern och spärra armen så att den inte låser av misstag.
De flesta brukar ta bort vajern och spärra armen så att den inte låser av misstag.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons maj 13, 2009 20:44
- Ort: Aneby
Re: Tändningslås
Ta bort vajern??
Hur gör du lättast för att lösa problemet....måste man fälla ned rattstången lr kan de gå att leta upp vajern för att se om den ligger i kläm lr nått?
Är värkligen kass på denna biten hehe....så typiskt när man fått ordning på allt annat:(
Hur gör du lättast för att lösa problemet....måste man fälla ned rattstången lr kan de gå att leta upp vajern för att se om den ligger i kläm lr nått?
Är värkligen kass på denna biten hehe....så typiskt när man fått ordning på allt annat:(
Re: Tändningslås
Du ska hitta vajern i motorrummet inte inne i kupen, under bromsservot precis där rattstången kommer ut genom torpedväggen.
Det kan vara så att "armen" trögar inne i rattstången så att vajern knippar sig när du lägger i backen i stället för att trycka upp armen vid rattstången.
Det kan vara så att "armen" trögar inne i rattstången så att vajern knippar sig när du lägger i backen i stället för att trycka upp armen vid rattstången.
-
- Nykomling
- Inlägg: 11
- Blev medlem: ons maj 13, 2009 20:44
- Ort: Aneby
Re: Tändningslås
jaha på så vis.
Tack!!!
Tack!!!