Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av gbak »

På väg hem från Borgholm så lossnade av okänd anledning min svängnings dämpare från vevaxeln.
Jag lyckades skruva fast den hjälpligt vid Södertälje och kom med andan i halsen ända hem till garaget.
Nu när dämparen är borttagen kunde jag konstatera att låskilen är avskjuvad och vevaxeln är skadad och är konisk i stort sett på hela mantelytan där dämparen sitter. Dämparen har alltså snurrat runt på vevaxeln samtidigt som den vobblat och skavt sönder mantelytan på veven.-
Kort sagt vevaxeln är kass!
Skillnaden på veven är ca 1mm mellan diametern längst in och längst ut.

Några alternativ:
-Lyfta ur motorn, plocka bort veven, köpa en ny vev och balansera alltsammans igen, kommer att kosta 10' kanske och kan göras tidigast i höst.

-Ett annat alternativ kan vara att lyfta motorn plocka ur veven och metall spruta den för att sedan slipa in den i rätt mått, kan tidigast göras i höst och kostar ca 3'

-Köpa en ky kil samt en ARP bult och dra ihop hela skiten stenhårt för att sedan permanent svetsa fast dämparen i veven. Kostnad 1' och kan göras omg!

Ja vad tycker ni?

Bild
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Peter »

Gick svängningsdämparen trögt på när du monterade den eller gick den lätt? Låter onekligen mysko att den har släppt.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av gbak »

Den gick ganska lätt att montera med hjälp av centrumbulten
Jag har så här i efterhand insett att det skall vara grepp passning men jag hade nog lätt sugpassning och det har nog inte varit tillräckligt.

Nu är det möjligen en liten sugpassning längst in om ens det.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Mardigan »

Kan du inte limma skimsplåtar på axeln och sedan ta cylindrisk fastsättning och ny kil.
Borde iofs inte vara några problem att svetsa men av nån konstig anledning vill det sällan hålla om det kan vicka på sig lite och man vill ju inte bränna på med svetsen för kung och fosterland med tanke på värmen.
Jag hade nog skimsat och limmat med loctites starkaste cylindriska fastsättning.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av gbak »

Svetsa är nog inte rätt lösning.
Det kommer en dag när man vill få bort dämparen och då är det svarv som gäller.
Efter att man sågat bort kamkåpan och kapat kamkedjan.

Jag är inne på att köpa en ny dämpare/bult och kil samt att använda som du säger Loctites cylinderfastsättning.
(Hur får man bort dämparen, om man nu lyckas att få ett perfekt limförband?)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Mr. Beam »

Verkligen surt det där...

Bara en tanke:
Du kan inte svarva till en mycket tunn hylsa av mjukare aluminium och pressa på där det slitits bort? Då får du en möjligehet att "smeta ut" aluminiumet med svängningsdämparen i fall det missar på någon 1/100 och du får lite mer mekaniskt grepp tills du kan ta tjuren vid hornen och riva...

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Peter »

gbak skrev:Svetsa är nog inte rätt lösning.
Det kommer en dag när man vill få bort dämparen och då är det svarv som gäller.
Efter att man sågat bort kamkåpan och kapat kamkedjan.

Jag är inne på att köpa en ny dämpare/bult och kil samt att använda som du säger Loctites cylinderfastsättning.
(Hur får man bort dämparen, om man nu lyckas att få ett perfekt limförband?)
Värme?
Försök att hitta någon lämplig krysskil i 12:9 kvalitet eller liknande. Du kanske skulle testa med en ny Damper för den kan ju vara lite tajtare än den gamla. Sedan e ju frågan om vilket material som var hårdast,Dampern eller veven?
Kasta inte bäver i trähus.
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Mardigan »

Det ska räcka med strax över 100 grader för att låssa en limning, så det funkar nog med varmluftspistol.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av M Nordin »

Hmm, skulle det inte funka att svarva ned det skadade området och trycka på en stålhylsa, slipa upp spåret för krysskilen och dra ihop med ny damper + lim?

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av gbak »

M Nordin skrev:Hmm, skulle det inte funka att svarva ned det skadade området och trycka på en stålhylsa, slipa upp spåret för krysskilen och dra ihop med ny damper + lim?

MN
Jo det funkar nog, men oavsett vilken metod jag väljer så måste nog veven ut ur bilen och det är ju det som är det jobbiga.
Sedan kan man nog knacka in en hylsa eller metallspruta ytan för att sedan slipa ner.
Det trista är att inte ha en körbar bil NU under sommaren, alla verkstäder är ju fullchokade med jobb och själv så börjar semesten med lite resor hit och dit, så tiden att göra nåt finns knappt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Jake »

stål är hårdare än gjutjärn, gjutjärn är dock abrasivt :(

Då jag antar att veven och ev dampern är dåliga så vill du ha en fullösning så du kan köra sommarn ut.

Du behöver nåt klet som tål stora tyckbelastningar och gärna expanderar en aning när det har härdat. En ny krysskil och en ny bult som du som sagt drar skithårt. loctite har säkert något lämpligt för detta endamål, prova deras kundtjänst :).

Dessutom så är ju skadan redan skedd så det händer igen så blir det knappast sämre när du skall fixa det riktigt i höst.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
kamikaze
Rookie
Rookie
Inlägg: 79
Blev medlem: ons apr 22, 2009 4:59
Ort: Älmhult

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av kamikaze »

Jag hade nog bitit i det sura och gjort det ordentligt istället. Risken med en "fullösning" är att man inte får på svängningsdämparen helt rakt på axlen. Frågan är då om det inte kan göra skada på lagringen till veven om man har otur.
Stingray -74 nu på lack
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av gbak »

Jag vill ju göra en fullösning som funkar över sommaren, och sedan kunna plocka bort veven för att då slipa om den under vintern.

Om man nu skall limma fast dämparen mot veven så finns ju det här:
http://www.loctite.sg/sea/content_data/ ... mpound.pdf
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Jake »

gbak skrev:Jag vill ju göra en fullösning som funkar över sommaren, och sedan kunna plocka bort veven för att då slipa om den under vintern.

Om man nu skall limma fast dämparen mot veven så finns ju det här:
http://www.loctite.sg/sea/content_data/ ... mpound.pdf
typ nåt sånt jag är inne på, om du skulle få på den max snett så hamnar den 0.5 grader det betyder ett slag på ca 1mm på randen av dampern. worst case.... kör så det ryker :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Mardigan
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: mån maj 29, 2006 5:36
Ort: Tvååker

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Mardigan »

Det där loctite 660 hade jag testat iaf, kostar troligtvis inte så mycket och går jäkligt fort att få dit. Håller det så håller det, det är ju inte drivningen till oljepumpen vi snackar om.
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av Kalle Mankan »

Kom igen Gbak! Du är en seriös man som inte kan hålla på med "runt hörnet" reparationer. Om du gör en tillfällig lösning så finns det ingenting som säger att du kan köra hela sommaren ändå. Snarare så kommer motsatsen ske, du får ett till driftstopp. Det är bara att bita i det sura äpplet och montera nya grejer. Fixa en ny vev och dämpare och lyft sen ur maskin. Detta är ju inte hela världen. Vad har du för vev, en "hyll vev" som inte är för ovanlig?Om du söker nån som kan balansera så kan jag tipsa dig om bra folk här i dalarna som säkert kan pressa in din vev i produktionen.

Kalle
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av gbak »

Kalle Mankan skrev:Kom igen Gbak! Du är en seriös man som inte kan hålla på med "runt hörnet" reparationer. Om du gör en tillfällig lösning så finns det ingenting som säger att du kan köra hela sommaren ändå. Snarare så kommer motsatsen ske, du får ett till driftstopp. Det är bara att bita i det sura äpplet och montera nya grejer. Fixa en ny vev och dämpare och lyft sen ur maskin. Detta är ju inte hela världen. Vad har du för vev, en "hyll vev" som inte är för ovanlig?Om du söker nån som kan balansera så kan jag tipsa dig om bra folk här i dalarna som säkert kan pressa in din vev i produktionen.

Kalle
Tyvärr så har du helt rätt Kalle!
I det långa loppet finns det bara en väg och det är att skrota veven och skaffa en ny.
Ful lagningen skulle väl bara gälla under sommaren så jag skulle kunna puttra runt lite lugnt i krokarna här.
Att svetsa är lite drastiskt och innebär ett elände om jag vill lossa veven i framtiden.

Att limma fast dämparen med Loctite bussningsmontering skulle kunna hålla veven flytande under sommaren så jag får tid i höst med reparationen.
Sitter det ihop så klarar jag sommaren och får värma bort dämparen i höst.
Sitter det inte ihop så är jag i samma läge som nu, möjligen åker jag på en bärgning hem, kan inte bli mycket sämre.

Största problemet är att jag inte riktigt har tid med stor meck i sommar, det är div aktiviteter inplanerade på olika håll och kanter.

Veven är en Eagle ESP gjuten hyllvev (från Summit) så det är bara att inhandla en ny.
Tog veven (26kg) i resväskan på planet, så jag har lite svårt att skiljas från den, då vi haft en del intressanta upplevelser tillsammans bl.a under incheckningen på flygplatsen i Miami.

Jag har inhandlat en billig std dämpare, kil och bult på Hansen som jag sätta dit, så att jag har nåt att köra med under sommaren.

Tips på bra folk vill jag ha ändå, även om jag inte just nu kommer att fixa veven.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
kamikaze
Rookie
Rookie
Inlägg: 79
Blev medlem: ons apr 22, 2009 4:59
Ort: Älmhult

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av kamikaze »

Har funderat lite på ditt dilemma....
Skulle du inte kunna göra en försänkning i veven (alternativt kapa en liten bit av den för att göra plats för bultskallen) och dra dit en försänkt insex i 12.9 kvalite? Då styr du upp dämparen mot den lilla kanten och kilen in mot motorn samt att den försänkta skruven centrerar ute i andra änden. Du måste isf även göra en liten försänkning i dämparen med för att få så stor anläggningsyta sommöjligt för bultskallen.
Stingray -74 nu på lack
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 02, 2009 20:08
Ort: Holmsund

Re: Svetsa fast svängningsdämparen på vevaxeln?

Inlägg av olof »

att svetsa är nog ingen bra ide. Värmen som blir av en svets är för varm, i värsta fall så kan man skrota hela skiten. Bästa är nog att svarva en hylsa och värma dit så man får ett krympförband (sitter som satan).
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Skriv svar