Stora problem med traction controlen! hjälp!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
raud_
Rookie
Rookie

Stora problem med traction controlen! hjälp!

Inlägg av raud_ »

hejsan! som rubriken lyder så har jag problem med tcs på bilen. Startar jag upp bilen och kör någorlunda lugnt, håller mig under 100 och inte gör några kraftiga accelerationer så fungerar den oftast utan problem. Men när jag gör kraftiga accelerationer eller över 70 80 km/h så börjar tcs jobba emot. bilen tappar all kraft totalt och de hjälper inte hur mycket man än gasar. verkar som bilen tror att bakhjulen släpper. Har haft symptom till detta problem under förra året men de försvann lika fort av sig själv. Har tittat lite på den stora kontakten som sitter på bakaxeln, den var det en liten spricka i , fundrar på om det kan vara så att de kommit in damm där och att de blivit glappkontakt?! räcker det med kontaktspray eller måste den istär? nått speciellt trix för att få isär den, lyckades inte idag, men lade inte mkt tid på det heller :) inspektionsluckan till bakaxeln har även läckt så lite olja har hamnat på kablar som går till tcsen, men de kan väl inte påverka på detta sätt? har ju inte runnit på tcs eller någon av kontakterna.

Vore jättetacksam för lite hjälp!

Mvh

Kristian
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Stora problem med traction controlen! hjälp!

Inlägg av vette.se »

raud_ skrev:hejsan! som rubriken lyder så har jag problem med tcs på bilen. Startar jag upp bilen och kör någorlunda lugnt, håller mig under 100 och inte gör några kraftiga accelerationer så fungerar den oftast utan problem. Men när jag gör kraftiga accelerationer eller över 70 80 km/h så börjar tcs jobba emot. bilen tappar all kraft totalt och de hjälper inte hur mycket man än gasar. verkar som bilen tror att bakhjulen släpper. Har haft symptom till detta problem under förra året men de försvann lika fort av sig själv. Har tittat lite på den stora kontakten som sitter på bakaxeln, den var det en liten spricka i , fundrar på om det kan vara så att de kommit in damm där och att de blivit glappkontakt?! räcker det med kontaktspray eller måste den istär? nått speciellt trix för att få isär den, lyckades inte idag, men lade inte mkt tid på det heller :) inspektionsluckan till bakaxeln har även läckt så lite olja har hamnat på kablar som går till tcsen, men de kan väl inte påverka på detta sätt? har ju inte runnit på tcs eller någon av kontakterna.

Vore jättetacksam för lite hjälp!

Mvh

Kristian
Vilken däckdimension har du fram och bak ?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

fram har jag 255 18 samt bak har jag 265 35 18 r däck (provisoriskt). Tror du de kan bero på det? fasen nu när jag tänker efter så e de möjligt att de uppkom efter jag monterade dem.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

raud_ skrev:fram har jag 255 18 samt bak har jag 265 35 18 r däck (provisoriskt). Tror du de kan bero på det? fasen nu när jag tänker efter så e de möjligt att de uppkom efter jag monterade dem.
du skrev inte vilken profil du har fram ...

Rullomkretsen på däcket bak måste vara minst 2% större än fram annars för du problem med tractionsystemet.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
FC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av FC5 »

Tjena. Jag hade samma problem som du hade med din att TCS gick i men jag hade även ABS på min som krånglade. Vet inte om du har samma? Men kolla felkoderna så ser du kanske om det är någon speciell sida som krångla för dig, på min fick jag fram vänsterbakhjul. Jag kopplade loss kontakterna båda två en vid hjulet och en vid rambalken och sprayade i kontaksspray och sen kom de inte tillbaka igen. Så prova det om du inte gjort de. Kan ju kommit skit eller nått liknande mellan som stör.

Lycka till.
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

Jag har för tillfället högre profil fram :) kanske är det de beror på då. Men om jag skulle ha samma profil bak som jag har fram blir det problem då med? bredden har ingen roll? ska kolla kontakter med .

Tackar för svar
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

jag hade samma problem med tcs'en när jag hade felaktiga dimensioner.

rullomkretsen ska diffa ca 3.7% mellan fram och bak som standard (245/45-17 & 275/40-18).
skulle man köra med mindre differans så snurrar bakdäket "snabbare" än framdäcken och tcs slår i

(du kan testa att räkna ut det med hjälp av min sida i signaturen)
Skriv svar