Under säkringshållaren går det in ett knippe kablar i kupén (6 st) från kabelhärvan till lyset. Var tar dom vägen måntro??
Den som söker han letar!!
Kenneth
Elektriska funderingar
Elektriska funderingar
Corvette convertible C6.
-
- Nykomling
- Inlägg: 7
- Blev medlem: lör maj 02, 2009 19:31
Re: Elektriska funderingar
Du får kanske plocka isär och reda ut det?
Nädå, förstör inget bara!
jag vet då inte heller det där!


- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: Elektriska funderingar
Hej Kenneth.
Du skriver inte vilken årsmodell du har på din bil, men av ditt nickname vette427 så gissar jag att du har en 68-69. Då kan det vara kablarna till fiberoptiken som du har där... blinkers/parkeringslampan x 2 , halvljus x 2 och helljuset x 2.
Fiberkablarna är som sagt var "medlindade" med kabelstammen som går till lysena men delar sig vid anslutningen till säkringsdosan och har en separat genomföring i torpeden in i kupen.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Du skriver inte vilken årsmodell du har på din bil, men av ditt nickname vette427 så gissar jag att du har en 68-69. Då kan det vara kablarna till fiberoptiken som du har där... blinkers/parkeringslampan x 2 , halvljus x 2 och helljuset x 2.
Fiberkablarna är som sagt var "medlindade" med kabelstammen som går till lysena men delar sig vid anslutningen till säkringsdosan och har en separat genomföring i torpeden in i kupen.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Elektriska funderingar
Hej Svempa!
Jo, det stämmer, det är en 68:a. Menar du att man kan koppla isär härvan vid torpedväggen? Eller måste man demontera hela instrumentpanelen för att få loss eländet?
Kenneth
Jo, det stämmer, det är en 68:a. Menar du att man kan koppla isär härvan vid torpedväggen? Eller måste man demontera hela instrumentpanelen för att få loss eländet?
Kenneth
Corvette convertible C6.
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: Elektriska funderingar
Hej Kenneth.
Kabelhärvan i motorrummet sitter fast i "baksidan" av säkringsdosan med en bult i mitten. Man kommer åt den från motorrummet. Skruva ut bulten, sedan kan du lirka ut kontaktstyckena därefter får du lossa kablarna till fiberoptiken ifrån mittkonsolen och dra den ut i motorrummet.
Skall du byta dit elsystem i motorrummet?
Om du tycker att min beskrivning är otydlig, så kan du slå mig en pling på mobilen... 070-3231096.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Kabelhärvan i motorrummet sitter fast i "baksidan" av säkringsdosan med en bult i mitten. Man kommer åt den från motorrummet. Skruva ut bulten, sedan kan du lirka ut kontaktstyckena därefter får du lossa kablarna till fiberoptiken ifrån mittkonsolen och dra den ut i motorrummet.
Skall du byta dit elsystem i motorrummet?
Om du tycker att min beskrivning är otydlig, så kan du slå mig en pling på mobilen... 070-3231096.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Elektriska funderingar
Hej igen Svempa!
Jajamen, skall byta härvorna i motorrummet. Bilen är en 68:a cab 427, International blue. Jag köpte den för tre år sedan i Achern, en bit nedanför Frankfurt. Kärran kördes hem på biltransport i början av November. Första riktiga provturen blev inte av förrän våren därpå. Märkte då att det rök en aning ur oljepåfyllningen, och efter ett kompprov visade det sig att ena bakre cylindern inte var fullt frisk, så jag beslutade att lyfta ur motorn och fixa till den. Men som så många gånger förr, så slutade det med en helrenovering. Allt byttes ut i motorn, och nu kan man nog säga att den ser ut som ny. Nåväl...so far so good. Nu har jag kommit så långt att elen skall bytas och motorrummet lackas. Eftersom jag räknar mig själv som lätt efterbliven när det gäller elektriska anordningar, så är jag tacksam för den hjälp jag kan få här på forumet. Jag tror nog att jag fattade ungefär hur jag skall bära mig åt med de mystiska kablarna. Skulle det gå åt hvete så slår jag en signal. Man får väl lära sig under resans gång.
Mvh//Kenneth
Jajamen, skall byta härvorna i motorrummet. Bilen är en 68:a cab 427, International blue. Jag köpte den för tre år sedan i Achern, en bit nedanför Frankfurt. Kärran kördes hem på biltransport i början av November. Första riktiga provturen blev inte av förrän våren därpå. Märkte då att det rök en aning ur oljepåfyllningen, och efter ett kompprov visade det sig att ena bakre cylindern inte var fullt frisk, så jag beslutade att lyfta ur motorn och fixa till den. Men som så många gånger förr, så slutade det med en helrenovering. Allt byttes ut i motorn, och nu kan man nog säga att den ser ut som ny. Nåväl...so far so good. Nu har jag kommit så långt att elen skall bytas och motorrummet lackas. Eftersom jag räknar mig själv som lätt efterbliven när det gäller elektriska anordningar, så är jag tacksam för den hjälp jag kan få här på forumet. Jag tror nog att jag fattade ungefär hur jag skall bära mig åt med de mystiska kablarna. Skulle det gå åt hvete så slår jag en signal. Man får väl lära sig under resans gång.
Mvh//Kenneth
Corvette convertible C6.