Styrservo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Little Red Corvette
Nykomling
Nykomling

Styrservo

Inlägg av Little Red Corvette »

Har en 1989:a.
Läser om den s.k. "morgonsjukan".
Första hjälpen tycks vara att byta styrservoolja. Om jag förstår rätt så finns ingen styrservoolja i styrväxeln, utan endast i pumpen och reservoaren? Jag har klart för mig hur man luftar styrservopumpen men hur gör man enklast om man "bara" vill byta oljan. Och MÅSTE ALL olja ur eller räcker det med att tömma (suga ur) reservoaren, dvs för att undvika morgonsjukan.
Annars var tömmer man systemet.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Styrservo

Inlägg av Ingo »

Du kan ju alltid plocka isär med vad det innebär.
men jag brukar suga ut behållaren,fylla nytt,starta eventuellt köra en sväng,stanna suga ur,fylla på nytt tills det är ren olja i kaggen.
brukar suga ur en kagga varje säsong på vetten har aldrig haft några problem trots att att jag kör med dexron :roll
Andra bilar har skrikit hårt i servon ,med ny olja blir den som ny (nästan)
men har du fått morronsjukan kan det redan vara kört....
Håkan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Håkan »

Vilken olja (fabrikat och typ) rekomenderas och hur mycket går åt?
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Håkan skrev:Vilken olja (fabrikat och typ) rekomenderas och hur mycket går åt?

Är det inte vanlig ATF dexron III olja i servon.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Scania skrev:
Håkan skrev:Vilken olja (fabrikat och typ) rekomenderas och hur mycket går åt?

Är det inte vanlig ATF dexron III olja i servon.
Tja traditionellt har det ju varit det,och verkaren på gmåterförsäljaren i stan skarattade åt mig när jag tänkte köpa specialoljan som rekommenderas i instruktionsboken,och tyckte jag borde veta bättre(jag praktiserade där för drygt 30 år sedan när jag gick fordons)
Man påstår att dels så skiljer färgen litegrann,så man kan se var det läker,och så har man lite mindre friktionstillsatser i "styrservooljan",alltså mer lik ursprungliga ATF typ A,vilket bara innebär att det är en billigare olja att framställa som man kan ta mer betalt för :lol:
Men GM har gett ut service medelande att man ska inte fylla dexron(antagligen för att man säljer för dåligt av den specialframtagna oljan),men kan bero på att dexron åldras fortare i den miljön.
Men vad som gäller är att oljan byts regelbundet.Kommer alltid in lite damm och vägsmuts och det blästrar,nöter orsakar läckage.
Gm säger samtidigt att Dexron III går att fylla i alla hydraultransmissioner när oljenivån sjunkit så mycket politiskt affärssnack
Niceri
Rookie
Rookie

Inlägg av Niceri »

Hej,
jag fick ett läckage från servopumpen pga fel olja (se tråd från i våras) och enligt V8-shopen i Karlstad kan fel olja skada o-ringar mm, de blir helt enkelt stelare. Varning alltså för fel olja!

Hade dock tur och fick bort läckan med en "No-leak Power steering treatment". Jag tömde inte systemet helt utan det som är i nu är en blandning av fel olja, rätt olja och läcktätning. Verkar funka.
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Tja,då är frågan vad som är "fel" olja.... :D
Den olja som gm säljer och påstår går att fylla på och toppa I ALLA hydraultransmissioner?.
OBS ALLA,alltså även ford,chrysler mercedes etc.
Den går alltså inte att fylla i styrservon? :roll:
Tillåt mig betvivla..
Men som sagt byte av olja rekommenderas ,och speciellt på importbilalr som tidigare gått som daily users i USA,tyskland etc
Little Red Corvette
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Little Red Corvette »

Jag har besökt Mekonomen. De säljer en Red Line Power Steering Oil, syntetic formula, som är godkänd av GM 1050017, vilket är rekomendationen enligt min servicebok. Där köte jag även en sug- och pump, ½ liter, för jobbet, 129:-. Ha en fin vår.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Little Red Corvette skrev:Jag har besökt Mekonomen. De säljer en Red Line Power Steering Oil, syntetic formula, som är godkänd av GM 1050017, vilket är rekomendationen enligt min servicebok. Där köte jag även en sug- och pump, ½ liter, för jobbet, 129:-. Ha en fin vår.
Den funkar säkert helt ok,men tämligen dyr.
men vet den rekomenderas när det är läckage i servosystemet
Är oljan mycket skitig,kan du ju skölja ur med vanlig atf,och fylla rätt olja när det blivit klar olja..
Skriv svar