600-700 Hk
600-700 Hk
Hej ! Kan jag få ut 600-700 hk utan att köra med kompressor i en 454 motor (Ls 5 a ) och..Vad behöver jag göra isånafall ? // Krister
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Propagandavarning från CompCams, men i vart fall en bra artikel som inspirerade mig vid mitt bygge.
http://www.compcams.com/Community/Artic ... D=30621890
Du lär ju iaf satsa på en retro-fit rullkam. Dyrt men bra (och jag blev snål och ångrar mig nu...
)
Mr. Beam
http://www.compcams.com/Community/Artic ... D=30621890
Du lär ju iaf satsa på en retro-fit rullkam. Dyrt men bra (och jag blev snål och ångrar mig nu...

Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Det e gjutgjärnstoppar så dom blir det att byta ut mot någe alliminium toppar..kammen har jag ingen aning om , antar att det e orginal. Sen har jag ett rpm edelbrook insug, holley 750+ Headers med "Hånta" byggda sidepipes i rostfritt. Tänkte om det gick å få en typ, lista på allt vad jag behöver skaffa för att komma upp i dom hästar jag vill ha. Finns ju många här som har det där med vad som behövs i blodet så att säga och massa rutin i ämnet. Själv kan/har jag inget alls.
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
Hur seriös skall du vara? Renovering med borrning, nya kolvar, nya stakar, slipa veven? Bygg då en 496:a. Samma kostnad nästan och dina 600 har du lättare att nå.
Lägga valfri M3:a i däcksrök bakom dig hela dagen lång = priceless.
/ Mr. Beam
Lägga valfri M3:a i däcksrök bakom dig hela dagen lång = priceless.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Jag har 502hk/776nm i vanliga fall. Sen skjuter jag i 180hk/254nm lustgas! Kan inte bli roligare och jag får inte ner detta i backen om jag inte kör med slicks och på klistrad bana.. Har iofs inte testat riktiga slicks på vägen men med M/T Street radials får jag inte ner kraften ens på klistrad bana. Något att tänka på kanske när man stirra sig blind på hk
Finns ett par klipp på youtube när jag burnar och inte behöver jag varva högt för att ryka

Finns ett par klipp på youtube när jag burnar och inte behöver jag varva högt för att ryka

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Som Peter skrev så bör du ha rullkam och då gärna en halv moderat hydralrulle, så du kan få fin gång och vrid från låga varvtal, istället för att det börjar gå bra uppåt 4.000 rpm. Se till att blocket är 4-bultat om du ska över 600 hk.
Kör med en Crane själv (PN 139731):
Hydraulicroller 226/234@.050, 288/296 adv., .587/.610 lift
112 LSA. Setup at 105,5 degree
Mycket bottenvrid och varvar till 6.
Går finfint
Kör med en Crane själv (PN 139731):
Hydraulicroller 226/234@.050, 288/296 adv., .587/.610 lift
112 LSA. Setup at 105,5 degree
Mycket bottenvrid och varvar till 6.
Går finfint

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2 bultat håller alldeles utmärkt upp till ca 700 påsar så länge som du inte ska upp på varv,dvs över 6500-7000 varv.
Samma med gjutvev och vevstakar med 3/8" bult,men där kanske ska sätta gränsen vid 6500. Generellt kan man väll säga att desa varvtal bygger på att grejerna är friska och sitter ihop med riktiga bult,tex ARP,SPS osv.
BB behöver ju inte varvas för att plocka effekt. Låt SB folket bråka med problemen som kommer med höga varv;)
Sen gillar ju BB kamaxlar med mycket lyft ,helst över .600. Stora volymer vill ha mycket luft.
Samma med gjutvev och vevstakar med 3/8" bult,men där kanske ska sätta gränsen vid 6500. Generellt kan man väll säga att desa varvtal bygger på att grejerna är friska och sitter ihop med riktiga bult,tex ARP,SPS osv.
BB behöver ju inte varvas för att plocka effekt. Låt SB folket bråka med problemen som kommer med höga varv;)
Sen gillar ju BB kamaxlar med mycket lyft ,helst över .600. Stora volymer vill ha mycket luft.
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: 600-700 Hk
Javisst det är klart du kan det !Tegman skrev:Hej ! Kan jag få ut 600-700 hk utan att köra med kompressor i en 454 motor (Ls 5 a ) och..Vad behöver jag göra isånafall ? // Krister
"Problemet" är att du behöver göra en hel-byggnation av din maskin med allt vad det innebär, nu snackar vi inte att byta nån eller några delar här & där inte.
Har du verkligen tänkt igen dina HK-planer ?, en 454 med 700HK (Riktiga HK inte "uppskattade") är en ruskigt vass maskin, tror inte det finns många sådana avsedda för gatbruk i Swe.
Ironman motorn som länkades till här ovan är nog en betydligt vettigare maskin, 700HK i en gatkörd 454" sugmotor är nästintill vansinne (Även fast det så klart går).
Har du tänkt igenom vad som åxå sen tillkommer till en sådan vass maskin, så som :
Tändsystem för 700HK.
Bränslesystem för 700HK.
Avgassystem för 700HK.
Växellåda för 700HK.
Converter för 700HK.
Bakaxel för 700HK.
Kardan/Knutar/Yokar.
osv, mm. mm...
Jamenar motorn kommer att kosta fläsk men allt annat som skall till för att den skall trivas kostar lika mycket till, det tror jag många glömmer helt bort när man är "HK blind".
Sen vad skall du ha så mycket pulver till

Seriös stripp bil, Streetracebil, Street & Strip bil, Gatbil.
Det är lätt att "sväva iväg" i HK-drömmar, "alla verkar ju ha 1000HK nu för tiden" osv, osv...
men har man inte provat på så har man svårt att förstå hur hårigt det blir egentligen.
Som Frisken skrev, du kommer inte ha en sportkeps att få ner sådan effekt i backen, om du nu inte är beredd att i princip bygga om din bil till en mer eller mindre renodlad dragracevette, då kan du komma i närheten av fäste iaf.
Mitt råd är håll dig till en 500HK till & börja med, det kan uppnås förhållandevis enkelt med din befintliga maskin, men bara det kommer att kosta dig en hel del flis.
En 500HK:s 454" med kanske 680NM i vrid över ett feetingregister är en rätt manlig maskin i en Vette, den kommer att gå som fan, Kolla Frisks bil han har väl nåt åt det hållet fast på lite mer cubik", den går säkert grymt bra & som han skrev han får inte ner det i backen så som han har det redan.
Upp till 600HK går väl åxå att få din motor till men då kommer det att kosta betydligt mer samt bli svårare att uppnå.
Passerar du 620-650HK & skall ha motorn-bilen som en Street & Strip - gatbil så gör du bort dig enligt min uppfattning.
Fundera riktigt ordentligt igenom vad du skall göra / andvända din bil till, kolla upp tilltänkt budget, hur lång tid får det ta att åstadkomma allt detta ?.
Du kan lugnt utgå från att det du tror att det kostar samt tiden du kommer att vara klar på, ta detta gånger Pi så kommer du i närheten av sanningen.
De 2 raderna ovan är verkligen ett sanningens ord !!!.
Bäst i ditt läge om du nu ändå vill ha rejält med mer pulver 5-580HK (Rekommenderat max)tror jag är att köpa en färdig beg,maskin för en spottstyvver av vad den kostat att bygga (& vad det kostar dig att bygga en lika), då slipper du undan med kanske hälften av stålarna bara, samt att du kan samla på dig rätt delar till denna starkare maskin inför ett kommande motorutbyte, då behöver du inte bli ståendes så länge heller osv.
Känner du trots alla goda & vänliga råd att du iallafall är en helt vansinnig människa & bara skall ha 700 riktiga hårda HK i din "lilla" 454"maskin så kan du kontakta mig så får du mitt recept, (Ja jag har en sån själv i min Vette

STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: 600-700 Hk
Har pratat med proffs i USA ang just 2-bultade block och höga effektuttag då jag själv har ett liknande bygge på gång.
(2-Bultat truck-block med äkta LS-6 toppar/RPM Airgap 11,0 i komp och ganska hårig kam), siktar själv på 520-540hp med den kombinationen.
Vad jag fick veta var att de generellt ej rekommenderar att gå över "äkta" 550hp på 2-bultade BB, de finns självklart de som plockat ut mycket mera och lyckats utmärkt men för att ligga inom ramarna så fick jag det svaret.
För att bygga en motor med närmare 700hp med BB och mindre volym så krävs det riktigt bra prylar som är "minutsiöst" ihopsatta också, Du måste nog sikta på högt komp, riktigt bra aftermarket-toppar samt en bra mekanisk eller Hydraulisk rullkam i det översta registret för att nå fram i mina ögon, sedan bör du boka in bromsbänk för att justera in de kanske sista 50 felande hästarna (Kan faktiskt röra sig om så mycket och t.o.m mera).
Lycka till !, det är alltid kul de finns de som satsar och vill sätta japsarna på plats med lite raw-POWER
(2-Bultat truck-block med äkta LS-6 toppar/RPM Airgap 11,0 i komp och ganska hårig kam), siktar själv på 520-540hp med den kombinationen.
Vad jag fick veta var att de generellt ej rekommenderar att gå över "äkta" 550hp på 2-bultade BB, de finns självklart de som plockat ut mycket mera och lyckats utmärkt men för att ligga inom ramarna så fick jag det svaret.
För att bygga en motor med närmare 700hp med BB och mindre volym så krävs det riktigt bra prylar som är "minutsiöst" ihopsatta också, Du måste nog sikta på högt komp, riktigt bra aftermarket-toppar samt en bra mekanisk eller Hydraulisk rullkam i det översta registret för att nå fram i mina ögon, sedan bör du boka in bromsbänk för att justera in de kanske sista 50 felande hästarna (Kan faktiskt röra sig om så mycket och t.o.m mera).
Lycka till !, det är alltid kul de finns de som satsar och vill sätta japsarna på plats med lite raw-POWER

505cui-71"cab , 565cui-69"-cab , 59"-cab orginal
Re: 600-700 Hk
Det finns en färdig byggd Bigblock 502 uppborr. till 510cc bromsade 740hk 844Nm Vette. se
har den till salu 145.000:- (delar.tillbehör mm ...
har den till salu 145.000:- (delar.tillbehör mm ...
/Christer 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: 600-700 Hk
Alltid enklare att tjacka färdigt & slippa en massa bekymmer.Chrippe skrev:Det finns en färdig byggd Bigblock 502 uppborr. till 510cc bromsade 740hk 844Nm Vette. se
har den till salu 145.000:- (delar.tillbehör mm ...
Även om det såklart har sin tjusning att komponera nåt själv åxå.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: 600-700 Hk
Varför ser bromskurvan så konstig ut på den motorn?Chrippe skrev:Det finns en färdig byggd Bigblock 502 uppborr. till 510cc bromsade 740hk 844Nm Vette. se
har den till salu 145.000:- (delar.tillbehör mm ...
vridet och hästarna är väl beräknad i någon formel så ska kurvorna alltid korsa varandra vid 5250varv??
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: 600-700 Hk
Ja det måste ju vara nåt fel på bromsdiagrammet.claesson skrev:Varför ser bromskurvan så konstig ut på den motorn?Chrippe skrev:Det finns en färdig byggd Bigblock 502 uppborr. till 510cc bromsade 740hk 844Nm Vette. se
har den till salu 145.000:- (delar.tillbehör mm ...
vridet och hästarna är väl beräknad i någon formel så ska kurvorna alltid korsa varandra vid 5250varv??
Det står Brodix insug i specen åxå, men på bilden så sitter det ett Dartsug iaf.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: 600-700 Hk
Hejsan!
Jag tror att den där motorn har suttit i en båt!
Den va iallafall med i en annons för båtar på Blocket förut.
Peter A/ C4-93 cab
Jag tror att den där motorn har suttit i en båt!
Den va iallafall med i en annons för båtar på Blocket förut.
Peter A/ C4-93 cab
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: 600-700 Hk
Ja det har den, framgår tydligt.Peter Anjou skrev:Hejsan!
Jag tror att den där motorn har suttit i en båt!
Den va iallafall med i en annons för båtar på Blocket förut.
Peter A/ C4-93 cab
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: 600-700 Hk
motorn finns även under säljes här på forumet
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
Re: 600-700 Hk
kurvan vissar visst NM stället för clb-ft som man är van att se.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
Re: 600-700 Hk
Det korsar nog varandra om man hade varvat ut motorn ännu högre varv än 6800 rpm
/Christer 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: 600-700 Hk
Javisst, så är det ju naturligvisclaesson skrev:kurvan vissar visst NM stället för clb-ft som man är van att se.

STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Re: 600-700 Hk
GM har ju annars sin 572 med 620 hk eller 720 hk (finns två att välja mellan), vet ej vad det är för vrid.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"
http://www.garaget.org/?car=154673
Re: 600-700 Hk
Peter Anjou ! denna motor har motorbänkats enbart och var en reserv motor till hans race båt som såldes förrut, jag känner Kent som äger motorn och har inte suttit i någon båt som du påstår/tro.
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: 600-700 Hk
Hejsan Chrippe !
Jag kan också ha fel ibland !
Peter A / C4-93 cab
Jag kan också ha fel ibland !
Peter A / C4-93 cab