Jag har en kompositfjäder på min bil, antar att det är en 330 Lb eftersom den är relativt mjuk.
Hos Willcox i USA har jag hittat två varianter av spiralfjädrar fram som intresserar mig.
Jag vill sänka bilen en smula fram utan att få för stor risk för oönskade genomslag vid gupp och sådant.
Den ena varianten av fjäder har en styvhet på cirka 460 Lb och den andra är styvare, cirka 550 LB.
Bägge uppges sänka höjden på fronten med cirka en tum vilket skulle vara önskvärt enligt mig.
Eftersom jag har en smallblock och inte planerar byte till en bigblock är kanske den mindre styva att föredra?
Hur blir effekten av en mjuk fjädring bak och en styvare fram, får man en konstig väghållning eller andra bieffekter?
Å´ andra sidan minskar ju markfrigången och då får man kanske andra problem?
Notera att jag är ute efter en sänkning enbart av kosmetiska skäl, jag tycker helt enkelt att bilen ser för hög ut fram.
Min bil är en bruksbil utan ambitioner att bli en vägätare som passar på bana eller liknande.
550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
Gott Nytt Corvetteår!
Så länge dina ambitioner inte är att köra ned "såååååå dålig väghållning i gamla amerikanare....." i halsen på valfri M3-förare, så skulle jag välja 460lbs till din lilla nätta SB och kosta på ett par nya stötdämpare runt om. Med standarddimensioner på däck och fälgar kommer du att bli nöjd med detta.
550lbs och över börjar kräva att du börjar matcha övriga komponenter mot ett nytt uppträdande av chassiet, tex dämpare, grövre k-hämmare fram och bak och fälgar med däck naturligtvis.
Jag har 550lbs fram och 360lbs bak på min BB med ca 30 mm lägre höjd runt om och lider inte av markfrigången. Men flinar i varje kurva
mvh
Mr. Beam
Så länge dina ambitioner inte är att köra ned "såååååå dålig väghållning i gamla amerikanare....." i halsen på valfri M3-förare, så skulle jag välja 460lbs till din lilla nätta SB och kosta på ett par nya stötdämpare runt om. Med standarddimensioner på däck och fälgar kommer du att bli nöjd med detta.
550lbs och över börjar kräva att du börjar matcha övriga komponenter mot ett nytt uppträdande av chassiet, tex dämpare, grövre k-hämmare fram och bak och fälgar med däck naturligtvis.
Jag har 550lbs fram och 360lbs bak på min BB med ca 30 mm lägre höjd runt om och lider inte av markfrigången. Men flinar i varje kurva

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
Ja det funkar, och det funkar bra!
Fram har jag har 550 med ställbara Koni's och std krängningshämmare.
Bak 330 komposit VBP och KYB dämpare avsedda för kompositfjädrar, om jag fått välja idag så skulle jag ha gått på VPB's 360 bak då jag tycker att 330 är aningen för mjuk för mig.
Jag skulle inte välja en mjukare fjäder fram, utan ta du 550 fjädern vilket som du säger sänker bilen ca 1" fram.
Fram har jag har 550 med ställbara Koni's och std krängningshämmare.
Bak 330 komposit VBP och KYB dämpare avsedda för kompositfjädrar, om jag fått välja idag så skulle jag ha gått på VPB's 360 bak då jag tycker att 330 är aningen för mjuk för mig.
Jag skulle inte välja en mjukare fjäder fram, utan ta du 550 fjädern vilket som du säger sänker bilen ca 1" fram.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
Hej!
Jag importerade en 69 L71 i våras. Jag tycker den är för hög i nosen och har funderat på att sänka den fram. Jag sökte på Willcox men hittade inte. Skulle du kunna skriva ut länken så att jag kan följa den?
Mvh T
Jag importerade en 69 L71 i våras. Jag tycker den är för hög i nosen och har funderat på att sänka den fram. Jag sökte på Willcox men hittade inte. Skulle du kunna skriva ut länken så att jag kan följa den?
Mvh T
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
Här är 550-fjädrarna: http://willcoxcorvette.com/product_info ... s_id=12160
Och här kommer 460-fjädrarna: http://willcoxcorvette.com/product_info ... ts_id=1257
Jag har beställt ett par av dom softare fjädrarna, vi får se resultatet när jag monterat dom.
Och här kommer 460-fjädrarna: http://willcoxcorvette.com/product_info ... ts_id=1257
Jag har beställt ett par av dom softare fjädrarna, vi får se resultatet när jag monterat dom.
Re: 550 Lb fram och 330 Lb bak, funkar det?
Tack så mycket för länkarna Ingvar
Det blir till att beställa ett par 550 lb för mig. Är barnsligt förtjust i allt som heter Heavy Duty
Mvh T

Det blir till att beställa ett par 550 lb för mig. Är barnsligt förtjust i allt som heter Heavy Duty

Mvh T