feluppföljning på C6, fortsättning sen i våras
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
feluppföljning på C6, fortsättning sen i våras
I våras startade jag en tråd om feluppföljning på C6:orna.
Den tråden kan ni läsa längre ner.
Nu har det gått en sommar och det vore intressant att följa upp ytterligare vad som hänt.
De allra flesta som köpt en Corvette C6 har 3 års fabriksgaranti.
USA-importerna har antingen "World warranty", dvs ingen garanti
(världen för en amerikan är inte så stor) eller vissa USA-importer har en så kallad försäkringsgaranti på ett år, som
inte ger alltför stort skydd.
En del av er har drabbats av olika fel.
Därför tänkte jag be alla C6 ägare, som läser detta forum att tala om
vilka fel ni haft, både garantifel och övriga fel.
Om ni talar om årsmodell, cab, coupe eller Z06,
Europautförande eller USA-utförande
så skall jag åta mig att sammanställa allt detta senare i höst på www.jannesvettar.se.
Lite erfarenheter som jag fått/hört under sommaren:
- några har drabbats av att oljeslang lossnat vid paddelautomaten
(inte ordentligt fastsatt slangfäste)
- Lyktinsatser på Europabilar blir immiga vid fuktig väderlek.
- Framvagnsinställningen inte alltid tillräckligt bra från fabriken
Det verkar som om C6-generationens Corvetter har väldigt lite felprocent.
Ytterligare som kan vara bra att veta är att vid import av USA-modell
kan det bli problem vid regbesiktning, på av Xenonljusen.
Regelverket i Sverige säger att har man Xenonljus skall man ha strålkastarspolning och nivåjustering i lyktorna. Eftersom Europabilarna är helbilsgodkända är det inget problem för dem, men USA-bilarna har ingen strålkastarspolining eller nivåjustering och är heller inte Europagodkända (helbilsgodkända). Här bör man vara observant.
Tala gärna om era erfarenheter vilka fel ni uppmärksammat, så kanske det kan hjälpa övriga C6-ägare/spekulanter.
Hälsningar
Janne
Den tråden kan ni läsa längre ner.
Nu har det gått en sommar och det vore intressant att följa upp ytterligare vad som hänt.
De allra flesta som köpt en Corvette C6 har 3 års fabriksgaranti.
USA-importerna har antingen "World warranty", dvs ingen garanti
(världen för en amerikan är inte så stor) eller vissa USA-importer har en så kallad försäkringsgaranti på ett år, som
inte ger alltför stort skydd.
En del av er har drabbats av olika fel.
Därför tänkte jag be alla C6 ägare, som läser detta forum att tala om
vilka fel ni haft, både garantifel och övriga fel.
Om ni talar om årsmodell, cab, coupe eller Z06,
Europautförande eller USA-utförande
så skall jag åta mig att sammanställa allt detta senare i höst på www.jannesvettar.se.
Lite erfarenheter som jag fått/hört under sommaren:
- några har drabbats av att oljeslang lossnat vid paddelautomaten
(inte ordentligt fastsatt slangfäste)
- Lyktinsatser på Europabilar blir immiga vid fuktig väderlek.
- Framvagnsinställningen inte alltid tillräckligt bra från fabriken
Det verkar som om C6-generationens Corvetter har väldigt lite felprocent.
Ytterligare som kan vara bra att veta är att vid import av USA-modell
kan det bli problem vid regbesiktning, på av Xenonljusen.
Regelverket i Sverige säger att har man Xenonljus skall man ha strålkastarspolning och nivåjustering i lyktorna. Eftersom Europabilarna är helbilsgodkända är det inget problem för dem, men USA-bilarna har ingen strålkastarspolining eller nivåjustering och är heller inte Europagodkända (helbilsgodkända). Här bör man vara observant.
Tala gärna om era erfarenheter vilka fel ni uppmärksammat, så kanske det kan hjälpa övriga C6-ägare/spekulanter.
Hälsningar
Janne
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Här måste jag avge ett lite längre svar.
Normalt importerades Europabilarna - som togs in via Cadillac and Corvette Europe (Breukeken, Nederländerna) -
med Z-51 paketet i ett Europautförande.
Det fanns även ett fåtal importerade genom generalagenten med bl a F55 (Magnetic Selective Ride).
Sen finns det ju en mängd andra vägar att importera från både USA och andra länder, så olika version kan det finnas.
När det gäller Europabilarna (importerade av generalagenten) med Xenon, är de alltid utrustade med CE4 -Headlamp Washers. Inte några bilar med Xenonljus har nivåregleringen i ljusen. Men generalagentens bilar är helbilsgodkända.
Här har det varit visst krångel med regbesiktning för USA-importer eftersom dessa inte har det Europeiska helbilsgodkännandet.
För att få ha Xenonljus på bilar i Sverige krävs det ju stålkastarspolning (inte torkare) och automatisk nivåreglering av ljusen.
Europabilarna har bl a nedanstående option i sin optionlista. Jag räknar upp några nedan (jag vet inte vad alla är till för):
AX4 - European Seat Belt Conversion
BAG - Export Parts Package
BH4 - Export MOD Noise Control
CE4 - Headlamp Washers
CT1 - Country of Belgium (Generalagenten i Europa importerar denna version som bli helbilsgodkänd i Europa.
EXP - Export - I.P.C. Process Option
JAF - Eropean Brakes
T62 - Delete Daytime Running Lamps
T90 - Signaling & Marker, Export
UL2 - European Radio Frequency
Normalt importerades Europabilarna - som togs in via Cadillac and Corvette Europe (Breukeken, Nederländerna) -
med Z-51 paketet i ett Europautförande.
Det fanns även ett fåtal importerade genom generalagenten med bl a F55 (Magnetic Selective Ride).
Sen finns det ju en mängd andra vägar att importera från både USA och andra länder, så olika version kan det finnas.
När det gäller Europabilarna (importerade av generalagenten) med Xenon, är de alltid utrustade med CE4 -Headlamp Washers. Inte några bilar med Xenonljus har nivåregleringen i ljusen. Men generalagentens bilar är helbilsgodkända.
Här har det varit visst krångel med regbesiktning för USA-importer eftersom dessa inte har det Europeiska helbilsgodkännandet.
För att få ha Xenonljus på bilar i Sverige krävs det ju stålkastarspolning (inte torkare) och automatisk nivåreglering av ljusen.
Europabilarna har bl a nedanstående option i sin optionlista. Jag räknar upp några nedan (jag vet inte vad alla är till för):
AX4 - European Seat Belt Conversion
BAG - Export Parts Package
BH4 - Export MOD Noise Control
CE4 - Headlamp Washers
CT1 - Country of Belgium (Generalagenten i Europa importerar denna version som bli helbilsgodkänd i Europa.
EXP - Export - I.P.C. Process Option
JAF - Eropean Brakes
T62 - Delete Daytime Running Lamps
T90 - Signaling & Marker, Export
UL2 - European Radio Frequency
Hej.har en -06 cab europa modell som rullat 1080mil utan några problem.har servat den vid 1000mil och det gick bra.
det enda som är att cab skyddet i bagage utrymmet hoppar av en av kontakterna och då går det inte att öppna/stänga cabben,kan va lite irriterande,men annars väldigt nöjd med första sommaren som cab ägare
det enda som är att cab skyddet i bagage utrymmet hoppar av en av kontakterna och då går det inte att öppna/stänga cabben,kan va lite irriterande,men annars väldigt nöjd med första sommaren som cab ägare

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Pröva att trycka fast dom ordentligt tills du hör att det klickarsteffo68 skrev:Hej.har en -06 cab europa modell som rullat 1080mil utan några problem.har servat den vid 1000mil och det gick bra.
det enda som är att cab skyddet i bagage utrymmet hoppar av en av kontakterna och då går det inte att öppna/stänga cabben,kan va lite irriterande,men annars väldigt nöjd med första sommaren som cab ägare


Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Jag har nu gjort en enkel sammanställning över lite att tänka på vid köp av en begagnad C6 samt även sammanställt en del vanliga fel och brister.
Sammanställningen finns på www.jannesvettar.se
Jag är tacksam för synpunkter och kompletteringar.
Jag kan återigen konstatera att det är en liten felprocent på Corvette C6. Knappast någon skall behöva ångra sig, om man inte köper från mindre seriösa handlare, som ibland kan dyka upp på nätet...
Hälsningar
Janne
Sammanställningen finns på www.jannesvettar.se
Jag är tacksam för synpunkter och kompletteringar.
Jag kan återigen konstatera att det är en liten felprocent på Corvette C6. Knappast någon skall behöva ångra sig, om man inte köper från mindre seriösa handlare, som ibland kan dyka upp på nätet...
Hälsningar
Janne
Har både en C6 cab och Z06, -06. Svensksålda.
På Z06:an hade de missat i fabriken att trycka in in kontakt på växelhuset som aktiverar rattlåset. Annars bara det normala rasslet från växelspaken. Sen har vi ju recallen på yttertaket som kan blåsa av vid mycket höga hastigheter.
C6:an inga fel alls.
Imman under strålkastarglasen beror på att hos generalimportören i Holland, monterar de för starka p-ljus lampor som inte är orginal, precis som de fula sidoblinkerserna från Saab.
Montera ett motstånd, resistor, för p-ljuslampan så försvinner problemet.
På Z06:an hade de missat i fabriken att trycka in in kontakt på växelhuset som aktiverar rattlåset. Annars bara det normala rasslet från växelspaken. Sen har vi ju recallen på yttertaket som kan blåsa av vid mycket höga hastigheter.
C6:an inga fel alls.
Imman under strålkastarglasen beror på att hos generalimportören i Holland, monterar de för starka p-ljus lampor som inte är orginal, precis som de fula sidoblinkerserna från Saab.
Montera ett motstånd, resistor, för p-ljuslampan så försvinner problemet.
Härligt en till sandvikaresteffo68 skrev:Hej.har en -06 cab europa modell som rullat 1080mil utan några problem.har servat den vid 1000mil och det gick bra.
det enda som är att cab skyddet i bagage utrymmet hoppar av en av kontakterna och då går det inte att öppna/stänga cabben,kan va lite irriterande,men annars väldigt nöjd med första sommaren som cab ägare

c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu

Blev nyss med c6 z06

PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Hur stort motstånd bör det vara, vilket värde ? och var sätter man det lämpligen?rma298 skrev:Har både en C6 cab och Z06, -06. Svensksålda.
På Z06:an hade de missat i fabriken att trycka in in kontakt på växelhuset som aktiverar rattlåset. Annars bara det normala rasslet från växelspaken. Sen har vi ju recallen på yttertaket som kan blåsa av vid mycket höga hastigheter.
C6:an inga fel alls.
Imman under strålkastarglasen beror på att hos generalimportören i Holland, monterar de för starka p-ljus lampor som inte är orginal, precis som de fula sidoblinkerserna från Saab.
Montera ett motstånd, resistor, för p-ljuslampan så försvinner problemet.

Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Intressant, det var en ny variant. Hur vet du att det är i Holland man monterar parkeringslamporna?Imman under strålkastarglasen beror på att hos generalimportören i Holland, monterar de för starka p-ljus lampor som inte är orginal, precis som de fula sidoblinkerserna från Saab.
Vad menar du att parkeringslamporna inte är original?
Menar du när du skriver att p-ljusen är för starka att de har för högt watt-tal?
Som du väl vet så monterades större parkeringslampor (storleksmässigt) på 2005 års modell och man ändrade till att montera mindre (storleksmässigt) någon gång på 2006 års modell för att undvika problemet, vilket inte torde ha något att göra med ändrat watt-tal.
Så, jag är tacksam om du kan redovisa din källa, för det intressant är ju att veta om generalagenten i Holland borrar hål i de amerikanska lyktorna (som ju är förseglade) och monterar parkeringslampor för den Europeiska marknaden eller om lyktinsatserna beställs hos den amerikanska underleverantören i Europeikst utförande.
Jag vet att när du beställer en ny lyktinsats hos GM till en Corvette med Europaspecifikationer får du insatsen med lampan monterad. (Bilder på detta finns på www.jannesvettar.se)
Som sagt, det vore intressant att få klarhet i var man monterar parkeringslamporna och även få veta var man monterar strålkastarspolningen.
Hälsningar
Janne
- Corvgubben
- Rookie
- Inlägg: 69
- Blev medlem: fre jan 11, 2008 17:44
- Ort: Åkersberga
feluppföljning på C6
Hej på er! Håller just på att ta hem en C6 från USA. Satt och ringde runt lite i veckan för att få reda på vad som måste anpassas till regbesiktningen, man skulle ju vilja ha ett skriftligt underlag, men det gick inte att få tag på. Talade först med besiktningsingenjör Anders på bilprovningen. Han hade inget skriftligt, men lyckades efter lite funderande värka fram det mesta om blinkers, reflexer, bullerintyg, tankvolym mm.
Andra samtalet gick till Vägverkets fordonstekniska avdelning där Fredrik Nilsson svarade. Han sa att det finns förenklade regler för privatimport i Vägverkets författningssamlig VVFS 2003:25 kap 3, §4 (finns på Vägverkets hemsida).
Där står att "privatimporterade bilar får brukas i trafik även om:
- lyktor, strålkastare och reflexer inte är av godkänd typ. Det räcker att dessa är godkända enligt USA-standard som tydligen heter SAE. Samma gäller för bränslesystem, styrinrättning mm.
Ringde efter ett tag upp igen och fick då tala med Göran och frågade om det betyder att man inte behöver spolning och nivåreglering till Xenonljusen. Han visste inte, men skulle återkomma nästa vecka. Och på den vägen är det! Hör av mig när jag vet exakt vad som gäller.
Andra samtalet gick till Vägverkets fordonstekniska avdelning där Fredrik Nilsson svarade. Han sa att det finns förenklade regler för privatimport i Vägverkets författningssamlig VVFS 2003:25 kap 3, §4 (finns på Vägverkets hemsida).
Där står att "privatimporterade bilar får brukas i trafik även om:
- lyktor, strålkastare och reflexer inte är av godkänd typ. Det räcker att dessa är godkända enligt USA-standard som tydligen heter SAE. Samma gäller för bränslesystem, styrinrättning mm.
Ringde efter ett tag upp igen och fick då tala med Göran och frågade om det betyder att man inte behöver spolning och nivåreglering till Xenonljusen. Han visste inte, men skulle återkomma nästa vecka. Och på den vägen är det! Hör av mig när jag vet exakt vad som gäller.
I himlen kör alla Corvette!
Jajjemen.det blir å vänta till aprill innan den kommer ut kan jag tro..puramuk skrev:Härligt en till sandvikaresteffo68 skrev:Hej.har en -06 cab europa modell som rullat 1080mil utan några problem.har servat den vid 1000mil och det gick bra.
det enda som är att cab skyddet i bagage utrymmet hoppar av en av kontakterna och då går det inte att öppna/stänga cabben,kan va lite irriterande,men annars väldigt nöjd med första sommaren som cab ägare( sandviken gävleborg ? )
men då blir det åka av

Japp då blev man med C6 cab efter att ha läst Jannes tråd om fel osv, vågade mig på att byta bort C5:an & hämta en lågmilad 2005 i Grönskåra.
Såg redan vid titten (innan köpet) för ca 2 månader sedan att lycktorna var missfärgade men efter ca 40 mil varav 28 i regn så var det inte bara kondens utan rejält med fukt där inne, tas på garantin eller?
Vet även om att chassi nummer ligger inom ev.byte av servo styr slangarna men har inte hunnit kolla om det är gjort.
Jag lyckas dock inte komma på vilken gul färg det är men tror den är MY, baserat på försäljnings datumet men vet inte säkert.
När jag cab:ar ner & frigör cab handtaget så måste man lyfta lite (hjälpa till uppåt) innan rutorna går ner, är detta en normal manöver dvs lossa/lyfta i ett grepp eller ska det justeras?
Såg redan vid titten (innan köpet) för ca 2 månader sedan att lycktorna var missfärgade men efter ca 40 mil varav 28 i regn så var det inte bara kondens utan rejält med fukt där inne, tas på garantin eller?
Vet även om att chassi nummer ligger inom ev.byte av servo styr slangarna men har inte hunnit kolla om det är gjort.
Jag lyckas dock inte komma på vilken gul färg det är men tror den är MY, baserat på försäljnings datumet men vet inte säkert.
När jag cab:ar ner & frigör cab handtaget så måste man lyfta lite (hjälpa till uppåt) innan rutorna går ner, är detta en normal manöver dvs lossa/lyfta i ett grepp eller ska det justeras?
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Lycka till med din C6 cab. Du kommer inte att ångra dig. Det enda du väl kommer att ångra att du inte tecknade för en ny ZR1, men livet är hårt, en del bilar får man nöja sig med att njuta av på bild.
Be att du får hjälp av en firma som har GMdator access så kan de med hjälp av ditt VIN-nummer skriva ut din bils data och "historia".
Då får du svar på färg och vilka garantiåtgärder som utförts.
Där kan säkert Conny o Jörgen tala om till vem du skall åka.
Du måste åka till en verkstad/firma som får hantera garantiärenden för att få klart med hur dina lyktor skall hanteras.
När du har frigjort cabhandtaget, så skall du bara trycka på "cab-knappen", så åker rutorna ner automatisk (om handsbromsen är åtdragen).
Men männska, varför kör du 28 mil i regn?
Hälsningar
Janne
Be att du får hjälp av en firma som har GMdator access så kan de med hjälp av ditt VIN-nummer skriva ut din bils data och "historia".
Då får du svar på färg och vilka garantiåtgärder som utförts.
Där kan säkert Conny o Jörgen tala om till vem du skall åka.
Du måste åka till en verkstad/firma som får hantera garantiärenden för att få klart med hur dina lyktor skall hanteras.
När du har frigjort cabhandtaget, så skall du bara trycka på "cab-knappen", så åker rutorna ner automatisk (om handsbromsen är åtdragen).
Men männska, varför kör du 28 mil i regn?
Hälsningar
Janne
Nej ingen ånger över ZR1:a för jag vill ha cab.Janne Strandberg skrev:Lycka till med din C6 cab. Du kommer inte att ångra dig. Det enda du väl kommer att ångra att du inte tecknade för en ny ZR1, men livet är hårt, en del bilar får man nöja sig med att njuta av på bild.
Be att du får hjälp av en firma som har GMdator access så kan de med hjälp av ditt VIN-nummer skriva ut din bils data och "historia".
Då får du svar på färg och vilka garantiåtgärder som utförts.
Där kan säkert Conny o Jörgen tala om till vem du skall åka.
Du måste åka till en verkstad/firma som får hantera garantiärenden för att få klart med hur dina lyktor skall hanteras.
När du har frigjort cabhandtaget, så skall du bara trycka på "cab-knappen", så åker rutorna ner automatisk (om handsbromsen är åtdragen).
Men männska, varför kör du 28 mil i regn?
Hälsningar
Janne
Jag tänkte ändå åka förbi & göra service/kontroll till våren så detta bekymrar mig inte, skulle då vara lycktorna som ger grå hår om inte Garantin tar dem.
Vid ned cab:ning kommer jag inte ihåg om handis var i/ur, händer inget alls om den är ur eller blir det som min att man får hjälpa till ibörjan?
Därför att 28 mil i regn är bättre än 28 i snö, passade på att köra hem den när vi såg att tempen en helg skulle ligga på +5-+7 & regn.
Beträffande parkeringsljusen så sattes det i 10W lampor i vart fall fram till 2006, vilket är för mycket för plastglasen. Är glasen inte skadade så i med 5w lampor och problemet är borta. Något motstånd behövs inte.
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Nu har jag testat mer men måste "lyfta" lite innan rutorna går ner annars larmar bilen "att den ej är lossad", fungerar dock att cab:a ner utan detta manuella cab lyft om jag ej låst den imellan (kört ned & upp en gång).Janne Strandberg skrev: När du har frigjort cabhandtaget, så skall du bara trycka på "cab-knappen", så åker rutorna ner automatisk (om handsbromsen är åtdragen).
Men männska, varför kör du 28 mil i regn?
Hälsningar
Janne
Testade att göra om "indexeringen" på rutorna om felet låg där och även rengöring av tapparna (cab) & hålen (Vindruteram) men detta hjälpte ej.
Har testat att söka på forumen efter något liknande men ej hittat något

-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Det var ett ovanligt "fel" på din cabfunktion. Det verkar ju som om det kärvar lite. Har du försökt att smörja gummilisten till framkanten på sufletten med lite silicon så att listen inte suger fast.
Det finns också en möjlighet att cabställningen är feljusterad några millimeter så att den inte går upp rakt utan går lite snett och därför fastnar. Jag har fått min ställning justerad eftersom min ställning inte gick ner direkt i "hålen" när jag cabbade upp.
Hälsningar
Janne
Det finns också en möjlighet att cabställningen är feljusterad några millimeter så att den inte går upp rakt utan går lite snett och därför fastnar. Jag har fått min ställning justerad eftersom min ställning inte gick ner direkt i "hålen" när jag cabbade upp.
Hälsningar
Janne
-
- Nykomling
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor aug 07, 2008 22:09
- Ort: Karlstad
Re:
Jag tyckte din sida var jättebra och tycker det är synd att du tar kritik på ett så hårt sätt. I Sverige kommer det alltid finnas folk som klagar på andra, svensk avundsjuka eller nåt...Janne Strandberg skrev:Jag har nu gjort en enkel sammanställning över lite att tänka på vid köp av en begagnad C6 samt även sammanställt en del vanliga fel och brister.
Sammanställningen finns på http://www.jannesvettar.se
Jag är tacksam för synpunkter och kompletteringar.
Jag kan återigen konstatera att det är en liten felprocent på Corvette C6. Knappast någon skall behöva ångra sig, om man inte köper från mindre seriösa handlare, som ibland kan dyka upp på nätet...
Hälsningar
Janne
Hoppas du reser dig och delar med dig av all information igen, det är lite fattigt med C6 tips pga att alldeles för då skruvar med dom.
Joakim Karlsson
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 512
- Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
- Ort: Örebro
Re: feluppföljning på C6, fortsättning sen i våras
Ett tips, skaffa en användare på det amerikanska corvette forumet istället.
Där kan vi snacka om kunskap och information!
Där kan vi snacka om kunskap och information!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Re: feluppföljning på C6, fortsättning sen i våras
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"