Tjenixen i vintermörkret:
Jag tänkte skicka iväg min hastighetsmätare till Heikefelt för konvertering.
Ni som har gjort detta förut-vad är den enklaste vägen att gå?
Måste rattstång lossas först....sedan?
Ytterligaren en fråga.
Jag lackade bilen våren 2007.
Under vinter 200 började det att synas bubblor i lacken på t-topparna.
T-topparna lackades om under våren 2008 och nu kan jag se bubblor igen.
Vad faaan är det för fel?
//Bäckis
Hastighetsmätare
Re: Hastighetsmätare
Jag har behållit min rattstång på när jag monterat ner min mätare men det e trångt men det går bra.
Att det blir bubblor tror jag har att göra med att man lackar för tidigt på glasfibret. Men det kanske bara gäller när man har lagat glasfibret?? Man ska ju då helst vänta i ett år hehe innan man lackar så man hinner laga sen slipa sen vänta ett bra tag så det får sjunka så får man lägga på nytt å sen slipa osv osv. Men detta bildar väl inte bubblor iofs utan gör bara att det sjunker undan alt. höjer sig så man inte får en jämn yta. Bubblor vet jag inte...
Att det blir bubblor tror jag har att göra med att man lackar för tidigt på glasfibret. Men det kanske bara gäller när man har lagat glasfibret?? Man ska ju då helst vänta i ett år hehe innan man lackar så man hinner laga sen slipa sen vänta ett bra tag så det får sjunka så får man lägga på nytt å sen slipa osv osv. Men detta bildar väl inte bubblor iofs utan gör bara att det sjunker undan alt. höjer sig så man inte får en jämn yta. Bubblor vet jag inte...
Re: Hastighetsmätare
Tjena...Jag lossade på rattstångens främre fästen och lät den falla ner försiktigt sen e det bara lirka ut ..lite knixigt att komma åt varvräknar kabeln och hastighetmätar kabeln.
Lackbubblor
jag har fått förklat för mej att det beror på fukt/gas under topplagret alltså mellan glasfibern och färdig lacken....kan således ligga i gammal grundfärg eller ngn form av sprutspackel..så bort med allt vad gammal grundfärg heter och inget sprutspackel...detta e hörsägen alltså inget jag kan....
Men det låter troligt
Lackbubblor


Men det låter troligt

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Rookie
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01
Re: Hastighetsmätare
Kan bero på sk. Osmotiskt mottryck. jämförbart med "böldpest" på glasfiberarmerade båtar. Problemet kan också uppstå om man har ett kapell över bilen som ligger tätt mot takluckorna och det bildas kondens ,det finns "salter" i polyestern som kan reagera med kondens/vatten, som gör att det bildas "bölder"
Janne M
Janne M
Re: Hastighetsmätare
Nja!
Jag var på en utbildning hos Arne Olsen. Det finns ingen böldpest. Men det händer konstiga grejor med plast, fick blåsor på mina luckor då den stod ute i massor med minusgrader.
Jag var på en utbildning hos Arne Olsen. Det finns ingen böldpest. Men det händer konstiga grejor med plast, fick blåsor på mina luckor då den stod ute i massor med minusgrader.
Re: Hastighetsmätare
Fick också några blåsor i vinter då bilen stod ute i minusgrader (2 månader längre än vanligt).
Har aldrig haft blåsor tidigare men nu fick jag några vilka säkert kan härledas till fuktig väderlek, minusgrader eller tätt kapell.
Har aldrig haft blåsor tidigare men nu fick jag några vilka säkert kan härledas till fuktig väderlek, minusgrader eller tätt kapell.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h