Vill bara kolla lite. Ni som kör mycket bana, har ni kollat hur varm motoroljan blir?
Min egen ligger på 120-130grader efter några hårda varv.
Oljetemp vid bankörning
Oljetemp vid bankörning
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Re: Oljetemp vid bankörning
Rekordet är 139 grader på Mantorp(otrimmad LS1) o bromsarna blev ännu varmare...
På Kinnekulle/Gotland Ring blir varken bromsar eller motor varma på min Vette.

På Kinnekulle/Gotland Ring blir varken bromsar eller motor varma på min Vette.
Re: Oljetemp vid bankörning
Ok hur låg ditt olje tryck då?Bengt skrev:Rekordet är 139 grader på Mantorp(otrimmad LS1) o bromsarna blev ännu varmare...![]()
På Kinnekulle/Gotland Ring blir varken bromsar eller motor varma på min Vette.
Inga fler som noterat sina olje temp? Det är ju många som kör bana iallafall;)
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Re: Oljetemp vid bankörning
Körde sist på Falkenberg sept 2008. Kom snabbt upp i ca 140 C efter ca 3-4 varv. Bromsarna la också av då. Har idag satt in extra oljekyl vilket verkar vara nödvändigt måste vid bankörning > 5 varv. Lite underligt att GM inte fixat det bättre med en så bra bil i övrigt. Bromsarna är också lite väl tempkänsliga. Pagid belägg race modell kanske underlättar.
Per
Per
1998 C5 manuell
Re: Oljetemp vid bankörning
jag har inte hunnit köra något på bana än men när jag körde i höstas och när det inte var mer är några grader varmt ute så var det inga problem att komma upp i över 100 graders oljetemp.
Tänkte sätta in en oljekyl nu under vintern men jag vill ha en termostatstyrd sådan, har inte hittat någon extern oljetermostat som verkar bra. Hittade en som öppnade redan vid 71C och var fullt öppen vid 81C vilket känns tidigt. Hur har ni andra gjort?
Tänkte sätta in en oljekyl nu under vintern men jag vill ha en termostatstyrd sådan, har inte hittat någon extern oljetermostat som verkar bra. Hittade en som öppnade redan vid 71C och var fullt öppen vid 81C vilket känns tidigt. Hur har ni andra gjort?
Re: Oljetemp vid bankörning
Halloj!MikaelT skrev:jag har inte hunnit köra något på bana än men när jag körde i höstas och när det inte var mer är några grader varmt ute så var det inga problem att komma upp i över 100 graders oljetemp.
Tänkte sätta in en oljekyl nu under vintern men jag vill ha en termostatstyrd sådan, har inte hittat någon extern oljetermostat som verkar bra. Hittade en som öppnade redan vid 71C och var fullt öppen vid 81C vilket känns tidigt. Hur har ni andra gjort?
Här hittar du en variant : http://www.kgtrimning.com/oljekylare2.htm
Snackade lite med Vette-Anders tidigare som var av den åsikten att det bara blev mer prylar som kunde krångla(termostat). Tar man det lugnt 2min extra så hinner oljan bli varm utan termostat. Känns som ett bra tips från en expert ?
Re: Oljetemp vid bankörning
Problemet är ju om man inte kör så hårt och samtidigt kyler oljan. Då kan det ju bli så att oljan blir för kall vilket inte är speciellt bra. Termostaten ser ju till så oljan håller sig i rätt temp. Folk som jag pratat med och som frågat vidare har alla tyckt att det känns lite "så där" att inte köra med en termostat.