1969 L88
1969 L88
Tja funderar lite.. har läst blackbook och undrar om någon kan svara på detta L88 va ju en 427 a på 430 hp. Men L71 va en 427 a på 435 hp. Tycks som att L88 omnämns mera än L71 an vad kan det tänkas bero på ? Är det bara för att det va 116 L88 or byggda det året gämfört med 2722 st L71 or..Va det bara L88 orna då som hade L88 huv och dom övriga vanlig BB huv då ? Varför isånafall hade bara L88 orna sådan huv ?
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
L88orna nämns oftare pga av det var raceversionen av corvette.
Köpte man denna så var det inte för att glida runt då den saknade allt va Jänkarna såg som krav när dom köpte bil.
Den saknade ju Servobromsar,servostyrning,elhissar,AC,radio mm.
Dessutom saknade den kylfläktstunnel vilket gjorde att den inte gillade att stå still under längre tider som tex kökörning.
Köpte man denna så var det inte för att glida runt då den saknade allt va Jänkarna såg som krav när dom köpte bil.
Den saknade ju Servobromsar,servostyrning,elhissar,AC,radio mm.
Dessutom saknade den kylfläktstunnel vilket gjorde att den inte gillade att stå still under längre tider som tex kökörning.
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Rookie
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01
Re: 1969 L88
L-88 är den starkaste motor som fabriksmonterats i en Corvette på den tiden. LS-7 då ? GM släppte aldrig någon Corvette med den motorn,(Amerikanska avgasbestämmelser) L-88 kom i två versioner dels : 1st design och 2nd design . GM uppgav 430 hp / 5200 rpm, men det var ljug. Tidningen Hot Rod Magazine
gjorde noggranna tester av motorn och publicerade resultaten i Aprilnumret 1969, som följer: 1st design 560hp/6400rpm, 2nd design 585hp/6600rpm.
L-88 ville ha 103 oktan, och drog ca 3 lit/mil vid lugn landsväg.Antalet fabriksmonterade L-88 motorer fördelade sig på följande: 1967, 20 st, 1968, 80 st, 1969, 116 st. Ville man plocka i hop L-88 2nd design själv så var GM:s reservdelsnummer:
Motorblock:3963516
Toppar:3946072
Vevaxel:3967811
Vevstakar:3969804
Kolvar:3959105
Kamaxel:3925535
Ventillyftare:5232695
Stötstång insug:3942416
Stötstång avgas:3942415
Vipparm:3959182
Ventil insug:3969815
Ventil avgas:3946077
Ventilfjäder:3916164
Ventilbricka:3879613
Insugsgrenrör:3947083
Förgasare:3955205 (Holley 850 dubbelpump)
Packningssats motor:3981920
Vibdämpare:3879623
Grenrör avgas vänster:3880833
Grenrör avgas höger:3880834
Janne/medl.278 (Nice to now about L-88)
gjorde noggranna tester av motorn och publicerade resultaten i Aprilnumret 1969, som följer: 1st design 560hp/6400rpm, 2nd design 585hp/6600rpm.
L-88 ville ha 103 oktan, och drog ca 3 lit/mil vid lugn landsväg.Antalet fabriksmonterade L-88 motorer fördelade sig på följande: 1967, 20 st, 1968, 80 st, 1969, 116 st. Ville man plocka i hop L-88 2nd design själv så var GM:s reservdelsnummer:
Motorblock:3963516
Toppar:3946072
Vevaxel:3967811
Vevstakar:3969804
Kolvar:3959105
Kamaxel:3925535
Ventillyftare:5232695
Stötstång insug:3942416
Stötstång avgas:3942415
Vipparm:3959182
Ventil insug:3969815
Ventil avgas:3946077
Ventilfjäder:3916164
Ventilbricka:3879613
Insugsgrenrör:3947083
Förgasare:3955205 (Holley 850 dubbelpump)
Packningssats motor:3981920
Vibdämpare:3879623
Grenrör avgas vänster:3880833
Grenrör avgas höger:3880834
Janne/medl.278 (Nice to now about L-88)
Re: 1969 L88
Tackar det va utförligt beskrivet..så L71 på 435 hk och inget ljug på den option....så på papper va L71 värre men i verkligheten va L88 värst...det kanske förklarar varför det va fler som köpte L71 an då och inte L88 an. Kan man idag få tag i alla delar för att bygga en L88 motor..va det bara L88 på corvette eller hade Camaro och andra chev. bilar delar från L88 måtro ?
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
-
- Rookie
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01
Re: 1969 L88
Jag tror inte det går att hitta delar i dag för att bygga en L-88 det är trots allt en 40 år gammal motor, men vill man försöka så är väl USA det enda valet. På sjuttiotalet köptes en komplett L-88 till Sverige, säljare var en Speedshop i USA.
Vid testerna som gjordes av Hot Rod Magazine omnämndes bara Corvetten som GM bestyckade med L-88, men jag vet inte.
Janne/278
Vid testerna som gjordes av Hot Rod Magazine omnämndes bara Corvetten som GM bestyckade med L-88, men jag vet inte.
Janne/278
Re: 1969 L88
Av ren nyfiknehet, finns det någon L-88 i sverige?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: 1969 L88
Nån som kan få fram lyften på 535 L88 2nd design kammen? För jag har hört 2 olika. Att 1 st design hade 560-580" i lyft och 2nd design 540-560" i lyft.
-
- Rookie
- Inlägg: 55
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01
Re: 1969 L88
Om jag inte har helt fel, har jag för mig följande: 2nd design: Open chamber toppar, insugsventiler är dia/2,195" avgasdito är dia/1,885", mekanisk kam
lyfthöjden 0,540" på insug, 0,560" på avgas. Durationen 354 respektive 360 grader ,( dessa värden kan variera något beroende på att mätningen kan utföras på olika sätt ) Ändhärdade stötstänger dia 7/16". Aluminiuminsug.
Janne/278
lyfthöjden 0,540" på insug, 0,560" på avgas. Durationen 354 respektive 360 grader ,( dessa värden kan variera något beroende på att mätningen kan utföras på olika sätt ) Ändhärdade stötstänger dia 7/16". Aluminiuminsug.
Janne/278
Re: 1969 L88
Jan "Juan" Johansson körde med L-88 under 70 talet, såg han körde med den några gånger, gick grymt bra
för att vara en "original".
Tror han körde höga 10'or med den, har för mig han hade ZL-1 motorn i den också.
Var ingen original L-88 bil men motorn fanns ju som tillval till den årsmodell han hade så det gick
bra för han att köra i standardklassen.
Nedväxlad bakaxel, slicks, headers, lite småtrick var väl allt han hade för att köra dessa tider.
Kamaxel måste vara en av tidernas grymmaste, 360 gr = ett helt vevaxelvarv
Kjell C4/94
för att vara en "original".
Tror han körde höga 10'or med den, har för mig han hade ZL-1 motorn i den också.
Var ingen original L-88 bil men motorn fanns ju som tillval till den årsmodell han hade så det gick
bra för han att köra i standardklassen.
Nedväxlad bakaxel, slicks, headers, lite småtrick var väl allt han hade för att köra dessa tider.
Kamaxel måste vara en av tidernas grymmaste, 360 gr = ett helt vevaxelvarv

Kjell C4/94
Re: 1969 L88
I min bok "Chevrolet by numbers" så är det bara 1 st desing 1967 L88 som har 535 kammen. 1968 och 1969 har 3928909 som partnummer, men exakt samma lyft som 535 kammen, alltså .562 - .584 354 / 360 i duration. Konstigt eftersom jag också läst att 1969 kammen lyfte 540-560. ?