Hei
Jeg har en 90 cab som jeg mistenker at precattene er delvis blokkerte. Jeg har Borla potter bak og ny high flow main cat. Bilen har ikke mere lyd enn original anlegget ville gitt på et anlegg som er i orden. Jeg startet opp motoren uten maincat og bakre eksosanlegg uten at det var det var skremmende høyt lydvolum. (kunne nok fint kjørt en runde i m lavt turtall iallefal). Venstre grenrør før precat blir varmere raskere enn høyre. Har liggende nytt y-rør uten precats men får ikke løsnet mutterne på manifoldene, de er rustet skikkelig fast. Jeg vil helst ikke ta ned manifoldene, ser for meg at jeg kansje får problemer m gjengene i alu toppene også.
Har noen et tips på hvordan en kan få åpnet precats uten å ta ned y-røret?
Kan jeg eventuellt ta av varmeskjoldene og kutte hull i dem? Leste i et tidligere innlegg at det er et vanskelig materiale å sveise i.
En annen mulighet er kansje å kutte hull i rørene før eller etter precats, og sveise igjen etterpå?
Noen som har kuttet opp precats og sett hvordan de ser ut innvendig? Et bilde ville vært flott hvis noen har det.
Raymond
Rense "precats" -90
Re: Rense "precats" -90
Har en precat rämnat ,så ligger skiten och blockerar huvudkaten.
Svårt att göra något utan att plocka ne systemet.
Huvudkat lär du hur som helst måsta plocka ner.
Sedan kan man ju med en järnstång som är lite smidig(alltså inte så grov) krossa keramiken i precaten.
är något slags behandlat stål i avgassystemet,så migen tyckte inte om materialet.
men det gick att punkta någorlunda,och så kan man täta med avgaspasta.
Svårt att göra något utan att plocka ne systemet.
Huvudkat lär du hur som helst måsta plocka ner.
Sedan kan man ju med en järnstång som är lite smidig(alltså inte så grov) krossa keramiken i precaten.
är något slags behandlat stål i avgassystemet,så migen tyckte inte om materialet.
men det gick att punkta någorlunda,och så kan man täta med avgaspasta.
Re: Rense "precats" -90
Hei og takk for svar!
Hovedkatten hadde jeg nede i sommer og byttet den med en ny "free flow" kat. Den gamle så helt fin ut og det lå ingen rester av precattene foran den. Kansje jeg får ta og måle temperaturen på rørene med en IR temperaturmåler foran og bak precattene på begge sider og se om det er stor forskjell?
Raymond
Hovedkatten hadde jeg nede i sommer og byttet den med en ny "free flow" kat. Den gamle så helt fin ut og det lå ingen rester av precattene foran den. Kansje jeg får ta og måle temperaturen på rørene med en IR temperaturmåler foran og bak precattene på begge sider og se om det er stor forskjell?
Raymond
Re: Rense "precats" -90
kan inte biltillsynets regler för avgassverden. men i sverige är det inga problem att ta bort prekattarna.
Börja med att rensa prekattarna, men lägg innehållen i två olika lådor när du håller på. sedan kan du se om det är lika mycket skräp i bägge lådorna. är det inte det måste du rensa huvudkatten.
Om du har tillgång till stora mängder tryckluft (industrikompressor) kan du trycksätta systemet försiktigt bakifrån (från avgasspiporna) och ev lyckas blåsa ut ev skräp som finns i mainkatten.
//Jakob
Börja med att rensa prekattarna, men lägg innehållen i två olika lådor när du håller på. sedan kan du se om det är lika mycket skräp i bägge lådorna. är det inte det måste du rensa huvudkatten.
Om du har tillgång till stora mängder tryckluft (industrikompressor) kan du trycksätta systemet försiktigt bakifrån (från avgasspiporna) och ev lyckas blåsa ut ev skräp som finns i mainkatten.
//Jakob
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707