Manuellt ventilhus

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Manuellt ventilhus

Inlägg av johanlu »

Blev en ny låda med manuellt ventilhus och omvända växellägen.
Någon här som har en bra lösning på inbyggd shifter (spakställ) ev bilder så man får lite bra ideer.
Vill ju inte såga o förstöra i onödan.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

den där lådan får du gärna berätta mer om. är själv helt in snöjad på 4l80e men jäkla så dyr specielt med denna dollar kurs känns de som man får kolla lite billigar alternativ. såg att de blev en del fler hästar på v-power. Du funderade aldrig på e-85?
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Har ej fått lådan än men har 3 kompisar som kör med likadan låda.
En utav dom kör även med en 620 med 1300nm i vrid och lådan hänger med.

Är byggd för 850hk och kostar 18900kr av Per på ENGINE KIT RACING
0707770998
samt 7400kr för en förstärkt 10tums a1 turbin.

Håller mig till benzin(kanske en mekanisk rullcam om man skulle tröttna ngn gång).
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Tjena Johan

Ny låda, turbin och motor....nu satsas det :) Kommer blir rätt vass nu!

Har du fått hem motorn än?

Ang spak....kanske en sånhär:

http://i115.photobucket.com/albums/n288 ... C01153.jpg

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

MVH Krille
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Hej Krille!
Ska hämta motorn i morron Söndag.
Lådan o turbinen kommer i slutet på januari.

Ser bra ut med hurstspaken är det i från Andreas bil!.
Verkar passa väldigt bra blir nog en sådan.

Hur går det själv!
Har du gjort ngt nytt på plåtbilen i vinter!.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jo då, här går det fint.

Blev ju lite nytt redan i sommras, så som special byggda stock/superstock bladfjädrar, alu kyl och subframe connectors.

I vinter blir det alu vattenpump, ny remskiva, ny eaton diff, cormemoly drivaxlar och 3,90 i utväxling :)

Hur har det gått med bakaxel till dig, har du betällt nått än?

MVH Krille
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Har ej beställt bakaxel än.
Väntar tills allt lirar. Lutar åt hela bakvagnskitet 12bultat i artikkeln som du la ut
om Tom`s Diferentials.

Tänkte sälja av Cadillacen först.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Skulle nog valt 3.70 utv i stället.
Blir det inte för hög utv eller vad är målet 402m kanske
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Kör så lite ändå så det gör inget om det varvar lite.
Körde allt i mitt dyno drag program med min bil och motor, och 4,11 var bäst på 402m, men tog 3,90 för det är lite för mycket med 4,11. Man ska varva ut 30-40m före mållinjen :)
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Ok där ser man.
Kom precis hem varit o hämtat motorn.
Fick reda på att avgasportarna sitter 0.2 tum högre upp än på Gm s toppar.
Undrar!
Blir det problem att få dit sidepipes headdersen eller är det likadant på edelbrock rpm performence topparna.
I så fall funkar det ju.

??????
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

på mina edelbrock viktortoppar sitter oxå kanalerna högre upp skulle gissa på 1tum högre. så där fick jag fixa att par adaptrar så de blev lutning på de. men 0,2 tum låter ju inte mycket. men lite problem lär du få. gissar på att du inte ska köra med dom klenaste hedders.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Hej Claesson!
Mätte upp avgasportarna och såg att det skiljer ca 11mm så nu har jag fått problem.
Vet ej om det skiljer några andra mått typ längre ut eller ngt som man bör känna till!.
Hur ser dina plattor ut kanske ngt liknande kan bli räddningen för mig.
Eller byta toppar! (Hellst inte)
Ta bort sidepipen är inget alternativ i så fall kör jag hellre Camaro som Krille!!!
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Det skiljer alltså 11mm mellan edelbrock rpm topparna och brodix bb2 topparna.
sen om rpm topparna har förskutna avgasportar vet jag ej
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

Hej kolla mitt garage finns en bild där. dock på den tjocka modellen. utskärda i vattenskärare sen fräst ner vinkeln. högersidan ville jag ha 4 mm lutning så där skärde dom ut i 6mm plåt blev jättebra på den sidan 2mm i nederkant. vänstersidan var de 5,5mm skillnad men där använde dom 10mm plåt just på den sidan som de är så trångt. systemet kom kanske 10 mm lägre än normalt. vilken höjd har du på olje tråget? brukar vara 10,5 tum på dom vassare men kanske att dom i usa vet att de inte funkar i corvette.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Trökit....men det löser sig säkert, kanske går ändå...eller så får det väl bli sånna där adaptrar. Annars lät ju camaro som ett fint val ;) 1800 kg bomb :)

Dina edelbrocktoppar är väl dessa http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Isåfall har de "stock location" på avgasprotarna.
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

Bild
så här mätte jag. packningen jag har haft var runda hål i så kolla inte på de svarta. men nederkant mäter ca 7,3cm och överkant 11,8.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

För du har väl inte tall deck block? För det är just 11 mm högre
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

va menas med stock location på topparna
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Nej det låga blocket
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

stock location = standard (orignal) ställe

Så det är samma som original toppar
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Har mätt avgasportarna på ditt sätt

7.2-7.3cm i nederkant och 11.8 cm i överkant.
Samma mått alltså.
mätte även nedre gänghhål längst ner till headdersen till däcket=8.1cm
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Så var det nästa problem!
Fel tråg!

Cantontråget bygger ca 3 cm för mycket och tar i styrstagen.
Någon som vet ngt lämpligt tråg till en 540!.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

har köpt detta tråg till min 502 dock ej monterat än. de.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
får då ca 1 tum högre frigång. minsta körspår i vägen så skapde de gamla i vägen.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

sen kommer säkert ventilkåpan ta i torpedvägen jag fick kapa ur lite där. och har du korta huven så kan man inte ha klockan till torkarluckan där heller. tänkte jag skulle flytta hela luck historen ca en dm närmare skärmen (en del fix). för jag antar att du har minst lika höga ventilkåpor som jag. sen passar inte generator gasvajer mm. är lite fix och få de att lira. men fan va kul du kommer ha sen
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Precis detdär oljetråget har jag till min 540.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Så det ska passa Johan, glöm inte beställa tillhörande oljepickup. Typ denna http://store.summitracing.com/partdetai ... =MIL-18201
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

Varför inte ett milodon 30970 tråg.
Det är ett sånnt som jag har på 461an

Fast för mig lutar det åt ett canton 15-320 tråg
eftersom jag redan har rätt oljepickup.

se cantonracingproducts.com.

Har redan kortat av vacumventilen till vindrutetorkarskyddet.
Samt bytt till en 7tums bromsservoklocka. Jeselvippor för att få plats med lägre ventilkåpor L88 huv sen förr.

De va de
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jo självklart var det 30970 tråget, det andra är för 1 piece seal ibak.

Canton tråget såg fint ut...men dyrt.

Hur klarar sig L88 huven nu? Blir det hål?
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

vilka motorkuddar kör du med.Tänkte på höjden.
Själv har jag polyretankuddar som bygger 2.5-2.8cm beroende på om man använder brickan mot motorblocket.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Inlägg av claesson »

johanlu skrev:Varför inte ett milodon 30970 tråg.
Det är ett sånnt som jag har på 461an

Har redan kortat av vacumventilen till vindrutetorkarskyddet.


De va de
ja de lätt intessant har du någon bild på de?
men de passar väl bara på de äldre blocken IV och nerå eller har du äldre motorblocket?
fasigen nu blev jag lite nervös att jag köpt fel.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

vet ej säkert vilket år 461an är i från.

Var en såkallad 454ls7 kartongmotor i från början som köptes före 1987
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Skriv svar