Vibrationer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Anders_H
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:54
Ort: Båstad

Vibrationer

Inlägg av Anders_H »

Jag har byggt en 383 motor med ett balanserat kitt och jag har solida motorfäste men jag känner vibrationer vid 3000varv och mer är detta vanligt när man har solida fäste eller är det något fel och i såfall vad kan det vara.
AH Performance
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hej!

Varför behöver du solida fästen?! Bytt dem till vanliga så ska du se att vibrationerna försvinner.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hallå

Jag har också en 383:a med solida fästen.Och jag har inga vibrationer.Har du inte ballanserat motorn?

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Anders_H
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:54
Ort: Båstad

Inlägg av Anders_H »

Ja det är en ballanserat kitt som jag har köpt och det är alla delar i rotationen som är ballanserat externt.
Kan det ha något med turbinen eller växellådan att göra har bytt växellåda men den är renoverad.
AH Performance
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!

känner du av vibrationerna när du kör eller eller på friläge eller både och?

Kalle
Anders_H
Rookie
Rookie
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:54
Ort: Båstad

Inlägg av Anders_H »

Der känns både när jag kör och står stilla och varvar över 3000varv
AH Performance
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Ok, då känns som det skulle kunna vara från motorn. Hur är kittet balanserat? Komplett med vev, stakar, lager kolvar med bult och ringar och spiro, flexplatta, svängdämapre mm?
Min bror har en Dodge som hade samma problem, vi försökte allt bytte, turbin mm med tillslut var vi tvungna att inse att motorn var felbalanserad. Vid balanseringen visade det sig att kolvarna var för tunga. De var smidda som skulle ersätta orginal. Men för att få få det bra så blev det tungmetall i veven.

skicka mig ett pm så kan du få mitt nummer om du vill ringa.

Kalle
Skriv svar