E 85
-
- Nykomling
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 9:53
E 85
Hallo.Jag undrar om det är ngt.som kan ta skada om man tankar i lite E 85 i tanken.Bränslepump eller nå´t?(Corvette C3 74)
M.v.h.Lasse
M.v.h.Lasse
Tankar du litegrann ska det väl inte vara nån fara,häller du i för mycket så går bilen sämre då du behöver mer E85 än bensin,du måste bestycka om förgasaren.
Har du gamla bensinslangar kan dom spricka av etanolen också,dock ovanligt,sen så löser etanolen upp avlagringarna i bränslesystemet så bränsle filtret kan sätta igen,
men det händer nog endast om du kört en stund på etanol...
brukar hälla i 20% ungefär när jag ska på besiktningen då blir C: o halten låg och fin
Gå in på www.etanol.nu där finns det mycket om etanol i förgasarbilar
Har du gamla bensinslangar kan dom spricka av etanolen också,dock ovanligt,sen så löser etanolen upp avlagringarna i bränslesystemet så bränsle filtret kan sätta igen,
men det händer nog endast om du kört en stund på etanol...
brukar hälla i 20% ungefär när jag ska på besiktningen då blir C: o halten låg och fin

Gå in på www.etanol.nu där finns det mycket om etanol i förgasarbilar
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
Jag ställde frågan om konvertering till E85 till Vägverket (vill konvertera en Dodge Durango - inte C3:an). Svaret var bigogade länk:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr172.pdf
Vid fortstatt dialog innebär det att jag måste söka en konverteringssats som är typgofdkänd för just en specifik motorfamilj.
När jag frågade Chrysler Group om en sådan sats så fick jag bl.a följande svar:
"Chrysler Group rekommenderar inte att man kör våra modeller på E85 då detta bränsle kräver en annorlunda programvara i styrenheter.
Rent generellt så skadas detaljer av aluminuim då alkohol fräter och orsakar korrosion på aluminium.
Sedan är det så att vissa bilar kan ha bränsletankar och bränsleledningar tillverkade i plast och hur dessa reagerar på E85 kan inte förutses.
Godkännande av konverteringssats kan endast göras av Vägverket eller av dem utsedd representant."
Har sedan sökt sådana konverteringssatser men inte hittat något.
/carl-johan
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr172.pdf
Vid fortstatt dialog innebär det att jag måste söka en konverteringssats som är typgofdkänd för just en specifik motorfamilj.
När jag frågade Chrysler Group om en sådan sats så fick jag bl.a följande svar:
"Chrysler Group rekommenderar inte att man kör våra modeller på E85 då detta bränsle kräver en annorlunda programvara i styrenheter.
Rent generellt så skadas detaljer av aluminuim då alkohol fräter och orsakar korrosion på aluminium.
Sedan är det så att vissa bilar kan ha bränsletankar och bränsleledningar tillverkade i plast och hur dessa reagerar på E85 kan inte förutses.
Godkännande av konverteringssats kan endast göras av Vägverket eller av dem utsedd representant."
Har sedan sökt sådana konverteringssatser men inte hittat något.
/carl-johan
bara att bestycka om gasaen å köra.. ingen risk att diin gjutjärnsklump korroderar bort innan du är 6' under.
viss gjutalu korroderar bort säger vissa, har sldrig sett något bevis för att det skulle vara sant.
däremot kommer du att behöva byta bränsefilter då E85 löser gammla avlagringar.. samt att dina bränsleslangar kan börja bli dåliga. men de är ju enkla att byta.
viss gjutalu korroderar bort säger vissa, har sldrig sett något bevis för att det skulle vara sant.
däremot kommer du att behöva byta bränsefilter då E85 löser gammla avlagringar.. samt att dina bränsleslangar kan börja bli dåliga. men de är ju enkla att byta.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hej!
Måste fråga vad det är för vits med att köra på E85? Det är ju inte billigare i och med att det går åt ca 30% mer.
Är vitsen att få ut mer effekt?
Måste fråga vad det är för vits med att köra på E85? Det är ju inte billigare i och med att det går åt ca 30% mer.
Är vitsen att få ut mer effekt?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
E85 är mycket mindre knackkänsligt bränsle pga högre oktantal. Motsvarar över 100 oktan vanlig soppa. Innebär att du kan höja tändningen när du kör på E85. Om en högre tänding än den du har på bensin sen ger dig mer effekt är ju inte säkert. Varje motor har sin optimala tänding och kan du nå denna med bensin vinner du inget.
Fördelarna när det gäller knack känsligheten kan dock utnyttjas mycket mer med överladdade motorer. Där kan det löna sig att köra med E85.
Kör du insprutning måste du dock kalibrera om då E85 behöver ca 30% mer bränsle (lägre energi innehåll). Så mycket kan nämligen normalt inte lambdasonden klara av att reglera.
Jag har jobbat mycket med E85 konvertering hos en viss svensk bilfabrikant och kan bara instämma i vad Chrysler svarar. Etanol är ett mycket aggresivt bränsle mot bl.a aluminium,plaster och gummi. Dessa mtrl måste specas upp så att de tål etanol. Har du t.ex bränsleförelningsrör i aluminium måste detta bytas till rostfritt.
Har du inte rätt spec på tändstiften kommer elektroden att korrodera sönder.
Naturligtvis kommer inte mtrl'et att gå sönder direkt men det kan gå ganska snabbt.
Min rekommendation är definitivt att inte tanka E85 om du inte vet att materialet tål detta.
Anders
Fördelarna när det gäller knack känsligheten kan dock utnyttjas mycket mer med överladdade motorer. Där kan det löna sig att köra med E85.
Kör du insprutning måste du dock kalibrera om då E85 behöver ca 30% mer bränsle (lägre energi innehåll). Så mycket kan nämligen normalt inte lambdasonden klara av att reglera.
Jag har jobbat mycket med E85 konvertering hos en viss svensk bilfabrikant och kan bara instämma i vad Chrysler svarar. Etanol är ett mycket aggresivt bränsle mot bl.a aluminium,plaster och gummi. Dessa mtrl måste specas upp så att de tål etanol. Har du t.ex bränsleförelningsrör i aluminium måste detta bytas till rostfritt.
Har du inte rätt spec på tändstiften kommer elektroden att korrodera sönder.
Naturligtvis kommer inte mtrl'et att gå sönder direkt men det kan gå ganska snabbt.
Min rekommendation är definitivt att inte tanka E85 om du inte vet att materialet tål detta.
Anders
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Rimligen är det så att det är E85 i sin flytande form som är korroderande på aluminium, i förgasarens flottörhus exempelvis där bränslet står stilla i långa tider om man inte tömmer dom under vinteruppehållet, då får ju bränslet gott om tid att bearbeta aluminiumet.Chrippe skrev:74cab du säger att Etanol är aggressivt mot aluminium ! Kolvarna är ju av aluminium ?
I förbränningen, då bränslet kommer i kontakt med kolvarna, är det ju "förgasat" till en koncentration på runt 1 del bränsle och 13-14 delar luft räknat i vikt, och blir mindre aggressivt.
I förbränningens snabba förlopp hinner det knappast ge någon korrosion innan det är förbrukat och utkört...
såg ett program på Discovery för någon månad sedan kanske ännu vissas ibland?(såg aldrig början) kommer tyvär inte ihåg vad de hette men gick ut på att jämföra bensinen mot e-85. 2 identiska chevypickuper 454 motorer demonterades och jämfördes mot varandra. var renare och mindre sotigt med e-85 tror inte dom tyckte något var negativt med e-85. någon som vet vilket program jag pratar om? skulle vilja se hela.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
claesson, programtablå finns på http://dsc.discovery.com/tv-schedules/weekly.html Något du känner igen? Engineering Thrills?
Har hittat denna konverteringsstas http://www.ecoflex.nu
, men inget om att den är godkänd av vare sig GM, Chrysler eller vägverket.
Har hittat denna konverteringsstas http://www.ecoflex.nu
, men inget om att den är godkänd av vare sig GM, Chrysler eller vägverket.
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
Hej
Jag har tittat lite på Etanolkonverting också. Varför vill du köra på E85?
Miljöskäl eller prestanda? Kostnadsmässigt går det nog på ett ut mellan bensin och E85 nu. Tittade på Ecoflex-systemet. Det ser ut som man går in på kabeln mellan spridare och ECU. Antagligen förlänger man bara pulsen som spridaren är öppen för att kompensera för E85:s lägre energiinnehåll.
Gör man det måste man veta att det finns 'utrymme' för detta. DVS det finns risk att öppningstiden för spridarna blir för långa. Problemet kan ev lösas med ett högre bränsletryck.
Beträffande lagliga konverteringssatser så finns det nog bara ett fåtal, BSR
har några och det verkar kosta runt 10kkr.
Jag känner en kille bakom sidan etanol.nu. Dom flesta där ser till miljön och jag vet ingen som kör en godkänd konvertering(kallar det civil olydnad). Alla har dessutom problem med kallstrter under ca +5 grader.
Själv har jag kört några av mina bruksbilar på hälften E85 och hälften bensin. På Volvo och Saab märkte jag ingen skllnad, dom gick som vanligt men var turbomodeller. Provade också i vår Polo men det gick inte bra. Tappade effekt och drog mer soppa. Det var på den tiden då E85 var ordentligt billigare än bensin.
Vet inte om du blev klokare av det här.
Tänker nog prova med E85 i min C3:a till våren mest pga hög kompression.
/B
Jag har tittat lite på Etanolkonverting också. Varför vill du köra på E85?
Miljöskäl eller prestanda? Kostnadsmässigt går det nog på ett ut mellan bensin och E85 nu. Tittade på Ecoflex-systemet. Det ser ut som man går in på kabeln mellan spridare och ECU. Antagligen förlänger man bara pulsen som spridaren är öppen för att kompensera för E85:s lägre energiinnehåll.
Gör man det måste man veta att det finns 'utrymme' för detta. DVS det finns risk att öppningstiden för spridarna blir för långa. Problemet kan ev lösas med ett högre bränsletryck.
Beträffande lagliga konverteringssatser så finns det nog bara ett fåtal, BSR
har några och det verkar kosta runt 10kkr.
Jag känner en kille bakom sidan etanol.nu. Dom flesta där ser till miljön och jag vet ingen som kör en godkänd konvertering(kallar det civil olydnad). Alla har dessutom problem med kallstrter under ca +5 grader.
Själv har jag kört några av mina bruksbilar på hälften E85 och hälften bensin. På Volvo och Saab märkte jag ingen skllnad, dom gick som vanligt men var turbomodeller. Provade också i vår Polo men det gick inte bra. Tappade effekt och drog mer soppa. Det var på den tiden då E85 var ordentligt billigare än bensin.
Vet inte om du blev klokare av det här.
Tänker nog prova med E85 i min C3:a till våren mest pga hög kompression.
/B
Körde hela sommaren med e85 i bruksbilen en bmw 525 93,körde på 90-95% e85 utan problem,den drog ungefär 25-30% mer men då kostade ju bensinen 14:50 och etanolen kring 8:30 så billigare blev det..
Nu kör jag bensin igen den började gå dåligt när man startade den vid 0 grader,dock startade den alltid
Nu kör jag bensin igen den började gå dåligt när man startade den vid 0 grader,dock startade den alltid