vaccum
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
vaccum
jag håller på med mekanismen på luckorna till lamporna men frågan är att jag helst vill slippa att ha vaccum till luckorna, tänkte om det finns nåt ombyggnadskit till dom för eldrivet eller mekaniskt kanske t.o.m vara utan luckor. och finns det nåt annat som drivs av vaccum förrutom bromservon å fördelaren. köpte ju bilen i kartonger så jag är ju inte så säker på det där me vaccumet.. dessutom vill jag åka med en ganska vass kam så det blir ju ganska dåligt vaccum därifrån. det är en 75 corv. mvh ricky
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Varför vill du slippa vakuumet? Jag har aldrig haft problem med det och att du skulle få dåligt vakuumtryck, det beror väl helt på förgasarläget? I vissa lägen är det väl hyggligt vakuum på alla förgasare och eftersom bilen har vakuumbehållare så tror jag inte att den trånga sektorn är att få tillräckligt vakuum. Jag byggde en 350 (72:a) med 450 hästar, rejält vass rullkam, och jag upplevde aldrig några problem.
Vacumet för lyktorna är inga problem. Går dom upp sakta så gasar du bara till för att få fart på dom. När de väl är i ändläge behövs inget vacum
Med bromsarna är det värre men lösningen om du får lågt vaccum är en extra vaccumbehållare som du kopplar bromsarna till.
http://store.summitracing.com/egnsearch ... 95&NeXID=5
En sådan har jag kopplat in, satte den under spolarbehållaren istället för "fuelcanistern"
Med bromsarna är det värre men lösningen om du får lågt vaccum är en extra vaccumbehållare som du kopplar bromsarna till.
http://store.summitracing.com/egnsearch ... 95&NeXID=5
En sådan har jag kopplat in, satte den under spolarbehållaren istället för "fuelcanistern"
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
till saken hör också att den stått utomhus i 15 år i staterna, trist å behöva köpa alla ventilerna för att få de å funka. men som sagt tänkte jag sätta en ny manuell ventil som jag öppnar separat med, då kan jag ju kasta det röriga och eländiga vaccumschemat som finns, det blir så mycke enklare så
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Ähh,vacuumsystemet e ganska simpelt. Kolla så allt e tätt bara.
OM det skulle bli någe klabb med bromsarna,vilket låter otroligt, så skulle jag köpa en Servoassisterad bromsförstärkare.
http://hydratechbraking.com/products/
OM det skulle bli någe klabb med bromsarna,vilket låter otroligt, så skulle jag köpa en Servoassisterad bromsförstärkare.
http://hydratechbraking.com/products/
Kasta inte bäver i trähus.
Ornet, funkar vacuumburken från Summit bra ? Det är ju klart en billigare lösning än den från Hydratech som Peter föreslår !ornet skrev:Vacumet för lyktorna är inga problem. Går dom upp sakta så gasar du bara till för att få fart på dom. När de väl är i ändläge behövs inget vacum
Med bromsarna är det värre men lösningen om du får lågt vaccum är en extra vaccumbehållare som du kopplar bromsarna till.
http://store.summitracing.com/egnsearch ... 95&NeXID=5
En sådan har jag kopplat in, satte den under spolarbehållaren istället för "fuelcanistern"
Hydratechmojem kräver ju dessutom att kärran är utrustad med servostyrning alt måste en servostyrningspump monteras.
Håller med Peter om att det är hyfsat enkelt att få stil på vacuumsystemet, räcker oftast med att byta slangar och tätningar till vacuumklockorna för strålkastarluckorna + ev i värsta fall att även byta ut servoventilerna som styr luckorna.
Ett tips är att inhandla en vacuummätare från tex Biltema och börja med att kolla vacuumet vid strålkastarluckorna (stryp vacuumledningen från den andra luckan och vice versa) och sedan jobba sig tillbaka mot insuget för att kolla var man tappar vacuum. Backventilen är nog ofta en problemkälla samt strömbrytaren för strålkastarna (alltså vacuumventilen som är sammanbyggd med denna) och "serviceventilen" som är till för att öppna luckorna när strålkastarna är släckta.
Måste dock säga att jag har bytt allt och att öppna och stänga luckorna med motorn igång är inga som helst problem men jag tappar ff vacuum snabbt efter att motorn är avstängd. Misstänker vacuumläcka i vacuumreservoaren som sitter monterad fram som en rörformad tvärbalk (har en 78:a).
Här är Ornets lösning intressant dvs att ersätta ord vacuumresrvoar med en vacuumtank från tex Summit, blir ju en billig lösning om det funkar !
Nåja, systematisk felsökning är ju viktigt för att verkligen få reda på var felet ligger och för att inte spendera för mycket pengar på att få "ögonlocken" att öppna och stänga som de ska!
Kan ju i bästa fall räcka med att byta ut ruttna vacuumslangar.
Glöm heller inte bort att kolla den mekaniska delen för luckorna, skit och dålig smörnjing av de rörliga delarna, dåliga bussningar etc kan också ställa till det rätt rejält.
//Hagge
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
jag går igenom allt så det blir glappfritt och rör sig lätt. men med en stram budget blir det ekonomiska lösningar såsåm fjädrar på decimetervara från biltema som görs till rätt mått. har så mycke annat som också behövs investeras och göras. t.e.x ny vindruta nytt elsystem som står härnäst på listan. men ioförsig så kan man kanske göra nytt elsystem själv eller om det finns nåt billigt att köpa nånstans
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Svaret på den ursprungliga frågan är ialla fall ja:
http://mcspeed.homestead.com/Our_Products.html
http://mcspeed.homestead.com/Our_Products.html
Vaccumburken gör sitt jobb. Ser till att det finns ett undertryck till bromsservot när det behövs ex. vid krypkörning. Är kopplad mellan förgasaren och bromsservot.
Bromsarna i sig blir inte borta utan vaccum men väldigt tungtrampade. Nu är väl de flesta corvetter svårbromsade ändå
Bromsarna i sig blir inte borta utan vaccum men väldigt tungtrampade. Nu är väl de flesta corvetter svårbromsade ändå

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
vakum
Tjenare Ornet !
Har bytt alla slangar emn har samma problem ändå på 68 an !
Man får hjälpa dom upp då funkar det men inte annars !
har du något förslag !
¨
MVH
Peter
Har bytt alla slangar emn har samma problem ändå på 68 an !
Man får hjälpa dom upp då funkar det men inte annars !
har du något förslag !
¨
MVH
Peter
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej!
Har du bytt tätningarna till "styrdonen" till strålkastarluckorna. Det är det första du skall byta för de är säkert dåliga om nu bilen stått ute i 15 år. Jag hade samma problem som du, men efter tätningsbyte och ny backventil går luckorna upp av sig själva efter några sekunder. Det är ett enkelt jobb det som är lite trixigt är att lossa och få ut styrdonen (inte ventilen) men det går, sen är det enkelt. 2 såna här behöver du http://www.zip-products.com/Zip/product ... 7D89407C1E

Har du bytt tätningarna till "styrdonen" till strålkastarluckorna. Det är det första du skall byta för de är säkert dåliga om nu bilen stått ute i 15 år. Jag hade samma problem som du, men efter tätningsbyte och ny backventil går luckorna upp av sig själva efter några sekunder. Det är ett enkelt jobb det som är lite trixigt är att lossa och få ut styrdonen (inte ventilen) men det går, sen är det enkelt. 2 såna här behöver du http://www.zip-products.com/Zip/product ... 7D89407C1E

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Rookie
- Inlägg: 52
- Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
- Ort: Karlstad
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
å så verkade ju som om värmereglagen också fungerar på vaccum. ja det blir ju en hel del vaccum överallt det
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk