Vibrerar i bilen vid hastigheter över 80kmh

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Guran
Nykomling
Nykomling

Vibrerar i bilen vid hastigheter över 80kmh

Inlägg av Guran »

Ja som rubriken lyder. Det vibrerar i Corren när man kör fortare än 80kmh. Är ganska säker på att det inte är däck och fälgar eftersom det är regelbundet, dvs vibrerar i 3 sekunder uppehåll 3, vibrerar igen 3 osv...
Har haft bilen sen i våras och vet inte när det började. Är automat och märks inget när den växlar.
Vad kan detta vara för något?
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Hej !
Inga säkra tips kanske men...

- testa att köra den på olika växlar(automat-ja), är det alltid i 80km eller är det varvtalsrelaterat ? Är det vartalsrelaterat så kan det vara hardy spicer knutarna i torque tuben som sagt upp sig och transaxeln flaxar runt. Hur långt har den gått ??

- Är det alltid 80km/h, oavsett vartalet på motorn så låter det som däck o fälgar... Är däcken runda ? Har bilen stått länge kan de bli de ovala o det är inte säkert att det går att fixa. Balansproblem kan vara skumma. Även om du balanserar däcken så är det inte säkert att firman klarat av det...

- Luftrycket skall vara 2.1bar runt om..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Guran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Guran »

som sagt det är från 80kmh och uppåt... Läst i utlänska forum och problemet är tydligen inte helt ovanligt men ingen verkar riktigt veta vad det är för problem. Dock står det att många av dom som har problemet har varit inne och balanserat upp däck och fälgar, även bytt till andra utan att bli av med vibrationerna.
Bilen har gått 12000.
Magnesiumfälgar ska väl inte ha 2,1 bar runt om?
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Guran skrev:Magnesiumfälgar ska väl inte ha 2,1 bar runt om?
jag kör med 2,1 bar i mina :shock: :roll: :?:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Guran skrev:som sagt det är från 80kmh och uppåt... Läst i utlänska forum och problemet är tydligen inte helt ovanligt men ingen verkar riktigt veta vad det är för problem. Dock står det att många av dom som har problemet har varit inne och balanserat upp däck och fälgar, även bytt till andra utan att bli av med vibrationerna.
Bilen har gått 12000.
Magnesiumfälgar ska väl inte ha 2,1 bar runt om?
Öppna förardörren och läs på lappen vilket tryck du skall ha enligt fabriken som lagt ned miljarder på att utveckla konceptet. 210kpa gäller för C5 som standard. = 2,1kg . Z06 med lite bredare däck vet jag inte. Visst kan du ha i mer o tjäna 0.1 dl soppa i vissa lägen men väghållningen blir inte bättre.. Vad sen folk TYCKER om vilka lufttryck man skall ha har ju inte med FAKTA att göra.

Transaxeln knutar kan ju klart ge upp. Men frågan är hur de vibrationerna är. När det skallrar i växelspaken kan man lättare relatera till det problemet. Men om hela bilen rister som det låter som - däck ?

Är hjullagren ok ? Nåt som håller på att ge upp ?
Vad har du för däck ? Kvalitetsproblem ?

Jag tror att om du INTE har balanserat däcken sen du köpte bilen så har du problemet där. Börja med att balansera alla fyra... :!: :!: :!:
C5-2000
Guran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Guran »

ska snart skaffa nya fälgar så då ser jag ju om problemet återstår.
Är 99% säkert på att vibrationerna kommer från bakänden på bilen.
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Bengt skrev: Öppna förardörren och läs på lappen vilket tryck du skall ha enligt fabriken som lagt ned miljarder på att utveckla konceptet. 210kpa gäller för C5 som standard. = 2,1kg . Z06 med lite bredare däck vet jag inte. Visst kan du ha i mer o tjäna 0.1 dl soppa i vissa lägen men väghållningen blir inte bättre.. Vad sen folk TYCKER om vilka lufttryck man skall ha har ju inte med FAKTA att göra.
Däckstrycket som GM anger är med orginal Run Flat däcken. Dessa behöver inte alls lika högt tryck som 'vanliga' däck, så informationen i dörröppningen stämmer inte alls om du bytt till andra däck. Kolla med däckfirmorna så ser du vilket tryck de anger med 'vanliga' däck, och det är BETYDLIGT högre än 2,1. Det är fakta. Sen är det som du säger upp till var och en om man vill ha 2,5 eller 2,7 eller nåt annat....

Min personliga bedömning (som säkert bara passar mig :wink: ) är att bilen är stadigast i höga farter med ca 2,7 (varma däck, Kumho Ecsta)...

Mvh,
Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Jag vet inte hur långt du kommit i felsökningen men efter att ha gluttat i serviceboken så skall man fritt översatt:

1.
Köra på en jämn väg, accelerera till en något högre fart ( i dit fall över 80km/h), rulla i friläge (vet inte om det går lika bra med automat :shock: ) ner igenom den hastigheten med vibrationer. Vara uppmärksam på om vibrationerna är kvar.

Om vibrationerna fortfarande finns kvar med neutralen i så är det fordonet, dvs bromsar, däck osv.
Motor, transmission (M/T, A/T) och kardan är inte orsak till vibrationerna.

Beroende på symtomen eller frekvens så bör man felsöka däck/hjul, drivaxlar och diffens pinjon.

2.
Nedväxlingstest gör man genom att acccelerera till den fart som vibrationerna uppstår, memorerar RPM.
Slå sen av och växla ner, om vibrationerna kommer tillbaka vid samma varvtal är troligen koppling (M/T)alt. konvertern (A/T) eller kardanen orsaken.

Sen finns det en hel uppsjö andra tester att arbeta vidare med efter man lokaliserat i stort, däribland räkna ut svängningsfrekvens i vibrationerna.. :?
En början iallafall..

Mvh //Magnus
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:

Jag tror att om du INTE har balanserat däcken sen du köpte bilen så har du problemet där. Börja med att balansera alla fyra... :!: :!: :!:
Kan ju också vara ett sånt skitfel som att hjulbultarna är lösa! :shock:
Kan knappt med att erkänna detta, men hade detta fel på "fulbilen" en gång, låter som ett kasst hjullager.. :oops:

Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

badass skrev:
Bengt skrev: Öppna förardörren och läs på lappen vilket tryck du skall ha enligt fabriken som lagt ned miljarder på att utveckla konceptet. 210kpa gäller för C5 som standard. = 2,1kg . Z06 med lite bredare däck vet jag inte. Visst kan du ha i mer o tjäna 0.1 dl soppa i vissa lägen men väghållningen blir inte bättre.. Vad sen folk TYCKER om vilka lufttryck man skall ha har ju inte med FAKTA att göra.
Däckstrycket som GM anger är med orginal Run Flat däcken. Dessa behöver inte alls lika högt tryck som 'vanliga' däck, så informationen i dörröppningen stämmer inte alls om du bytt till andra däck. Kolla med däckfirmorna så ser du vilket tryck de anger med 'vanliga' däck, och det är BETYDLIGT högre än 2,1. Det är fakta. Sen är det som du säger upp till var och en om man vill ha 2,5 eller 2,7 eller nåt annat....

Min personliga bedömning (som säkert bara passar mig :wink: ) är att bilen är stadigast i höga farter med ca 2,7 (varma däck, Kumho Ecsta)...

Mvh,
Håkan
Z06 har som standard Goodyear Eagle F1 Supercar däck som ABSOLUT INTE är runflat däck, med rekommenderat däckstryck 30 eller 32 psi ? (runt 2,1-2,2)kg
Kan nån kolla det på sin Z06:a ?
C5-2000
Guran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Guran »

Mange_C5 skrev:
Bengt skrev:

Kan ju också vara ett sånt skitfel som att hjulbultarna är lösa! :shock:
Kan knappt med att erkänna detta, men hade detta fel på "fulbilen" en gång, låter som ett kasst hjullager.. :oops:
Har faktiskt också kört med lösa hjulbultar på min 9-5 med då låter det ju också.
Läste i utlänskt forum om nån som bytt "bearing" på ena sidan. Är det någon bärarm eller vad blir det översatt till svenska.
Hans vibrationer hade iaf slutat då.
fotograf2
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av fotograf2 »

bearing = kullager
Guran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Guran »

fotograf2 skrev:bearing = kullager
Ok, tur att det finns folk som är bra på engelska.
Kanske skulle prova byta det då.
Hur kollar man bäst om det är trasigt/dåligt?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:
Z06 har som standard Goodyear Eagle F1 Supercar däck som ABSOLUT INTE är runflat däck, med rekommenderat däckstryck 30 eller 32 psi ? (runt 2,1-2,2)kg
Jag vill minnas att det står på däcken hur mycket det skall vara (förutom nämnda lapp i dörren), kan tyvärr inte bidra med exakta siffror för tillfället..

Hjullagren kollas enklast genom att köra och svänga, sväng exempelvis höger och vänster hjullager låter pga den ökade belastningen och vice versa.

Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Bengt skrev: Z06 har som standard Goodyear Eagle F1 Supercar däck som ABSOLUT INTE är runflat däck, med rekommenderat däckstryck 30 eller 32 psi ? (runt 2,1-2,2)kg
Sorry, jag tänkte inte på att det kan skilja mellan Z06 och 'vanliga C5' som jag har. Fast det skulle ändå vara intressant att veta hur GM och däckfirmor säger så olika om 'vanliga' däck??
fotograf2
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av fotograf2 »

http://lexin.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
Bra länk till svensk engelska lexikon
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

å här e den rätta länken
http://lexin.nada.kth.se/sve-eng.html :wink:
Kolla på Bettan här!
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

å för att röra till det än mer :shock:
jag har kört med 2,1 med run on crap däcken.. :roll:
när jag bytte så var det mer slitet i mitten av däcken...
tyder det då på att det var för lite luft eller för mycket..
för vid varma däck så sa sensorerna att det var typ 2,5 :?: :?: :?: :?:
Kolla på Bettan här!
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

forsberg skrev:å för att röra till det än mer :shock:
jag har kört med 2,1 med run on crap däcken.. :roll:
när jag bytte så var det mer slitet i mitten av däcken...
tyder det då på att det var för lite luft eller för mycket..
för vid varma däck så sa sensorerna att det var typ 2,5 :?: :?: :?: :?:
Normalt sett vid slitage på mitten av däcken så är det tecken på lågt lufttryck! Jag kör lite drygt 3kg i mina "finhjul" och 1,4 i "racehjulen"! 8)
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Masterworks skrev: Normalt sett vid slitage på mitten av däcken så är det tecken på lågt lufttryck! Jag kör lite drygt 3kg i mina "finhjul" och 1,4 i "racehjulen"! 8)
?? Jag har alltid hört att slitet i mitten är för högt lufttryck??
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Stämmer slitet i mitten = För högt tryck
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

badass skrev:
Masterworks skrev: Normalt sett vid slitage på mitten av däcken så är det tecken på lågt lufttryck! Jag kör lite drygt 3kg i mina "finhjul" och 1,4 i "racehjulen"! 8)
Beror lite på profilen, ett 185/65-15 tex. så blir det "rundare" slitbana vid högt lufttryck och sliter då i mitten men på ett brett lågprofil däck så har du för lågt tryck så kommer mitten på däcket "slungas" ut och slitas mer!
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Masterworks skrev: Beror lite på profilen, ett 185/65-15 tex. så blir det "rundare" slitbana vid högt lufttryck och sliter då i mitten men på ett brett lågprofil däck så har du för lågt tryck så kommer mitten på däcket "slungas" ut och slitas mer!
Aha, ja det låter ju rimligt. Skönt, då har man lärt sig nåt nytt idag med! :D
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:
badass skrev: Däckstrycket som GM anger är med orginal Run Flat däcken. Dessa behöver inte alls lika högt tryck som 'vanliga' däck, så informationen i dörröppningen stämmer inte alls om du bytt till andra däck. Kolla med däckfirmorna så ser du vilket tryck de anger med 'vanliga' däck, och det är BETYDLIGT högre än 2,1. Det är fakta. Sen är det som du säger upp till var och en om man vill ha 2,5 eller 2,7 eller nåt annat....

Mvh,
Håkan
Goodyear Eagle F1 Supercar's däckstryck är 30psi fram och bak (kalla däck) enligt klisterlapp och märkningen på själva däcket; "300kPa (44psi) MAX. PRESS"
Bild
Klisterlappen på förardörren..
Bild
Bakdäcket..
Senast redigerad av Mange_C5 den fre sep 19, 2008 20:41, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Hans Wijk »

Att däcket slungas ut är inte riktigt hela sanningen - däremot så är inte däcksidan så stark att den orkar behålla formen på däcket. Under axeleration så "skrynklar" sidan av däcket sig och "lyfter" på den yttre delen av slitbanan med följd att mitten på däcket får störst belastning (inte lätt att förklara detta). Ett bra exempel är dragracing, där ser man tydligt att däcksidan blir "skrynklig" under axeleration och tittar man bakifrån så ser man att däcket har blivit mycket större m a o så är detta ett drivhjuls problem !! Man kan göra saken bättre genom att höja lufttrycket - men har man en motorstark bil och gasar som en biltjuv så hjälper det inte fullt ut ...
Hade varit mycket lättare att visa detta med hjälp av en bit av ett däck ....
Hoppas att ni blir lite klokare av detta ...
Mvh
Hasse
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Vibrerar i bilen vid hastigheter över 80kmh

Inlägg av brainstorm »

Uppdaterar tråden, Vad är felet om det vibrera? känner nämligen igen fenomenet i min bil.
Guran
Nykomling
Nykomling

Re: Vibrerar i bilen vid hastigheter över 80kmh

Inlägg av Guran »

Har bytt fälgar och däck sen jag skrev denna tråd och jag tror problemet kan vara däckrelaterat för nu märker man inte vibrationerna lika tydligt. Tror oxå de kan ha med vägen att göra för jag har känt samma fenomen i andra bilar jag kört.
Skriv svar