Hej, har nu köpt en covette targa i pedantskick.
Men första dagen med min nya stolhet så upptäcker jag att bilen inte startar efter ett snabbt stopp inne i stan.allt lyser men startmotorn klickar bara.Men sen när motorn har kallnat så går de att starta den igen.
Har hört att folk fått detta problemet när dem byter headers, men jag har original headers på min -90a.
vad kan de vara...startmotorn i sig eller nåt annat?
någon som råkat ut för detta ?
tacksam för svar
Martin
Startstrul.
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
- Ort: vänersborg
Re: Startstrul.
Har du kollat felkoder?blåcorvette skrev:Hej, har nu köpt en covette targa i pedantskick.
Men första dagen med min nya stolhet så upptäcker jag att bilen inte startar efter ett snabbt stopp inne i stan.allt lyser men startmotorn klickar bara.Men sen när motorn har kallnat så går de att starta den igen.
Har hört att folk fått detta problemet när dem byter headers, men jag har original headers på min -90a.
vad kan de vara...startmotorn i sig eller nåt annat?
någon som råkat ut för detta ?
tacksam för svar
Martin
Under ratten lite till höger sitter en kontakt med 12 pins.
Böj dig till en orm under ratten, forma ett litet gem till ett U, koppla ihop dom två översta till höger (A och B).
Slå på tändning men starta inte.
En lampa på instrumentet börjar blinka nu. Hinner du inte räkna, av och på med tändning igen.
Första kod är alltid 1 blink, 2 blink. Och den kommer tre gånger.
Sen kan du börja skriva upp eventuella felkoder (Kan vara allt mellan 14 och 72 tror jag), till sist kommer 1 blink, 2 blink igen tre gånger för att avsluta.
Gör detta först.
Och om du har en digital voltmätare (DVM) kan du testa spridarna.
Öppna huven, tryck in metalclipsen på en spridare och lyft kontakten samtidigt.
Tändning av. Sätt DVM pinnar på varsin kontakt på spridaren och läs av motstånd och skriv up.
8 gånger, kall motor.
8 gånger, varm motor.
Det roligaste är med varm motor så man nästan bränner sig.


Alla skall ligga nära varandra, ingen större skillnad än 0,3-0,5 ohm.
Är det stor skillnad på bara en eller två så kan du börja fundera på att byta dom.
Hej.
Låter inte som ett problem som skulle ge någon felkod.
Förmodligen problem med startmotor/solenoid/batteri eller kanske bara dålig kontakt/jord?
Var det en engångshändelse eller blir det så varje gång du ska starta när den är varm?
Låter inte som ett problem som skulle ge någon felkod.
Förmodligen problem med startmotor/solenoid/batteri eller kanske bara dålig kontakt/jord?
Var det en engångshändelse eller blir det så varje gång du ska starta när den är varm?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
-
- Nykomling
- Inlägg: 33
- Blev medlem: lör aug 30, 2008 12:30
- Ort: vänersborg
till 99% är det startmotorn som börjar ge sig och som du själv nämnt är värmen från grenrören den största boven i dramat. Tror tyvätt inte att du e hjälpt av att sätta dit värmesköld på din befintliga starmotor. Lindningarna i startmotorn har redan tagit skada så den blir aldrig bättre än vad den är nu. Så skruva dit en ny och sätt värmeskölden på den istället. När jag bytade på min för 2 år sedan vill jag minnas att en original ac-delco motor kostade runt 8-900 kr.