byta radio i en c4..
byta radio i en c4..
Jag vill det ändå fast jag har fått tips på att man ej skall göra det....
Finns det inte färdiga "adapterkontakter" att köpa ?
ANnars kan man inte dra nya kablar (alla) och bara lägga originalanslutningen vid sidan av ? Då borte ju inte elsystemet spöka eller ?
Någon som vet vad för "ram" man kan köpa för att montera i en vanlig cd i corvetten ?
Samt hur får man loss originalradion ?
Finns det inte färdiga "adapterkontakter" att köpa ?
ANnars kan man inte dra nya kablar (alla) och bara lägga originalanslutningen vid sidan av ? Då borte ju inte elsystemet spöka eller ?
Någon som vet vad för "ram" man kan köpa för att montera i en vanlig cd i corvetten ?
Samt hur får man loss originalradion ?
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
visst går det att byta till europeisk standard om du vill. Största problemet är väl att varje högtalare har sitt eget slutsteg inbyggt så att säga. detta betyder att du inte bara kan plocka ut själva radioenheten och montera in en "vanlig" stereo. Du får helt enkelt inget ljud då...
Kablarna kan du förmodligen använda, som går mellan original-radion och högtalarna men du måste som sagt byta även högtalarna. det borde kanske finnas adapter kablar att köpa för att kunna ansluta en vanlig stereo men frågan är om inte jag hade klippt kablarna själv istället.
givetvis är ju inte längre bilen i originalskick om du gör detta men samtidigt tror jag inte detta påverkar värdet på bilen i nå större omfattning. Just detta med stererobyte är nog inget som någon anser att förstöra bilen, med tanke på att det i många fall knappt går att använda en originalradio här i Sverige.
Kablarna kan du förmodligen använda, som går mellan original-radion och högtalarna men du måste som sagt byta även högtalarna. det borde kanske finnas adapter kablar att köpa för att kunna ansluta en vanlig stereo men frågan är om inte jag hade klippt kablarna själv istället.
givetvis är ju inte längre bilen i originalskick om du gör detta men samtidigt tror jag inte detta påverkar värdet på bilen i nå större omfattning. Just detta med stererobyte är nog inget som någon anser att förstöra bilen, med tanke på att det i många fall knappt går att använda en originalradio här i Sverige.
Ok , nä original radion är inte mycket att ha alls tycker jag..Lasse-HBG skrev:visst går det att byta till europeisk standard om du vill. Största problemet är väl att varje högtalare har sitt eget slutsteg inbyggt så att säga. detta betyder att du inte bara kan plocka ut själva radioenheten och montera in en "vanlig" stereo. Du får helt enkelt inget ljud då...
Kablarna kan du förmodligen använda, som går mellan original-radion och högtalarna men du måste som sagt byta även högtalarna. det borde kanske finnas adapter kablar att köpa för att kunna ansluta en vanlig stereo men frågan är om inte jag hade klippt kablarna själv istället.
givetvis är ju inte längre bilen i originalskick om du gör detta men samtidigt tror jag inte detta påverkar värdet på bilen i nå större omfattning. Just detta med stererobyte är nog inget som någon anser att förstöra bilen, med tanke på att det i många fall knappt går att använda en originalradio här i Sverige.
Är den svår att få bort

Samt vad är det för högtalarstorlekar (om man nu måste byta ut dom)

Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Ok låter enkelt.zphinx skrev:Dra nya kablar. Det är enklast. Koppla sen bara ur slutstegen vid varje högtalare och koppla in sterion som vanligt till högtalarna. Svårare än så är det inte.
Får man ngt vettigt ljud i dessa högtalare ?
Samt finns det ngn monteringsram att köpa för att få i en vanlig bil cd i bilen?
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Är du säker på detta? Om jag inte minns fel är det inte samma ohm på dom högtalarna.zphinx skrev:Dra nya kablar. Det är enklast. Koppla sen bara ur slutstegen vid varje högtalare och koppla in sterion som vanligt till högtalarna. Svårare än så är det inte.
Vanligtvis är det 4 ohm på högtalare du köper i stereobutik.
http://carstereohelp.net/gotquestionsQ10.htm
Hmtjerk skrev:Är du säker på detta? Om jag inte minns fel är det inte samma ohm på dom högtalarna.zphinx skrev:Dra nya kablar. Det är enklast. Koppla sen bara ur slutstegen vid varje högtalare och koppla in sterion som vanligt till högtalarna. Svårare än så är det inte.
Vanligtvis är det 4 ohm på högtalare du köper i stereobutik.
http://carstereohelp.net/gotquestionsQ10.htm


Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
[/quote]
Hm
I värsta fall får man också byta alla högtalare
Någon som vet vad det är för storlekar på högtalarna.[/quote]
Man kan skruva isär dom enkelt, bak ser dudom 6 skruvar i varje enhet, och fram skruvar du loss dom plast detaljer som sitter där dörren går i lås (en skruv).
Och sen om du sätter dej på utsidan sitter det några skruvar i tapeten som går över tröskeln (doorsill på ameri-engelska) (hårdplast med tapet överdraget).
När du har skruvat loss så drar du sillen inåt en liten bit där högtalaren sitter, det sitter fast med kardborreband på insidan, dra upp den och ut så ser du enheten med 4 eller 6 skruvar.
Fram är dom 4,5 inch, bak är dom 6,5 inch, men bättre om du kikar själv innan du handlar boomboxar.
Hela bose systemet är hopkopplat med elsystemet i bilen, så som ngn annan sa innan.
Bättre att dra helt nytt hela vägen om du går icke original.
En annan grej är att så fort du har kopplat ifrån originalstereon och tar bilen för en sväng så ser du att SYS kommer up i instrumentet ner till vänster (du hade väl en ´91 eller?).
Finns en möjlighet att löda in en motstånd någonstans så att den försvinner, men vet ej riktigt var o hur.
NÅGON?
Hm


Man kan skruva isär dom enkelt, bak ser dudom 6 skruvar i varje enhet, och fram skruvar du loss dom plast detaljer som sitter där dörren går i lås (en skruv).
Och sen om du sätter dej på utsidan sitter det några skruvar i tapeten som går över tröskeln (doorsill på ameri-engelska) (hårdplast med tapet överdraget).
När du har skruvat loss så drar du sillen inåt en liten bit där högtalaren sitter, det sitter fast med kardborreband på insidan, dra upp den och ut så ser du enheten med 4 eller 6 skruvar.
Fram är dom 4,5 inch, bak är dom 6,5 inch, men bättre om du kikar själv innan du handlar boomboxar.
Hela bose systemet är hopkopplat med elsystemet i bilen, så som ngn annan sa innan.
Bättre att dra helt nytt hela vägen om du går icke original.
En annan grej är att så fort du har kopplat ifrån originalstereon och tar bilen för en sväng så ser du att SYS kommer up i instrumentet ner till vänster (du hade väl en ´91 eller?).
Finns en möjlighet att löda in en motstånd någonstans så att den försvinner, men vet ej riktigt var o hur.
NÅGON?
Jag har en -87'a...tjerk skrev:Man kan skruva isär dom enkelt, bak ser dudom 6 skruvar i varje enhet, och fram skruvar du loss dom plast detaljer som sitter där dörren går i lås (en skruv).
Och sen om du sätter dej på utsidan sitter det några skruvar i tapeten som går över tröskeln (doorsill på ameri-engelska) (hårdplast med tapet överdraget).
När du har skruvat loss så drar du sillen inåt en liten bit där högtalaren sitter, det sitter fast med kardborreband på insidan, dra upp den och ut så ser du enheten med 4 eller 6 skruvar.
Fram är dom 4,5 inch, bak är dom 6,5 inch, men bättre om du kikar själv innan du handlar boomboxar.
Hela bose systemet är hopkopplat med elsystemet i bilen, så som ngn annan sa innan.
Bättre att dra helt nytt hela vägen om du går icke original.
En annan grej är att så fort du har kopplat ifrån originalstereon och tar bilen för en sväng så ser du att SYS kommer up i instrumentet ner till vänster (du hade väl en ´91 eller?).
Finns en möjlighet att löda in en motstånd någonstans så att den försvinner, men vet ej riktigt var o hur.
NÅGON?
Tror jag kommer dra nu el till allt i stereoväg nu i Vinter

Då jag hörde att man ej skulle in och gräva i kablaget till originalstereon...
Då kan det väl inte hända ngt eller ?
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Kanske du kan få en SYS lampa iaf, vet ej. Så länge du gör det rätt med säkringar emellan ska det nog gå vägen. Annars kan bilen din bli en rökare.Fantomas skrev:Jag har en -87'a...tjerk skrev:Man kan skruva isär dom enkelt, bak ser dudom 6 skruvar i varje enhet, och fram skruvar du loss dom plast detaljer som sitter där dörren går i lås (en skruv).
Och sen om du sätter dej på utsidan sitter det några skruvar i tapeten som går över tröskeln (doorsill på ameri-engelska) (hårdplast med tapet överdraget).
När du har skruvat loss så drar du sillen inåt en liten bit där högtalaren sitter, det sitter fast med kardborreband på insidan, dra upp den och ut så ser du enheten med 4 eller 6 skruvar.
Fram är dom 4,5 inch, bak är dom 6,5 inch, men bättre om du kikar själv innan du handlar boomboxar.
Hela bose systemet är hopkopplat med elsystemet i bilen, så som ngn annan sa innan.
Bättre att dra helt nytt hela vägen om du går icke original.
En annan grej är att så fort du har kopplat ifrån originalstereon och tar bilen för en sväng så ser du att SYS kommer up i instrumentet ner till vänster (du hade väl en ´91 eller?).
Finns en möjlighet att löda in en motstånd någonstans så att den försvinner, men vet ej riktigt var o hur.
NÅGON?
Tror jag kommer dra nu el till allt i stereoväg nu i Vinter
Då jag hörde att man ej skulle in och gräva i kablaget till originalstereon...
Då kan det väl inte hända ngt eller ?
Hoppsan , vad menar du med rökare
sys lampan är väl service engine soon antar jag...
Den lyser på min bil , men det beror på min luftmassemätare som inte är ok... Jag behöver en annan att testa med eller köpa en annan.
Det har visat sej vara svårt att hitta ngn sådan tyvärr.
Nu funkar ju bilen mkt bra ändå men man vill ju inte att en massa varningslampor skall lysa vid körning



sys lampan är väl service engine soon antar jag...
Den lyser på min bil , men det beror på min luftmassemätare som inte är ok... Jag behöver en annan att testa med eller köpa en annan.
Det har visat sej vara svårt att hitta ngn sådan tyvärr.
Nu funkar ju bilen mkt bra ändå men man vill ju inte att en massa varningslampor skall lysa vid körning

Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Det finns SES (Service Engine Soon),Fantomas skrev:Hoppsan , vad menar du med rökare![]()
![]()
![]()
sys lampan är väl service engine soon antar jag...
Den lyser på min bil , men det beror på min luftmassemätare som inte är ok... Jag behöver en annan att testa med eller köpa en annan.
Det har visat sej vara svårt att hitta ngn sådan tyvärr.
Nu funkar ju bilen mkt bra ändå men man vill ju inte att en massa varningslampor skall lysa vid körning
och så finns det SYS (System error), När CCM (Central Control Module) upptäcker ett problem, (ett problem för den är t.x. när radion blir urkopplad).
Så var noga nu med att kolla vilken lampa som lyser nu.
SES lampan brukar lysa upp när du slår på tändningen och skall fortsätta lysa om du inte startar. Sitter i mitten på instrumentet där ABS-lampan och batteri-lampan också sitter.
SYS, om du nu har det på en ´87, kan lysa upp om du t.x. kopplar loss stereon.
Med en rökare menar jag att om du kopplar in en stereo i en bil utan att säkra denna kretsen kan det hända att skiten börjar brinna om sladdar skulle nudda varann.
MAN VET ALDRIG.
Fråga mig hur jag vet?
Det räcker när man är 18-20 år och vill byta ut till lite saftigare saker i en gammal opel manta, o glida fram i stan o det börjar bli dimmigt I bilen............................ Skit oxo
Bilen överlevde men stereon ligger fortfarande i hamnen där borta I Holland.
Aha okej...
Ska kolla om min bil har sådan lampa..
Givetvis om man ska koppla ny stereo så säkrar man ju upp den
Ska kolla om min bil har sådan lampa..
Givetvis om man ska koppla ny stereo så säkrar man ju upp den

Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Ok drog du nya kablar till allt dvs ström , jord samt högtalarna mm ?zphinx skrev:Jag har bytt sterio i min -90:a det är ingen lampa som lyser nånstans. Drog nya kablar och kopplade ur slutstegen i högtalarna. Bytte dock högtalare bak då dessa var kass. Funkar kanon. Inga felkoder mm.
Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Liten länk till info om frontpaneler och kablage
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5600
I min bil så är orginalstereon bara en kontrollenhet som styr huvudenheten som sitter monterad under panelen på passagerarsidan.
Det är vid huvudenheten man kopplar in adapterkablaget / antennadapter.
Jag har kopplat in 2st motstånd på min 90:a för att slippa felkoder.
Pelle
-90 cab ZF6
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5600
I min bil så är orginalstereon bara en kontrollenhet som styr huvudenheten som sitter monterad under panelen på passagerarsidan.
Det är vid huvudenheten man kopplar in adapterkablaget / antennadapter.
Jag har kopplat in 2st motstånd på min 90:a för att slippa felkoder.
Pelle
-90 cab ZF6
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Jajamensan. Nya kablar till hela köret..Fantomas skrev:Ok drog du nya kablar till allt dvs ström , jord samt högtalarna mm ?zphinx skrev:Jag har bytt sterio i min -90:a det är ingen lampa som lyser nånstans. Drog nya kablar och kopplade ur slutstegen i högtalarna. Bytte dock högtalare bak då dessa var kass. Funkar kanon. Inga felkoder mm.
Du har nog ingen SYS-lampa. Har en bild på vilka lampor som finns på min -87 men hittar den inte...
Original-radion är enkel att plocka bort. Ta bort panelen, sitter med några skruvar här o där. Sedan sitter radion med några skruvar som du ser lätt.
Jag har tagit bort original-radion och satt dit en vanlig, inga stora problem. Använde de sladdar som finns original och kopplade dessa till den nya radion. Sågade lite i original-panelen och flyttade ner delen ovanför radion och spacklade o lackade, blev kanon-bra och ser original ut. Anpassade alltså hålet till den nya radion.
Vad gäller högtalare så har jag 5" fram (+ diskanter) och 6,5" bak. Bak tror jag det är ganska enkelt att skruva dit 6x9"? Har du Bose så har de separata förstärkare i varje högtalare = enklast att skaffa nytt.
Lycka till.
Original-radion är enkel att plocka bort. Ta bort panelen, sitter med några skruvar här o där. Sedan sitter radion med några skruvar som du ser lätt.
Jag har tagit bort original-radion och satt dit en vanlig, inga stora problem. Använde de sladdar som finns original och kopplade dessa till den nya radion. Sågade lite i original-panelen och flyttade ner delen ovanför radion och spacklade o lackade, blev kanon-bra och ser original ut. Anpassade alltså hålet till den nya radion.
Vad gäller högtalare så har jag 5" fram (+ diskanter) och 6,5" bak. Bak tror jag det är ganska enkelt att skruva dit 6x9"? Har du Bose så har de separata förstärkare i varje högtalare = enklast att skaffa nytt.
Lycka till.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Tack tack för det jättebra svaren.Hot Rod skrev:Du har nog ingen SYS-lampa. Har en bild på vilka lampor som finns på min -87 men hittar den inte...
Original-radion är enkel att plocka bort. Ta bort panelen, sitter med några skruvar här o där. Sedan sitter radion med några skruvar som du ser lätt.
Jag har tagit bort original-radion och satt dit en vanlig, inga stora problem. Använde de sladdar som finns original och kopplade dessa till den nya radion. Sågade lite i original-panelen och flyttade ner delen ovanför radion och spacklade o lackade, blev kanon-bra och ser original ut. Anpassade alltså hålet till den nya radion.
Vad gäller högtalare så har jag 5" fram (+ diskanter) och 6,5" bak. Bak tror jag det är ganska enkelt att skruva dit 6x9"? Har du Bose så har de separata förstärkare i varje högtalare = enklast att skaffa nytt.
Lycka till.
Jag har engen SYS lampa vad jag kan se.
Då vet jag vad jag skall göre , detta får bli ett höst/vinter jobb.

Billy aka Fantômas kör..
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
Citroën XM V6 -90 "Sally"
Citroën XM V6 -93 "Pez"
VW 1200 Lim 113 -65 "Herbie"
BMW M5 -90
BMW 535i -87 "Morrie 2" (Testbänken)
BMW M535i -86 "Morrie 3" (Räcerprojektet)
BMW 525 -77 "Lulle"
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Jag lät MDS i Arninge montera i en Pioneer med en front så att jag fick en liten CD hylla in under stereon. En switch till antennen i handskfacket gör att jag bara behöver ta upp den när jag lyssnar på radio. En USB sladd går också till handsfacket så jag kan koppla på Ipoden där. Kanon! Högtalarna är de gammla Bose och det är helt ok.
Min vette är en 91:a conv.
Min vette är en 91:a conv.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Byta radio i en C4:a
Umeå Van service har täckplåt till en EU-radio. Dom har även adapterkabel till antenn. För ca: 700 Kr. Dom kanske även har adapterkabel till radion oxå.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......