Mätartavlor.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Brolins Power
Nykomling
Nykomling

Mätartavlor.

Inlägg av Brolins Power »

Jag har 2st C6:or -05 som jag vill byta mätare på. Det sitter Mph och måste ha tag på Km. Är det någon som vet vart man får tag på mätartavlor?
Kanske någon firma som konverterar om till Km?
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Lars Jakobsson »

Det går alldeles utmärkt att ställa om elektroniskt, kolla instruktionsboken.
Och vill du att dom visar mer än 200 km/h så finns det massor att köpa från tex ebay.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Brolins Power
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Brolins Power »

Okey dom digitala siffrorna går att ställa om men mätar tavlan den måste man byta ut. En sådan skulle jag vija ha tag på i Km.
JohnnySG
Nykomling
Nykomling

Inlägg av JohnnySG »

Har svårt att se att det skall fungera att byta skalan, eftersom då bilen är inställd km/h kommer mätarnålen peka "för långt" åt höger om det är km/h istället för den ursprungliga mph-skalan.

Det känns som att mätarnålen skulle behöva vara på mph och heads upen på km/h för att det skulle fungera. Vet inte om det är möjligt.
glider
Nykomling
Nykomling

Inlägg av glider »

Brolins Power skrev:Okey dom digitala siffrorna går att ställa om men mätar tavlan den måste man byta ut. En sådan skulle jag vija ha tag på i Km.
Mätartavlan måste inte alls bytas ut. Den ställer också om sig och visar i km/h. Om man kör fortare än vad mätartavlan kan visa så bör man titta ut och inte ner på instrumentpanelen.
Nickl@s
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Nickl@s »

Du behöver INTE byta mätartavlan, har du ställt in den på km/h och kör bilen i tex 90, prova då att ställa om till mph då sjunker nålen till ca 55 på tavlan. har någon tutat i dig att du måste byta så ljuger han/hon.

Titta på bilden så ser du att det står km/h och det stämmer med head-up oxå!

// Nicklas

Bild
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

glider skrev:
Brolins Power skrev:Okey dom digitala siffrorna går att ställa om men mätar tavlan den måste man byta ut. En sådan skulle jag vija ha tag på i Km.
Mätartavlan måste inte alls bytas ut. Den ställer också om sig och visar i km/h. Om man kör fortare än vad mätartavlan kan visa så bör man titta ut och inte ner på instrumentpanelen.
Mätartavlan ställer difinitivt inte om sig (mätarenålen gör det däremot) utan den visar upp till 200 mph och slår du över till km så får du köra på heads up displayen över 200 km. Alternativet är att du lär dig mph-skalan så är det inga problem, 200 mph= 320 km :twisted:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
corvettec5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av corvettec5 »

hade oxå tanke på byta själva tavlan till km/h uppgraderad till 300 men efter att ja prata med en som säljer tavlor så måste mätarhuset programeras om så nålen visar rätt fart det går ju och ordna det om man vill kostar inte mer än ett par tusen med nya tavlor
föredetta vette ägare
Skriv svar