Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Jag var i slutet på mars inne på olika USA-sajter för att hitta en fräsch C6 cabbe med paddlar, hittade en gul nästan ny helt fullutrustad med Z06 utrustning som tillval som gått knappt 500 mil. Ringde ägaren som bodde utanför Boston och var advokat och som köpt en ZR1. Kollade på Internet efter bilförmedlare i Sverige och visste ej vad WasaBil/ Classic Cool Cars var för bolag utan vände mig till dem för de verkade ha erfarenhet av import av bilar och frågade om intresse fanns att hjälpa mig med inköp och hemtagning av denna bil (import för eget bruk). De var intresserade och Vi blev överens om turerna och eftersom jag jobbar med inköp på ett större företag skrevs ett utförligt kontrakt och kalkyl med allt specat även alla kostnader valuta etc.. Wasabil har/hade en agent i NewYork som förmedlar sportbilar från USA där ägaren heter Tony som 23 mars åkte och tittade på bilen som var i skick som ny och med ren carfax, jag var i telefon och vi gjorde upp affären mellan mig ägaren och Wasabil. Satte samma kväll via bank in köpeskillingen i USA enligt kontraktet och Tony ordnade Title och övriga handlingar som visserligen tog över en månad pga. att bilen var nästan ny. En känd speditör hade Wasabil anlitat där en anställd vid namn Don såg till att bilen levererades till Sthlm med en väntetid i hamn i NewYork på cirka 3 veckor. Bilen anlände i mitten på Juli, jag hämtade bilen i Frihamnen i Sthlm. betalade tull, frakt och moms direkt till speditören. Ursprungskontrollen tog nästan 3 veckor men tillfällig registrering var lösningen under semestern fram till förra veckan då WasaBil registreringsbesiktigade bilen med de ombyggnader som erfordras allt enligt kontrakt. Hämtade bilen i onsdags förra veckan med rena papper reg.skyltar på posten i fredags. Satte in sista pengarna när bilen hämtades. Visste inte WasaBil gått i konkurs eller hade problem, har ej heller märkt de är oseriösa förrän jag i kväll läste dessa inlägg. För min del tycker jag det funkat ok köpt en nästan ny Corvette ~25% lägre pris än svensksåld med fungerande navigator med Europakartor, det som återstår är att byta hastighetsmätartavla som endast går till 200 km. Visst har jag jagat dem men en nagel i ögat men jag är övertygad om att direkt kontakt med alla inblandade kanske underlättade.
Detta har iofs inte med wasabil att göra men jag vill ändå lämna en varning ang en firma som heter 4hjul i upplands väsby. Hade stora problem där, hade beställt en c5a och väntade i tre månader....... bara strul! Blev ingen bil.... Her i efterhand inte sett att nån info på hemsidan har ändrats så jag vet inte om dom fortfarande sysslar med bilimport. Men men, Nu står det en c6a i garaget tack vare Vette Småland. Ok den blev lite dyrare men det kändes iaf skönt att göra en affär med en firma som är seriös.
Antagligen har dom ju en någorlunda fungerande administration,och bilen var ju hittad av den svenske köparen,så då borde det ju funka.problemet verkar vara att man inte har kunskaper om bilarna man köper och kollar upp dom väldigt bristfälligt.
man verkar ju dessutom vara tidsoptimister,fast att skeppningen numera ofta strular beror väl på färre fartyg att skicka över med.
Man får gratulera till en som inte känne rsig lurad,fast egna kunskaper är nog ovärdeliga så man inte går på riktigt alla sagor som berättas.