Hej, jag har förstått att det kan finnas lite mer hästar och vrid att få ut genom att sätta motorn i bänk alt. rullande landsväg efter att den har renoverats.
Jag byggde om motorn från grunden med rulllkam och -lyftare, aluminiumtoppar, brytarlöst tändssystem, nybalanserad vevaxel m.m. för två år sedan. Skall ge cirka 400 hästar, arbetsregister ligger runt 1500-5500.
En verkstad som jag hade den inne hos för att justera tändningen som hade en del frågor om tändkurva och vikter för tändningen som jag inte kunde svara ordentligt på menade att det kunde handla om 25-50 procent. Några andra som jag pratade med sa att det max var 10 procent extra. Det är å andra sidan 40 extra hästar på 400...
1. Så frågan är, kan en sådan genomgång ge mer kraft, och vad är det man mäter upp och justerar? Bara tändkurva eller andra detaljer också?
2. Och vilket sätt att göra det på är bäst? Jag antar att bänk är det bästa men att det troligtvis är bra mycket dyrare än rullande landsväg. Och vad kostar de olika alternativen? Och vilka ställen är bra i östra Sverige? Jag antar att det kan löna sig att åka en bit för att komma bort från Stockholmspriserna.
Bänka eller rullande landsväg för small block C3?
varför frågar "specialisten" om vikter etc..
ska väl han veta, hur tändningen ställs in bäst med det mtrl som du lämnar in .
tror det är vanligt med tomtar i garagen hos dessa "kunniga" firmor i sverige fortfarande.
finns rullande landsväg, så är frågeställningen helt obefogad!
....skulle säkerligen få ut samma effekt om du kom över med bilen för halva priset utan att ställa tvivelaktiga frågor..!...
ska väl han veta, hur tändningen ställs in bäst med det mtrl som du lämnar in .
tror det är vanligt med tomtar i garagen hos dessa "kunniga" firmor i sverige fortfarande.
finns rullande landsväg, så är frågeställningen helt obefogad!
....skulle säkerligen få ut samma effekt om du kom över med bilen för halva priset utan att ställa tvivelaktiga frågor..!...
Appelgren lär ska vara en av de bättre sägs det!
"Målarn" fick ju sin 383 ihopskruvad av "Lusen" tror jag det var.
Sedan åkte han till Appelgren med motorn (två ggr t.o.m. för säkerhets skull) och Appelgren lyckades hitta 74 hk efter injustering.
Nu var väl Målarns motor mer eller mindre (vad jag kan förstå) inte injusterad överhuvudtaget, så det var väl rel enkelt att hitta hk där.
Om du har bytt munstýcken och ställt tändningen någorlunda hyggligt skulle jag gissa att en duktig verkstad med rätt grejor kan få ut ca 10-12% extra.
De 40 hk kostar dig gissningsvis 6 loppor.
"Målarn" fick ju sin 383 ihopskruvad av "Lusen" tror jag det var.
Sedan åkte han till Appelgren med motorn (två ggr t.o.m. för säkerhets skull) och Appelgren lyckades hitta 74 hk efter injustering.
Nu var väl Målarns motor mer eller mindre (vad jag kan förstå) inte injusterad överhuvudtaget, så det var väl rel enkelt att hitta hk där.
Om du har bytt munstýcken och ställt tändningen någorlunda hyggligt skulle jag gissa att en duktig verkstad med rätt grejor kan få ut ca 10-12% extra.
De 40 hk kostar dig gissningsvis 6 loppor.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h