motor lägger av vid fullt gaspådrag

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

motor lägger av vid fullt gaspådrag

Inlägg av Lasse-HBG »

Har en polare som fått ett synnerligen märkligt problem.
Bilen, en C5 är modifierad på följande vis: Procharger kompressor och LG hedders. Ej chippad el ändrad i insug på ngt vis. Problemet är att bilen går fint ända tills man trampar på för fullt. Bilen matar iväg som bara den upp till typ 5000 varv, sedan stänger boxen bara av typ. För att sedan följas av att bilen går in i ett sorts skyddat läge med ca 20% effekt.
Felet uppkkom efter montering av Heddersen. Felkoder finns det inga.
Den enda tänkbara anledning vi kan komma på är om någon givare fått sig en smäll vid hedders-monteringen, men detta verkar ju långsökt kan man tycka.

Frågan är kanske om elektroniken är så pass känslig att man är tvungen att mappa bilen pga modifieringarna?
jättetacksam för alla sorts tips

mvh Lasse
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

har ni monterat kompressor utan att mappa om bilen ?



och ja ska du/ni köra med dom där uppdat kompressor/headers så SKA bilen mappas......
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

japp, bilen är orörd i motorstyrningen. Självfallet är det tanken att den ska mappas snarast det finns tid. Det som är lite förbryllande är ju att det fungerade fint när bilen endast var utrustad med pro-chargern. problemet kom i samband med hedders monteringen. Men du tror alltså att boxen inte "hinner" med längre, pga för hög gashastighet bla antar jag?
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

japp..

hade xact samma fenomen på min bil innan mappning.

jag fick rådet att hålla mig under 2000rpm innan mappning ( fick det av både svensk och amerikansk expertis)

e väl inte spec hälsosamt med för mkt/lite bränlse etc.

för det kommer ju en hel del xtra luft med sc visst :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

oki, då vet vi var vi ska börja iallafall... Råkade du oxå ut för detta att den går in i ett sorts skyddsläge då? Check engine-lampan tänds och sen orkar bilen knappt dra sig själv. Låter som den går på typ 6 burkar el nåt...
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

Lasse-HBG skrev:oki, då vet vi var vi ska börja iallafall... Råkade du oxå ut för detta att den går in i ett sorts skyddsläge då? Check engine-lampan tänds och sen orkar bilen knappt dra sig själv. Låter som den går på typ 6 burkar el nåt...
ja..

har ni bytt spridare? bränsle pump? jag fick även sätta dit racetronix kablage som bostar volten till pumpen.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: motor lägger av vid fullt gaspådrag

Inlägg av vette.se »

Lasse-HBG skrev:Har en polare som fått ett synnerligen märkligt problem.
Bilen, en C5 är modifierad på följande vis: Procharger kompressor och LG hedders. Ej chippad el ändrad i insug på ngt vis. Problemet är att bilen går fint ända tills man trampar på för fullt. Bilen matar iväg som bara den upp till typ 5000 varv, sedan stänger boxen bara av typ. För att sedan följas av att bilen går in i ett sorts skyddat läge med ca 20% effekt.
Felet uppkkom efter montering av Heddersen. Felkoder finns det inga.
Den enda tänkbara anledning vi kan komma på är om någon givare fått sig en smäll vid hedders-monteringen, men detta verkar ju långsökt kan man tycka.

Frågan är kanske om elektroniken är så pass känslig att man är tvungen att mappa bilen pga modifieringarna?
jättetacksam för alla sorts tips

mvh Lasse
Om ni har kört bilen vid så höga varvtal efter kompressormontage utan att ha rört motorstyrningen ska ni vara glada om motorn fortfarande är hel !!! :shock:

De stora spridarna som följer med kompressorkiten dränker motorn i bensin om du inte har mappat, sannolikt är det därför motorn fortfarande är hel .... det är bara det att du förstör kolvringarna om du kör länge med så extremt fet bränsleblandning.

Ni borde ha felkod P1514/P0068 eftersom den sätts alltid pga att vacuumet/trycket i insuget inte stämmer överens med hur mycket gaspådrag du har, du hamnar då alltid i Reduced Power Mode, att du inte gjort det tidigare kan bara bero på att du inte belastat bilen lika mycket tidigare.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar