En av mina Hooker headers har tvyärr slagit sig i fästet mot motorblocket och jag har kommit fram till att den enda lösningen just nu verkar vara att köpa en ny. Eftersom de kromade åldras så förbannat fort så har jag bestämt mig för att byta hela systemet mot ett annat material och undrar om någon har erfarenhet av "polished stainless steel" resp "ceramic coated steel"?
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Jag vill ha tag i de som för det första är mest kromlika och för det andra håller bäst. Priset är det såpass liten skillnad på så det spelar ingen större roll. Gissar att stainless steel varar längst, men vet inte vilka som ser bäst ut.
Nya hooker sidepipes, rostfritt el. ceramic coated?
Jag va inne på att ha chromade headers med sidepipes till min-70bb men det visar efter ett par år att "sido pipesen" börjar få rost angrepp från stenskott och dyl. som flyger från däckena. Så för min del så blir det rostfria då håller dom och ser bra ut länge för det finns inget som kan förstöra dom. E väl bättre att tänka långsiktigt. Sen till hur det ser ut..tja..vet inte riktigt själv för jag har inte skaffat dom än men..titta på någe fina polerade köksbestick...borde väl se ut så tycker man.
Ok - då blir alltså rostfritt blånade på samma vis som kromade efter ett tag. Kan väl i och för sig vara acceptabelt eftersom färgningen bara sitter under huven. Nackdelen med "coated" är alltså att de inte är riktigt lika kromlika då...
Det lutar nog åt coated för hållbarhetens skull i sådana fall - tänker inte göra om misstaget med mina kromade sidepipes. Det är ingen höjdare att behöva köpa nytt system á femtontusen var tredje år...
Om de sen inte blir blåa närmast blocket så är de nog överlag det bästa valet, alltså att de i slutändan trots allt ser bäst ut.
Tack för svaren.
Det lutar nog åt coated för hållbarhetens skull i sådana fall - tänker inte göra om misstaget med mina kromade sidepipes. Det är ingen höjdare att behöva köpa nytt system á femtontusen var tredje år...
Om de sen inte blir blåa närmast blocket så är de nog överlag det bästa valet, alltså att de i slutändan trots allt ser bäst ut.
Tack för svaren.
Har också coatade, ser fortfarande ut som nya, men precis som Frisk säger så är de något mattare i färgen.
Å andra sidan ser de ju lika fräscha ut hela tiden jfrt med RF som blir blånerat nästan på en gång som tex mina anslutningar mellan headers och sidepipes.
Kort sagt, köp ett par coatade !
//Hagge
Å andra sidan ser de ju lika fräscha ut hela tiden jfrt med RF som blir blånerat nästan på en gång som tex mina anslutningar mellan headers och sidepipes.
Kort sagt, köp ett par coatade !
//Hagge
//Hagge
Håller med ser använt ut på ett snyggt sätt!antos skrev:Blåanlöpta headers!Kan det bli snyggare?
Ser dessutom coolt ut.
I övrigt så behöver man ju linda primärrören i alla fall om allt ska vara optimalt, och dom trasorna blir ju aldrig snygga. Jo nylindade svarta
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518