Snart ger jag upp!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Snart ger jag upp!!!

Inlägg av BB »

Hej

Det var ett inlägg här i forumet om bromsar som jag lusläste för jag har precis samma fel på min bil det är helt omöjligt att få bromsarna att fungera.

Jag har renoverat bilen i ett par år och alla bromsrör och bromsslangar är nya, bromsoken är ompackade och bromscylindern är ny, jag har provat lufta med tryck,pumpat på pedalen och kört gravity bleeding på varje ok i ett par timmar men så fort jag startar bilen så går pedalen i botten.

Jag behöver mera förslag på vad jag kan göra innan jag ger upp och låter bil- :evil: :evil: :evil: stå tills nästa år, jag orkar snart inte mer.

Kanske finns det någon i närheten ( jag bor i Oxelösund ) som är bra på bromsar och vill hjälpa till? :cry: :cry: :cry:

Mvh Peter
0155-216638
0155-244046
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

ja hade samma fenomen me min -74:a då ja lag en ny huvudbromscylinder, de va bara å lufta huvudcylindern,om du inte reden jort det.
http://www.superchevy.com/technical/cha ... index.html
How To Bench Bleed A Master Cylinder
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Jag har "bench bleed" min huvudbromscylinder innan jag monterade den, precis som i artikeln.

Min huvudbromcylinder har nipplar för luftning så jag har även provat att lufta efter cylindern blivit monterad.

//Peter
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kan det möjligen vara så att du har kvar lite luft i huvud bromscylindern som du inte fått ut?

Jag körde också "bench bleed" metoden på huvud bromscylindern men fick inte ut all luft.

När jag monterat huvud bromscylindern i bilen, och luftat allt enligt konstens alla regler, och precis som du inte fått ut all luft så använde jag en plastspruta som jag fyllde med bromsvätska.
Sedan tryckte jag in bromsvästskan snabbt i alla bottenhålen i huvud bromscylindern.
Ur ett av bottenhålen strömmade då de sista luftbubblorna ut :D

Typ nåt så här:
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Inlägg av Janne Malmgren »

Testa med att höja upp bakvagnen och "gravitybleeda" båda bakoken samtidigt, men ett par timmar tror jag inte hjälper, låt det stå över en natt, så fick jag mina bromsar att fungera, sen gjorde jag motsvarande på framoken. Dessutom lämnade jag den vanliga bromsvätskan för fyra år sedan och övergick till Silikon Brake Fluid DOT 5, vilket har fungerat problemfritt.
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Jag ska prova med sprutan och "gravity bleeda" med höjd fram och bakvagn.
Problemet att låta bilen stå över natten är att om det flödar för fort så tar bromsvätskan slut under natten och då är man tillbaka till ruta ett igen, ska man bara öppna extremt lite på nipplarna ?

Bromsarna känns ganska stumma innan jag startar bilen men så fort jag startar och det blir tryck i bromsservot då skjunker pedalen i botten, kan menbranet i servot ha pajat ? Hur märker jag om membranet är trasigt ?

//Peter
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Inlägg av Janne Malmgren »

Låt gravity bleedingen stå över dagen så har Du koll på bromsvätskan i Huvudcylinder.
Lycka Till.
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

köp en ny cylinder. pengar/tid=saken klar.
haft samma probs.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Osäker på om 69:an hade proportioneringeventill eller bara fördelningsblock, men den kan också krångla med luft som far fram och tillbaka i ventilen.

Sjunker pedalen sakta mot golvet om du har motorn avstängd så stärks misstankarna huvudbromscylindern, även om du bytt den.

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Ska man "gravity bleeda" ett ok i taget eller båda fram eller bak samtidigt ?
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

BB skrev:Ska man "gravity bleeda" ett ok i taget eller båda fram eller bak samtidigt ?
Jag tar ett i taget. Har du två nipplar på oket börja med den innersta.
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Jag har just packat om mina ok. Är det en helt korkad tanke att fylla dom med bromsvätska så mycket det går innan montering, tänkte då särskildt på bakre oken.
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Inlägg av jompa »

Jag hade samma problem med mina bromsar, i samma veva fick jag en vacumpump av svågerslasen som jag skulle ha till luckorna till lyset på min 75 för att jag tappat vacum i insuget efter kamaxelbyte.......jag luftade bromsarna med den istället....

fyllde behållaren med olja satte på pumpen på luftnippeln och sen öppnade jag, och då kom den luft jag försökt pumpa ut i 2 veckor ut......
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Vacuumpump är bra och smidigt, har använt det flera gånger. Var försiktig med hur mycket vaccum du pumpar upp bara, det är lätt hänt att det börjar dra in luft mellan luftskruvens gängor och så tror du att du har hur mycket luft som helst kvar i systemet och luftar och luftar.... :D
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Hej

Jag provade att köra med en vakuumpump och fick bromsarna att kännas bra och pedalen gick inte i botten när jag startade bilen :D.

Körde ut bilen ur garaget och provade bromsarna och dom kändes ganska bra det gick visseligen inte att låsa dom med det var bara att lufta dom lite till tänkte jag :roll:

Körde en liten tur bara för att få känna på bilen efter två års renovering och provade bromsarna lite då och då, efter en stund så märkte jag att bilen gick tyngre och tyngre släpte gasen och bilen bromsade in ganska hårt utan att jag bromsade :?

Som tur var jag inte så långt hemifrån för jag kom precis hem innan bromsarna nästan låste sig.

Pedalen var princip helt stum i toppen läget när jag kände på den och fick inte bromsarna att släppa fören jag lossade på huvudbromscylindern från bromsservot.
Jag har tidigare provat att justera axeln som kommer ut från bromsservot och justerat in den som jag tyckte ganska bra, det konstiga är att bromsarna känndes helt ok när jag började köra och sedan blev dom stummare och stummare för att till sist princip låsa sig. :?:

Axeln ser inte ut som om den hade skruvat ut sig något.

Vad kan det vara för fel nu då :cry: :cry:

P.S Skulle ha besiktat imorgon med missar nu det tredje tredje försöket till besiktning :evil:

//Peter
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Det låter som samma symptom som jag hade på en motorcykel som stod stilla i några år med samma bromsvätska.

Eftersom den stod i en varm källare trodde jag inte att det var några problem men vätskeansamling.

När jag började köra med den so blev det samma problem, när jag nyttjade bromsarna fram så gick den tyngre och tillslut gick det inte att rubba hjulet.

För att kunna rulla maskinen blev jag tvungen att öppna luftningsventilen på bromsoket och släppa ut det ackumulerade trycket där.

Orsaken var att bromsvätskan hade bildat kristaller som satte igen någon ventil eller något hål i huvudcylindern så att fri retur blockerades och trycket byggdes upp utan att avlsatas när man släppte bromshandtaget.
Jag fick demontera huvudcylindern och göra rent den ordentligt och bytte samtidigt bromsvätskan till ny, sen var problemen borta.

Det låter likt ditt problem men det är helt olika konstruktioner, enkel bromskrets på en MC mot tvåkretssystem på din bil men det finns kanske likheter också?
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Inlägg av jompa »

när du har justerat stången till bromservot har du haft lite spel va? stången har inte legat helt emot bromscylindern....minsta lilla tryck släpper igenom olja till oken....kolla även så att fjädern i bromcylindern fortfarande är hel
jompa
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 01, 2007 8:06
Ort: Västerås

Inlägg av jompa »

kan det var så att fjädern i huvudbromscylindern inte hade tryckt tillbaka kolven ordentligt........
om du justerat axeln från vacumservot och kolven i huvudbromscylindern inte varit helt tillbaka tryckt blir det inte riktigt bra.....
kolla så att kolven är helt tillbaka och att du har ett litet litet glapp i axeln från servot.

kan inte komma på nått annat som är fel.....om inte oken kärvar och bromsbeläggen sväller, men det brukar förvisso sluta med inga bromsar alls

men du hade ju gått igenom allt....Hmm......tala gärna om vad det var för fel när du löst det.....
Skriv svar