Hej!
Hur vet jag om jag har hydrauliska lyftare i min motor eller ej?
Behover justera mina lyftare och da vore det bra att veta vilken typ av lyftare det ar.
Det ar en hyraulic flat tappet kam i den.
//David
Hydrauliska lyftare?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
hyraulic i "hyraulic flat tappet" innebär att kammen är gjord för att ha hyrauliska lyftare, så förhoppningsvis har du det också. 
Jag har fått höra att man ska kunna känna att hyudrauliska lyftare fjädrar lite om man trycker med stötstången, men är man novis (som jag) så var det inte självklart, eller speciellt lätt att känna på det viset.
Lycka till!

Jag har fått höra att man ska kunna känna att hyudrauliska lyftare fjädrar lite om man trycker med stötstången, men är man novis (som jag) så var det inte självklart, eller speciellt lätt att känna på det viset.
Lycka till!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Tack!
Har tryckt lite på dem och de fjädrar litegranna. Så man får väl anta att det sitter rätt grejer i motorn
.
Har sökt lite här på forumet om hur man justerar lyftarna. Verkar vara så att man drar åt tills stötstången inte rör sig längre när den står i ett speciellt läge. Sedan drar man lite till...
Lite till verkar vara allt från ett kvarts varv till ett helt varv extra. Kan man då dra slutsatsen att det inte är så jättenoga hur mycket extra man drar dem?
//David
Har tryckt lite på dem och de fjädrar litegranna. Så man får väl anta att det sitter rätt grejer i motorn

Har sökt lite här på forumet om hur man justerar lyftarna. Verkar vara så att man drar åt tills stötstången inte rör sig längre när den står i ett speciellt läge. Sedan drar man lite till...
Lite till verkar vara allt från ett kvarts varv till ett helt varv extra. Kan man då dra slutsatsen att det inte är så jättenoga hur mycket extra man drar dem?
//David
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Finns väl inga dumma frågor.
Jag är ingen expert på nått sätt, men skruvat ihop ett par motorer. Det finns säkert andra som tycker annorlunda.
Ju mer du spänner, ju mer av kammens profil går till ventilen, och då även mindre tickande ventilljud.
Men om du spänner för mycket, är det risk för att ventilen inte stänger ordentligt, och då kam man bränna säten mm.
sällan man har high rpm på gata. (dessa hårdare lyftare har säkert olika namn från olika fabrikat)
Har du en vass kam? Det är vassa kammar med branta lyft och/eller höga varv som behöver lite hårdare lyftare.
Har du en original eller lätt trimmad motor, är det säkert rätt så vanliga lyftare i den...
En del efterjusterar, en del inte.
Jag brukar göra det, för att säkerställa att det verkligen blev 3/4 varv. (eler vad man nu justerat in).
Har man möjlighet att göra det när motorn står på tomgång, vet man att man har oljetryck i lyftarna, och det är ibland mer exakt än att göra "vrida på stötstången"-metoden (kan vara svårt att känna vart 0-läget är när man vrider stötstången).
Jag är ingen expert på nått sätt, men skruvat ihop ett par motorer. Det finns säkert andra som tycker annorlunda.
Ju mer du spänner, ju mer av kammens profil går till ventilen, och då även mindre tickande ventilljud.
Men om du spänner för mycket, är det risk för att ventilen inte stänger ordentligt, och då kam man bränna säten mm.
sällan man har high rpm på gata. (dessa hårdare lyftare har säkert olika namn från olika fabrikat)
Har du en vass kam? Det är vassa kammar med branta lyft och/eller höga varv som behöver lite hårdare lyftare.
Har du en original eller lätt trimmad motor, är det säkert rätt så vanliga lyftare i den...
En del efterjusterar, en del inte.
Jag brukar göra det, för att säkerställa att det verkligen blev 3/4 varv. (eler vad man nu justerat in).
Har man möjlighet att göra det när motorn står på tomgång, vet man att man har oljetryck i lyftarna, och det är ibland mer exakt än att göra "vrida på stötstången"-metoden (kan vara svårt att känna vart 0-läget är när man vrider stötstången).
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Att ställa med motorn på tomgång går jättesmidigt och inte alls kladdigt om du är förberedd med lite extragrejor. Jag använder en sönderklippt ventilkåpa som bara är 20mm hög för att hålla oljan kvar på toppen och inte rinna ner på sidan av motorn + köpta "pluggar" att sätta på vipparmarna så att inte oljan sprutar omkring. Finns på Hansen, Lövéns och andra ställen för några kronor. Funkar kanon.
Lossa justeringen tills ventilen börjar slammra, drar åt försiktigt tills den blir tyst igen och fortsätt sedan 1/4 varv extra. Klart.
Lossa justeringen tills ventilen börjar slammra, drar åt försiktigt tills den blir tyst igen och fortsätt sedan 1/4 varv extra. Klart.
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld