tack gbak, har läst trådarna. Men frågan är om det ska vara lika svårt på en 68:a? Jag har ju ingen öppningsmekanism på "handtaget" eftersom den sitter på knappen där man låser dörren med.
Hur som helst så verkar det som jag måste demontera insidan av dörren (IGEN, gjorde det förra veckan för att fixa en annan pryl) för en jäkla fjäder.
Tillverka ett litet verktyg i form av en krok som du kan komma runt clipset's ögla och sedan rycka ur clipset (på bild).
Kan gå att bända loss låsclipset med en tunn lång skruvmejsel också.
För att lossa handtags-clips brukar jag använda en tygbit, typ lakanstyg, och dra mellan handtag och dörr. Brukar haka i clipsets ändar så man kan dra det ur sitt spår. Låter luddigt.. är enkekt..
Erik
jänk skrev:För att lossa handtags-clips brukar jag använda en tygbit, typ lakanstyg, och dra mellan handtag och dörr. Brukar haka i clipsets ändar så man kan dra det ur sitt spår. Låter luddigt.. är enkekt..
Erik
Vilket clips menar du? Det enda jag kan se vid handtaget är en trött fjäder.
Åfan? Får testa om man klarar det med den där lakansmetoden först. Annars blir det att köpa den där metall mojängen på ecklers. Förstår fortfarande inte hur det är möjligt att komma åt fjädern men det är väl bara testa
Senast redigerad av NOsilence den tis jul 08, 2008 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Men när jag läste om clipset (lagom i efterhand ...) så ser jag ju faktiskt att det skall funka från årsmodell -69 och framåt. Problemet är ju att jag har en -68. Så det var ju inte så konstigt att det inte passa.
Jag får väl försöka modifera om det Någon som vet om clipset även funkar på en vette från -68, och isåfall hur bär man sig åt????
Försökte använda clipset till min bil men det gick inget vidare (det gick av när jag försökte). Det verkar vara så illa att jag måste demontera hela s*iten för att byta ut originalfjädern.