COILOVERS

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie

COILOVERS

Inlägg av Corvgubben »

Hej! Kan nån förklara vad coilovers är och hur de fungerar. Har förstått att det förbättrar väghållningen och tydligen ersätter bladfjädringen. Någon som har coilovers eller vet mer om detta / Carle
I himlen kör alla Corvette!
Wiik
Rookie
Rookie

Inlägg av Wiik »

Grön C5 cab -99

http://www.garaget.org/wiik_c5

CCS 2406
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Vad jag hört från killar som kör race så skall man ligga ganska högt upp i racesammanhang för att ha någon nytta av dessa, och kunna ställa de rätt, bortsett från LG som bara har ett läge=stenhårt.

Jag var i Californien i mars och var inne och pratade med en återförsäljare för Pfadt och fick rådet att inte sätta på om jag körde mer på gatan än på banan.

Jag tror det första man skall börja med är att skaffa däck med bästa grepp samt lära sig bankörning så man kan ta ut vad bilen kan leverera innan man börjar skruva för mycket. :idea:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie

Inlägg av Corvgubben »

Hej! Talade med Anders på Vette.se idag. Han förklarade att fjäder och dämpare sitter ihop i en enhet, som ersätter bladfjädern, och att det förbättrar väghållningen mycket. Dessutom ska man komplettera med andra krängningshämmare för att få maximal effekt. Fick även tala med Kjelle (C6:a) som hade bytt till coilovers och han tyckte det blev som att köra gocart, all slingrighet som fanns tidigare i höga farter försvann. Hårdheten lär visst gå att ställa in också på vissa modeller. Men det kostar flis. Landar nog runt 35000 kr. / Carle :lol:
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Jag är inte någon expert på hjulupphängning men jag kan hjälpa dig att reda ut några begrepp och missförstånd. Till att börja med flins det en väldigt bra sida på nätet där du kan läsa om de olika hjulupphängningarna med bra bilder Car bibles. Coilover är det som vi på vanligt svenska brukar kalla för spiralfjäder. Det två vanligaste fjädringarna som används på bilar är spiralfjädern eller bladfjädring (s.k leaf spring på eng.) Bladfjädring (leaf spring) inom personbilar och sportbilar har dåligt rykte eftersom folk förknippar dem med stela bakaxlar se "Solid-axle, leaf-spring" i bifogade länken medans spiral fjädrar för knippas med dubbla A-armar som används på sport bilar. Nu är självklart verkligheten inte så svart-vit eftersom de flesta personbilar i europa använder spiralfjädrar men inte till dubbla A-armar utan någon from av MacPherson upphängning medans Corvetten använder bladfjädrar till dubbla A-armar. Dvs Corvetten använder riktig sportbils hjulupphängning, s.k. "Transverse leaf-spring" se länken. Många hotrod byggare brukar slakta gamla corvetter eftersom de är billga och har just riktig sportbils hjulupphängning :wink:

Jag kan tänka mig att om du går över till coilovers (spiralfjäder) så kommer du att uppleva att bilen känns mer sportig men jag tror inte det har att göra med bladfjädringen utan snarare att du har gått över till en hårdare fjäder. Sen finns det vissa som säger att bladfjädringen på corvetten ger "travel" att påfrestningarna på ena hjulupphängningen fortplantar sig till den andra sidan till den andra hjulupphängningen!? Jag tror att det är de fenomenet som folk upplever när de säger att det känns som att bilen flyter på vägen eller att den slingrar sig i höga hastigheter!? Jag vet inte hur mycket bättre väghållningen upplevs genom att bara byta till coilovers men jag kan tänka mig att det blir stor skillnad att göra fjädringen hårdare samt byta till styvare krängningshämnare?

Det skulle vara intressant att veta hur bilen upplevs bara genom att byta från bladfjäder till spiralfjäder utan att mixtra med något annat, är det någon som har gjort det och upplevt stor skillnad?
Corvette makes me smile ;)
Användarens profilbild
Corvgubben
Rookie
Rookie

Inlägg av Corvgubben »

Hej Naza!
Bra sida du tipsade om. Har lagt in den bland mina favoriter. Dock, i tredje stycket på första sidan står om just coil-over-oil unit som inte sitter på bilen som original utan är en eftermarknadsprodukt. På bilden visas också hur man kan ställa hårdheten med hjälp av en bricka. Det är den här typen som kan monteras på Corvetten. Tack för hjälpen nu har jag lärt mig lite nytt. Konstigt dock att C6:an har fått beröm för sin väghållning. Själv tycker jag att den käns ostadig i högra farter och då har jag ändå Z51 chassie. Har Z06:an också bladfjädrar, någon som vet? Men väl knappast ZR1? Någon som vet? / Carle :?: :lol:
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Enligt länken jag skickade dig så står det att Corvette tycker att deras leafe sprinf är "Chevy insist that this is the best thing since sliced bread for a suspension system" så jajjamänsan ZR-1:an har också bladfjädring enligt länken nedan

Corvette ZR-1 2009 leaf springs

:wink:
Corvette makes me smile ;)
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Glöm coilovers på din Corvette om du åker på gatan. Bara extrema banbilar behöver coilovers för att eneklt kunna justera dämpningen för olika banor.

OBS! ZR1 kör 7:26 på Nurburgring med bladfjädrar och stötstänger - inte många Ferrari eller Porsche hänger med där!

Skulle nog också säga att Z06-fjädringen för både C5 och C6 är tillräcklig för gatan. D.v.s. har du en standard C5 eller C6 så får du tillräckliga vägenskaper för hård gatkörning (och lite bankörning) med Z06 - stötdämpare, hårdare bladfjädrar och krängningshämmare. Min C5 Z06 går som en gokart på gatan med originalfjädringen!

Naturligtvis får du ännu bättre reslutat med coilovers - men frågan är om det är värt den extra kostnaden om du bara åker på gatan?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Det vanligaste vi hör är som nämts här tidigare att bilen känns ostadig/flyter på vägen vid höga hastigheter vilket ger en osäkerhetskänsla eller kanske en olust/rädsla känsla. Även om det nu inte är någon fara så räcker det för att många ska vilja åtgärda det.

De enda bilar jag kört med bladfjäder är Corvetten från C3 till C6 och samma känsla finns på alla vid höga farter. Jämför jag det med BMW, Saab och Audi som jag har kört mycket med både standard däck och feta däck så finns ingen sån känsla där. Varför ? Bladfjäder kontra olika typer av fjäderben ?

Många tycker det är värt den slant det kostar för att känna sig trygg i bilen precis som i sin volvo/bmw/saab ...... osv. Och för att svara på en undran tidigare i denna tråd så har vi satt Coilovers med fjäderhårdhet som motsvarar Z51 på några bilar och de otrevliga känslomässiga egenskaperna som ostadighet/flyter etc försvinner.

GM kommer nog för alltid predika att bladfjädern är det bästa som finns och de har säkerligen rätt om man med 'det bästa som finns' menar att bilen ska fungera bra i alla lägen från att åka och shoppa till att köra 10 varv på ringen och att den ska vara bekväm på amerikanskt mjukt sätt. Den kommer dock inte vara optimal i alla lägen och där kommer andra alternativ in.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

vette.se skrev:Det vanligaste vi hör är som nämts här tidigare att bilen känns ostadig/flyter på vägen vid höga hastigheter vilket ger en osäkerhetskänsla eller kanske en olust/rädsla känsla. Även om det nu inte är någon fara så räcker det för att många ska vilja åtgärda det.
Uttalandet gäller standard C5 och C6. Z06-varianterna är tillräckligt stadiga för gatkörning upp till åtminstone 250 km/tim! Visserligen har jag kommenterat ZR1-videon på CCS hemsida, men oroskänslan i den bilen beror nog mer på föraren, spårval och ryckig körning än väghållningen som resultat av bladfjädrar etc.
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Anders A
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders A »

Det första man måste göra om man funderar på att montera coilovers är att väga bilen på en 4 punkts våg med förare och alla vätsketankar fyllda.
Först då vet man vilka fjäderkonstanter man behöver så man får rätt fjädrar.
Efter montering så ska bilen upp på vågen igen för att justera så att kryssvikten på bilen blir lik åt bägge håll.
Dom allra flesta som sätter på coilovers justerar bara in rätt "ride hight", men det medför att bilen beter sig olika i höger och vänstersvängar.
Titta på en STCC-bil som står på backen, inte när den hänger i luften på sina domkrafter, den bilen ser ut att stå snett åt flera håll.
Ändå har den samma betende i sväng, oavsett åt vilket håll det svänger.

Sen är det bara ut på bana och hitta rätt inställningar för bound och rebond på stötdämparna.
Bound är när stötdämparen och fjädern trycks ihop i ett gupp och rebound är när fjädern trycker ut stötdämparen efter guppet.

Om man inte köper en coilover som är utvecklad för just din bil och fjädrarna är justerade för den bilen från fabrik, då har man alltså ganska mycket jobb framför sig innan man kan ut och göra sig en uppfattning om det är bättre eller sämre än orginal.

Min personliga uppfattning när det gäller coilovers är:
Bättre än nått annat under förutsättning att det är rätt justerat!
Men det är också oerhört lätt att justera bort sig om man inte vet vad man gör!

Det finns en kille som jag har för mig heter Göran Malmström "Hemi Panther" på Rejsa.nu
Han har skrivit några riktigt bra böcker på svenska om just väghållning och chassibyggnad/justering.
Dom kan varmt rekomenderas!
Inte dyra heller!
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Jo, som gammal civ.ing. har man jobbat en del med svängande system - inget som en privatperson gör på en gatbil!

Såg förresten ett intressant program på National Geographics igår kväll - utveckling av en Race-Mustang. Där testade man fjädringssystemet genom att ställa bilen på fyra plattor som man sedan datorstyrde i en rörelse upp och ner, samtidigt och individuellt från låg frekvens till hög. Mycket intressant att se när motorpaketet, med en annan resonansfrekvens började att skaka i otakt...Testaren skakade på huvudet och fick stötdämparna ombyggda tillsammans med styvare motorfästen!
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Bobrob skrev:Jo, som gammal civ.ing. har man jobbat en del med svängande system - inget som en privatperson gör på en gatbil!

Såg förresten ett intressant program på National Geographics igår kväll - utveckling av en Race-Mustang. Där testade man fjädringssystemet genom att ställa bilen på fyra plattor som man sedan datorstyrde i en rörelse upp och ner, samtidigt och individuellt från låg frekvens till hög. Mycket intressant att se när motorpaketet, med en annan resonansfrekvens började att skaka i otakt...Testaren skakade på huvudet och fick stötdämparna ombyggda tillsammans med styvare motorfästen!
Just därför köper man färdiga delar som är väl utprovade från PFADT, LG, Penske eller Öhlins för att helt undvika problematiken kring att bygga något själv.

Öhlins har en chassidyno i Jönköping som gör just det du beskriver, kostar omkring 25000kr/dag att hyra in sig .....
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

vette.se skrev:
Bobrob skrev:Jo, som gammal civ.ing. har man jobbat en del med svängande system - inget som en privatperson gör på en gatbil!

Just därför köper man färdiga delar som är väl utprovade från PFADT, LG, Penske eller Öhlins för att helt undvika problematiken kring att bygga något själv.

Öhlins har en chassidyno i Jönköping som gör just det du beskriver, kostar omkring 25000kr/dag att hyra in sig .....
Visst är PFADT-kittet bra, med otroligt bra finish - MEN få klarar av att justera in det optimalt och det kostar en vacker slant. Med 10-15 hårdhetsinställningar och steglös förspänning på fjädrarna blir det inte lätt att få en optimal inställning. Den stora vitsen med justerbart är ju trots allt att kunna byta inställning för olika tillfällen (banor). Med varvtider ner på 7.26 på Nordslingan med bladfjädrar så inser man att dessa håller måttet för mer än gatåka.

För 9 av 10 standard C5 o C6 ägare som åker på gatan och vill ha bättre vägegenskaper räcker en uppdatering till Z06-prestanda med hårdare stötdämpare (eventuellt Bilstein Sport), kraftigare krängningshämmare och eventuellt hårdare bladfjädrar - och detta till en betydligt lägre kostnad - under 10.000:-.
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

En C6 Z06 som används på Gotland Ring vid körträning fick Pfadt Coilovers ifjol. Var jag hörde så fick de någon sekund sämre varvtider då, än med original Z06 fjädring!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

VettePartsSweden skrev:Visst är PFADT-kittet bra, med otroligt bra finish - MEN få klarar av att justera in det optimalt och det kostar en vacker slant. Med 10-15 hårdhetsinställningar och steglös förspänning på fjädrarna blir det inte lätt att få en optimal inställning. Den stora vitsen med justerbart är ju trots allt att kunna byta inställning för olika tillfällen (banor). Med varvtider ner på 7.26 på Nordslingan med bladfjädrar så inser man att dessa håller måttet för mer än gatåka.

För 9 av 10 standard C5 o C6 ägare som åker på gatan och vill ha bättre vägegenskaper räcker en uppdatering till Z06-prestanda med hårdare stötdämpare (eventuellt Bilstein Sport), kraftigare krängningshämmare och eventuellt hårdare bladfjädrar - och detta till en betydligt lägre kostnad - under 10.000:-.
Suck :roll:
Detta är ingen diskussion om vad som är bäst, vad som är dyrast eller vad som är billigast, vem som säljer vad etc etc utan om coilovers. Religionskrig om Coilovers kontra bladfjäder hittar du hur många trådar som helst om du använder sökfunktion på detta och andra forum.

PFADT, Penske och Öhlins har en rekommenderad standardinställning vilket gör det enkelt för de flesta, gör den inställningen(tar ca 30 sekunder per coilover) och glöm sen bort dem - bara åk !! LG's är inte justerbara vilket gör att du bara behöver montera på och åka.

Sen är det upp till var och en hur man vill att bilen ska bete sig en del gillar bladfjäder och dess egenskaper en del gillar hur bilen känns med coilovers, svårare än så är de inte.

Jag pratade med Dennis på GM i Akalla angående Gotlandsbilen då det är han som monterat de delarna på bilen och fick samma information. Frågan man måste ställa sig är om du förväntat dig att höra något annat när bilen är betald/sponsrad av GM och när GM är en stor inkomstkälla för Gotlandring. Att säga något annat vore som att GM sa att coilovers är bättre än bladfjäder vilket nog aldrig kommer att inträffa :)
ace67
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ace67 »

När jag hade min C5Z06 tyckte jag det var helt självklart att gå till Coilovers(Köpte Callaway gjorde av JRZ i Holland) just för att eliminera slingrigheten som man ofta får vid användning av bladfjädrar eftersom vibrationer överförs genombladfjädrarna. Efter bytet blev bilen stabilare i högre farter (läs 200+) jag uppgraderade även till grövre krängisar och Elite eng. transmissons tunnel plåt. Man kan alltid fundera på varför det nästan bara är GM och Corvette som använder bladfjädrar om det nu hade varit så mycket bättre ? fungerar gör dom men dom ger vissa nackdelar och har vissa fördelar precis som allt annat här i livet.
Eat my dust :-)
Skriv svar