kylning?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Endorfine
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: sön mar 07, 2004 17:02
Ort: Malmö (Stockholm)
Kontakt:

kylning?

Inlägg av Endorfine »

jag har fått problem med kylningen av min -01 automat nu..
bilen går lite för varmt tycker jag..den ligger på 108 grader celcius eller 226 grader fahrenheit nu när jag kör.
jag böt termostat och har kollat att elfläktarna fungerar, kylar vatten finns också.
börjar fundera på om det är någon liten spoiler under bilen som ska styra luften upp till kylaren som jag tappat (ska det vara någon där) eller vad det annars kan vara för fel.

någon som har något tips?
/ Mange C3 -78 och C5 -01
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

fullt normalt inget å va orolig för.. :idea:
Senast redigerad av forsberg den tor jun 05, 2008 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Endorfine
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: sön mar 07, 2004 17:02
Ort: Malmö (Stockholm)
Kontakt:

Inlägg av Endorfine »

fick tag på en "läpp" hos Tidblom, så nu går maskinen på 93 grader när jag kör..men kliver upp emot 106 vid krypkörning och stillastående..
/ Mange C3 -78 och C5 -01
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 182
Blev medlem: sön maj 28, 2006 23:38
Ort: Sthlm

Inlägg av TJ »

Igår hamnade jag i lite köer, och tempen gick upp direkt till 230F / 113C.
Vad kan det vara för fel? Borde inte då den koka om den efterstiger 100C ?? Är det någon som vet? Åtgärd?

/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Inlägg av Anders A »

Så länge man har tryck i kylsystemet så kokar det inte.
Glykolen är också med och höjer kokpunkten.
Rallycrossbilar ligger ofta på över 125grader C utan problem.

Mvh Anders
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Häll i en flaska Red Line Water Vetter i kylsystemet.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

enligt instr.boken är normal arbetstemp mellan 88-124 grader C (190-255F)
vid 125 är bilen överhettad (255F)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Inlägg av Hans Wijk »

Ställde samma fråga till min gode vän och C5 expert, Max.
Fick följande svar:
Temperatur på 110 gr är helt OK. Du har två fläktar där framme. Den första startar vid 108 gr och stänger av vid 104 gr. Räcker inte kylefekten startar fläkt två vid 113 gr och stänger vid 108 gr. Om du har AC: n på och kylartempen når 85 gr går lågeffektfläkten kontinuerligt under förutsättning att farten understiger 56 kmh. Källa: Max

Innan jag frågade Max var även jag lite fundersam - slog även på Water Weater, gör i detta fallet ingen som helst nytta !!
Det ska visst bli betydligt varmare innan det är ett "problem".........
Mvh
Hasse
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Inlägg av Bengt »

Hans Wijk skrev:Ställde samma fråga till min gode vän och C5 expert, Max.
Fick följande svar:
Temperatur på 110 gr är helt OK. Du har två fläktar där framme. Den första startar vid 108 gr och stänger av vid 104 gr. Räcker inte kylefekten startar fläkt två vid 113 gr och stänger vid 108 gr. Om du har AC: n på och kylartempen når 85 gr går lågeffektfläkten kontinuerligt under förutsättning att farten understiger 56 kmh. Källa: Max

Innan jag frågade Max var även jag lite fundersam - slog även på Water Weater, gör i detta fallet ingen som helst nytta !!
Det ska visst bli betydligt varmare innan det är ett "problem".........
Mvh
Hasse
Stämmer nog men med allt annat onödigt vi skruvar på våra vettar så är det ju bara en modifikation i mängden... 8) Hade en 1.65 bars Cosworth tidigare och där gjorde Water Vetter nog mer nytta genom att minska risken för "hot spots". Man kan ju också tänka sig att tempgivaren inte håller Tysk kvalité... :roll: Köp en ny för 250 spänn o testa. Har precis bytt min o skall testa om mina stadiga 89 grader C ändrar sig.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Skriv svar