STEGRANDE TOMGÅNG ....Snälla hjälp!!!!!!!!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
vettnisse
Rookie
Rookie

STEGRANDE TOMGÅNG ....Snälla hjälp!!!!!!!!!!

Inlägg av vettnisse »

hej på er.
Jag har ett litet problem :( . Jag bytte för ett tag sedan throttlehuset i min c4 till ett BBK lite större. Problemet som blev av detta är att tomgången susar upp i det blå. Jag bytte även gas wiren men tror inte att det ska vara något fel med den. Vad kan detta bero på? Tomgången går upp till ca: 1200rpm när man startar och sedan ökar den ju mera man kör till ca: 2300rpm.
Vrider jag ner gasspjället manuellt går tomgången ner, men gasar jag till så höjer den sig igen. :?:

Tacksam för svar: Mvh Henrik
Varför gråta över spilld mjölk drick mer ÖL !!!

c4 cab -92
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

jag hade nog börjat med att starta bilen utan vajrarna kopplade till spjället. På så sätt får du ju snabbt reda på om det har med länkaget att göra.
hur hög tomgång hade du innan? låter ju vaninnigt högt med 12-1300 varv! Har du gjort andra modifieringar på motorn oxå, el bara trottelhuset? E inte så säker men att byta enbart trottelhuset kanske kan ställa till det med blandningen. Kanske läge för en justering i styrenheten isåfall. Men som sagt, det är inte riktigt mitt område...
Användarens profilbild
vettnisse
Rookie
Rookie

Inlägg av vettnisse »

tjena ! tack för tippset , skall prova och se.

Tomgången låg på ca 700 före så det e ju relativt ok.

c4 cab -92
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Hej igen. Kom att tänka på en sak, om du bytat trottel huset så har du ju förmodligen även flyttat över givarna antar jag? Finns 2 givare, "TPS" och "IAC". Båda dessa påverkar i allra högsta grad tomgången...
TPS:en känner av läget på gasspjället och skickar denna info till boxen som i sin tur reglerar bränslet utifrån värdet den fått. Denna givare är väldigt viktigt att den sitter rätt. Den går inte att sätta dit på måfå utan måste mätas fram. Mätvärdet får du genom att mäta Volten när man vrider den har jag för mig. Kan va lite komplicerat kanske, en rephandbok är nog att föredra till detta. Står ganska utförligt där hur man går tillväga. IAC:n däremot går inte att justera vill jag påminna mig men har för mig att det är just boxen som styr denna utifån b.la. värdet som den får från just TPS:en. En notering är att det inte går att ställa tomgången på dessa själv på ngt sätt, utan det styrs helt på elektronisk väg. Normalvärden för tomgång bör ligga på 650-700 varv i Friläge och 550-650 vid läge drive. Så med alla givare rätt och värden rätt så har du automatiskt rätt tomgång. Nu utgår jag ifrån att du inte har andra modifieringar, för som jag skrev tidigare så kan det på verka rejält isåfall.
Användarens profilbild
vettnisse
Rookie
Rookie

Inlägg av vettnisse »

OK!! Tack igen för den i synnerhet intressanta informationen :)
Skall kolla över detta, hör av mig till dig frammöver när Jag förhoppningsvis fått ordning på det så du får svar på om detta funkade,
kan ju vara kul att veta i framtiden. :wink:

c4 cab -92
Användarens profilbild
vettnisse
Rookie
Rookie

Re: STEGRANDE TOMGÅNG ....Snälla hjälp!!!!!!!!!!

Inlägg av vettnisse »

jaha ,bättre sent än aldrig ,det har löst sig med tomgången,kom på att vi även bytade gaswiren trodde det bara var att flytta över den nya,men ack vad vi bedrog oss,en lätt justering på wiren och voila så var allt frid å fröjd.

Ha det gott allihop

c4 cab -92
ZEDR1
Nykomling
Nykomling

Re: STEGRANDE TOMGÅNG ....Snälla hjälp!!!!!!!!!!

Inlägg av ZEDR1 »

Jag vet inte om du har ASR på din bil men om du har det och har bytt vajrar så borde du kolla så att den är rätt inställd.
En rullande sten samlar ingen mossa
Skriv svar