växelväljare problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
greenwood
Nykomling
Nykomling

växelväljare problem

Inlägg av greenwood »

har problem med växelväljaren på min 92a corvette.
bilen rullar fast den står på parkering.
någon som vet hur det funkar? säkring?
Senast redigerad av greenwood den ons jun 04, 2008 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Menar du alltså P läget på automatlådan ???
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Med all säkerhet är det ett mekaniskt fel det rör sig om. P-läget är väl egentligen inte en "broms" utan snarare än låsmekanism i växellådan.
Man skulle kort kunna säga att när du lägger den i "p-läge" så Låser man utgående axel ur lådan.

Hur uppträder växellådan för övrigt? är det svårt att "hitta" dom andra lägena typ Drive o likn.? Stämmer den röda pinnen överens vid spaken när du t.ex. lägger den i drive, el ställer den sig mittemellan?

Isåfall kan det vara så enkelt att det behövs en justering av vajern som går från spaken och ner till lådan.
Är det ett inre problem är det lite mer invecklat. Har problemet kommit nu el har det varit så sen du köpt bilen? Om nu, har du av misstag lyckats lägga den i park innan bilen stått helt still kan du ha slagit av låsningen på axeln. Som sagt, finns en del olika förklaringar till detta problem.
Men om du inte själv råkat ut för nåt missöde, så börja kolla vajern iallafall.
greenwood
Nykomling
Nykomling

Inlägg av greenwood »

hmmm ok jag ska kolla vajern. bara så lustigt den har funkat kanonbra tills häromdagen när jag skulle köra ut bilen från garaget då jag märkte att den rullade iväg. förövrigt så fungerar lådan kanonbra kanske känns lite lustigt mot förut i dom olika växellägena.
jag har inte lagt i parkeringen när bilen har rullat så det borde inte vara nåt allvarligt men jag ska kolla vajern
tack ska ni ha!
greenwood
Nykomling
Nykomling

Inlägg av greenwood »

har nu fixat problemet... det var vajerfästet som sitter på växellådan som
hade lossnat. en bullt var helt borta och den andra satt löst.
skönt att det inte var nåt större fel :lol: ...
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Hmm, Nu blir jag nyfiken... hur menar du nu då?.... :) Det är inte så att du själv rört ihop detta lite väl... :)
BruumBruum skrev:Skönt när det är det lilla som gör det!! Kan du ändra överskriften från parkeringsbroms till något annat? Blir lite galet när man som jag söker efter just parkeringsbromsproblem (handbroms) och får upp växellådsproblem. I all välmening nu! Mvh Tord
Skriv svar