Ställa tändningen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
V1E
Nykomling
Nykomling

Ställa tändningen

Inlägg av V1E »

Hej, skulle behöva lite råd i detta ämne. Jag ställde igår tändningen (base ignition timing) till 6 grader före tdc (vilket skall vara orginal inställning??) resultatet blev bättre gas respons men motorn började knacka vi wot när jag provkörde. Jag backade tändningen igen och inga knackningar uppstod. Någon som har någon ide om varför den uppför sig på detta sätt? Bilen är en 86:a.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Drog du isär ESC kabeln (finns väl en sådan även på -86) när du ställde tändningen (+ stänga av motorn, koppla ihop kabeln, nolla felkoden)?

MVH

MN
V1E
Nykomling
Nykomling

Inlägg av V1E »

Jag det gjorde jag. Jag gjorde denna manöver två ggr för att vara säker på att det stod rätt.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Är du 100% säker på detta så kolla om ytterringen lossnat/glidit på dampern. Ur med stiftet till cyl 1 och lista ut var ÖD är i kompressionsslaget så kan du se om dampern visar OK.

MN
blå c4 cab
Nykomling
Nykomling

Ställa tändningen

Inlägg av blå c4 cab »

ESC kabeln? vilken är det? är det en kopplingsplint med en eller flera kablar? 87års modell. tackar för svar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Ställa tändningen

Inlägg av Ingo »

blå c4 cab skrev:ESC kabeln? vilken är det? är det en kopplingsplint med en eller flera kablar? 87års modell. tackar för svar
nej det är en ensam kabel som sitter innanför bromsservon lite längre ner.
Delar du inte den försöker datorn kompensera när du ändra fördelaren.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

superseriös

Inlägg av Ingo »

M Nordin skrev:Är du 100% säker på detta så kolla om ytterringen lossnat/glidit på dampern. Ur med stiftet till cyl 1 och lista ut var ÖD är i kompressionsslaget så kan du se om dampern visar OK.

MN
ska man vara super seriös så skaffar man ett tändinställningsvertyg från en moped ,eller svetsar en stång på ett stift som man skruvar ner i ettans cylinder.
Vrider mototorn tills kolven tar i verktyget,gör ett märke på dampern.Vrid motorn åt motsatt håll tills kolven tar i verktyget,gör ett märke till på dampern.
ta bort verktyget och skruva tillbaks stiftet.
mitt emellan de två märken du satt på dampern är ÖDP,förhoppningsvis där orginalmärkningen sitter. :D
blå c4 cab
Nykomling
Nykomling

Re: Ställa tändningen

Inlägg av blå c4 cab »

Ingo skrev:
blå c4 cab skrev:ESC kabeln? vilken är det? är det en kopplingsplint med en eller flera kablar? 87års modell. tackar för svar
nej det är en ensam kabel som sitter innanför bromsservon lite längre ner.
Delar du inte den försöker datorn kompensera när du ändra fördelaren.
Tusentack,synd att du bor så långt bort annars hade jag bjudit på bärs mvh Stefan
Skriv svar