Hej Allihopa, det här är mitt premiärinlägg på forumet.
Jag köpte en C3:a (naturligtvis) för ca ett år sedan och då satt det en Malloryfördelare med dubbla brytarspetsar i den och nu har jag köpt en Heifördelare som jag ska montera nästa helg. Och då är jag lite nyfiken på hur jag ska koppla det elektriska. Det finns två elanslutningar på fördelaren och om jag lyfter på locket till den inbyggda tändspolen ser jag att det finns en gul och en röd kabel. Är det någon som vet vad som ska kopplas till respektive kabel?
Elanslutningar på Heifördelare
Hej, den ena (röda) ska gå till batterispänning och den andra (gul) ska gå till elektronisk varvräknare.
Förmodligen har du just nu separat tändspole, då bör du kunna koppla om spänningsmatningen som går till denna till röd anslutning på din nya HEI-fördelare.
Har du mekaniskt driven varvräknare så funkar den naturligtvis inte till HEI-fördelaren om du inte har ngn specialvariant med uttag även för mekaniskt driven varvräknare, vet dock inte om det finns ngn sådan variant !
Förmodligen har du just nu separat tändspole, då bör du kunna koppla om spänningsmatningen som går till denna till röd anslutning på din nya HEI-fördelare.
Har du mekaniskt driven varvräknare så funkar den naturligtvis inte till HEI-fördelaren om du inte har ngn specialvariant med uttag även för mekaniskt driven varvräknare, vet dock inte om det finns ngn sådan variant !
//Hagge
Tack för svaret.
Då var det ungefär som jag trodde att den röda ska gå till tändningen fast jag visste inte vad den gula var till.
Jag har lyckats få tag i en Heifördelare med mekaniskt varvräknaruttag, på den förra fördelaren saknades det så jag har kört utan varvräknare under det året som jag haft bilen.

Då var det ungefär som jag trodde att den röda ska gå till tändningen fast jag visste inte vad den gula var till.
Jag har lyckats få tag i en Heifördelare med mekaniskt varvräknaruttag, på den förra fördelaren saknades det så jag har kört utan varvräknare under det året som jag haft bilen.