Har för mig att jag ställt frågan tidigare men minns inte riktigt vad vi kom fram till här.
Går i tankarna att försöka få dit C5 oken bak på åmin 85-a.
Oket i sig passar ju rakt på i mina original okfäste men frågan är hur man gör om man vill ha dit även C5:ans skivor. Som bekant har dessa ju en större diameter vilket naturligtvis betyder att det måste tillverkas adapterfäste. Det är väl i.o. för sig inte heller det stora problemet, men handbromsen??? Får ju såklart en större diameter även här....
Fråga är om nån annan här har experimenterat? Känns ju sådär att ge sig på att byta hela spindeln till C5, som säkerligen ändå inte passar på C4:an.
Visst, e medveten om att man inte får nån vansinnigt stor skillnad i bromseffekt men som det är nu så upplevs det som att bilen bromsar typ
80-20 i bromsförhållande fram/ bak.
Detta sedan jag monterat C5-ok/skivor fram. Har även tänkt att montera Bias-fjäder för att utjämna fördelningen men när jag nu ändå har prylarna liggandes kunde det ju va kul om man kunde hänga dit dom.
C5- Bromsok bak på C4-85
https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=8428zphinx skrev:varför byta bak? det är ju sålåg bromsverkan bak så du lär knappast märka nån skillnad. Skaffa ett par bättre belägg i stället så sparar du lite $$ oxå =)

Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Det har du förstås rätt i. Men det är ju just det som är tanken med hela operationen, att få upp bromseffekten bak. Dels ska jag montera en s.k. Biasfjäder i huvudcyl för att omfördela bromskraften. I och med detta så känns det som en bra idé att ha lite större grejer där bak. Det skiljer dock 0,5 cm i diameter på C4ans och C5ans kolv i oket. Visst, det låter kanske inte mycket men bör kunna göra en del skillnad med tanke på att det är hydraulik vi har att göra med här...zphinx skrev:varför byta bak? det är ju sålåg bromsverkan bak så du lär knappast märka nån skillnad. Skaffa ett par bättre belägg i stället så sparar du lite $$ oxå =)
alternativet blir ju förstås att endast använda C5-oket på originalskivan.
Men är rädd för att skivan kanske inte klarar den högre belastningen, får kanske isåfall titta lite på nån eftermarknads-skiva till C4, med bättre kylegenskaper.