Förgasar problem!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Rackarfalk
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: ons feb 27, 2008 22:06
Ort: Stockholm

Förgasar problem!

Inlägg av Rackarfalk »

Hallo


har lite problem med förgasarn i bettan. det är en 396 med en holley 800. Problemet är att dom bakre portarna inte öppnas som dom ska vid fullt gas pådrag. vart börjar man felsöka, dom styrs av vakum va?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Om du står och varvar utan belastning på motorn så kommer dom inte att öppnas.
Kasta inte bäver i trähus.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Vet inte om det finns något enklare sätt att kolla det på men ett glatt amatörknep är att fästa något på axeln som vippar spjällen och som kan glida längs med den. Sen är det bara att dra en repa och kolla om "markören" har flyttat sig. Som Peter säger så öppnar de sig inte om motorn inte är belastad, vakuumtrycket blir "fel".
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån feb 19, 2007 15:30
Ort: Jönköping

Inlägg av banka »

Du kan testa o haka av länkaget till sekundär spjällen. Går den sämre på fullgas då så vet du ju att dom öppnade innan. Men om dom öppnar fullt eller ej är ju en annan femma...vakum mätare?

MVH Danne
--|Corvette Stingray -69|--
banracer&glidare
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Är det inte så att vakumstyrda sekundärspjäll inte öppnar mer än vad motorn orkar suga i sig. En 800 är kanske för stor egentligen och motorn bara behöver tex 740 cfm, då släpper den igenom detta och inte mer. Har själv en 600 DP med mekaniska sekundärspjäll som öppnar helt vid fullgas men inte går den bättre för det, drar bara en massa bensin i onödan, funderar på att byta till en vakumstyrd istället. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Vilket leder till en relaterad fråga:

Vad är egentligen motiveringen till att mekaniska sekundärer är mer racing än vakuumstyrt? Är det för att det finns en fördröjning i effekten med vakuum på grund av att de är reaktiva, dvs de reagerar först när trycket ökar/sjunker. Till skillnad från mekaniska som alltid öppnar direkt vid pådrag.

Jag har som föregående inlägg noterat fått en klart högre förbrukning än tidigare, bytte från vakuum till mekaniska, men då byggde jag i och för sig om hela motorn så att den har 70% mer effekt än tidigare... :)

Men man kan ju tycka att även en trimmad motor skulle gå att snålköra...
Skriv svar