Registrerings bes

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
sirh
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:52
Ort: Luleå

Registrerings bes

Inlägg av sirh »

Hallå igen!
Var lite nyfiken om det är någon som har registreringsbesiktat med sidoblinkers som man bara fäster med dubbelhäftande och om dom far och sliter i dom då? vet att dom gör så när man stoppar dit Bakblinkers
iaf!

sen är det väll bara tjorva med kablarna och borra in små vita positions ljus och tejpa över den tråden på den oranga orginal lampan som lyser konstant så den bara blinkar och ta ström därifrån dom kablarna till sidoblinkers.
låter detta vettigt eller är jag hellt ute o cycklar?
Ge mig gärna tips!

bak så har jag kompett Eu kitt

bullerintyg jävlas jag oxå med men det går framåt sakta men säkert.

sen så är det väll klart?
nop
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:51
Ort: Dalsland

Inlägg av nop »

tejpade blinkers tycker de nog inte om. (ja kanske om de sitter 500 lappar tejpade brevid dem)
dessutom kommer de klaga på att du inte har dem varje år sedan, men endel här på forumet har monterat dem i gälarna och det är godkänt av bilprovningen och dessutom diskret!
C5 targa
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

det allra bästa är att ta lite tid å söka här på forumet å du kommer att hitta en massa bra å roliga saker...samt svar på dina frågor.. :shock: :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
Andreas Voss
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Andreas Voss »

Hej!

Registreringsbesiktigade min C5 Z06 2004 igår. Följande är min erfarenhet kring detta.

1. Jag ville inte göra hål i skärmarna så jag körde med dubbelhäftande tejp och utanpåliggande skärmblinkers. Det gick bra, var inga synpunkter kring det. Kablarna smög jag in genom gälarna och hakade på i blinkerssockeln. Bara att plocka bort efter besiktning. Plocka dit nästa är, det tar inte många minuter.

2. De röda sidopositionslamporna bak får egentligen inte lysa, men det var heller inga problem att behålla dessa inkopplade.

3. Kopplade ur DRL så inte blinkers lyser konstant i OFF. Dra säkring 2 i motorrummet, snabbast. Bästa är att dra ur båda säkringarna för DRL i kupen, men det är ju lite mer jobb.

4. Kopplade om pinningen i kontaktdonet till kabelstammen (sitter fram höger). Använde då den oranga sidemarkern som blinkers, bytte till en 21W med 2,1x9,5 sockel. Bytte P/blinkers-lampan fram till en vit istället så är P-ljuset löst. På så sätt slipper man borra i originallamporna. Kommer återställa det till USA original i helgen och koppla in DRL. Vill ha bilen så orörd och original som det bara går.

5. EU lampor med snygg kabelstam från Corvette Central bak. Inga problem.

6. Bullerintyget köpte jag av Dekra. De har filial i Eskilstuna, ring dit. Det är inga problem, ren rutin. Inget snack i besiktningen, Dekras intyg används av de flesta och besiktningen känner ingen vad det är.
sirh
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:52
Ort: Luleå

Inlägg av sirh »

Jepp har läst och sökt på forumet en heldel.
Tog hem en 01as transam ws6 cab för snart 2årsen och det verkar ju hända saker hela tiden, sånt dom tex kunnat vara lite snälla med skärps allt blir hårdare osv nya regler o en massa svammel.

var mest därför jag skapade en ny tråd för att få lite synpunkter av dom som nyligt regbes och byggt om så man vet det går igenom och fungerar!

Det var mkt fin info Andreas lyckas jag få till det så enkelt så är det ju guld :)
Användarens profilbild
Andreas Voss
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jan 31, 2008 21:11
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Andreas Voss »

Jag tittade runt mycket och letade info på alla möjliga håll innan jag köpte bilen för attt veta lite vad som väntade vid registreringsbesiktningen. Sammanfattat är det egentligen inga stora konstigheter, allt hänger på att du importerar för "Eget Bruk".

Sedan kan det ju säkert skilja åt mellan olika bilprovningsstationer, så ett visst mått av godtycklig bedömning är det ju alltid. Men modifierar du snyggt och seriöst, även om det är tillfälligt, så ska det säkert gå bra.

Beträffande belysningen på bilen var mitt absoluta mål att klara det utan någon åverkan på bilen. Utanpåliggande skärmblinkers med dubbelhäftande tejp kändes som enda alternativet. Man ska ju göra det snyggt förstås även om det är "tillfälligt" så man inte uppfattas som respektlös vid besiktningen. Ser det bedrövligt ut kan jag tänka mig att de blir irriterade.

Park/blinkers fram är mer arbete, men jag bytte park/turn lampan fram till en vit, således "offrade" jag blinkfunktionen framtill som det är på USA-versionen. Sedan pinnade jag som sagt om kontakten i kabelstammen och använde den gula sidemarkern som blinkers. Ej (e)-märkta glas på dessa, men det gick bra. Tips är att använda ett motstånd för att få rätt blinkfrekvens. Byt inte till starkare lampa, du kommer skada lampglaset då. Du kan få pinningen på mail av mig om du vill så slipper du mäta upp det själv.

Vad är det för bil du ska ta hem?

Lycka till!
sirh
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:52
Ort: Luleå

Inlägg av sirh »

Andreas Voss skrev:Jag tittade runt mycket och letade info på alla möjliga håll innan jag köpte bilen för attt veta lite vad som väntade vid registreringsbesiktningen. Sammanfattat är det egentligen inga stora konstigheter, allt hänger på att du importerar för "Eget Bruk".

Sedan kan det ju säkert skilja åt mellan olika bilprovningsstationer, så ett visst mått av godtycklig bedömning är det ju alltid. Men modifierar du snyggt och seriöst, även om det är tillfälligt, så ska det säkert gå bra.

Beträffande belysningen på bilen var mitt absoluta mål att klara det utan någon åverkan på bilen. Utanpåliggande skärmblinkers med dubbelhäftande tejp kändes som enda alternativet. Man ska ju göra det snyggt förstås även om det är "tillfälligt" så man inte uppfattas som respektlös vid besiktningen. Ser det bedrövligt ut kan jag tänka mig att de blir irriterade.

Park/blinkers fram är mer arbete, men jag bytte park/turn lampan fram till en vit, således "offrade" jag blinkfunktionen framtill som det är på USA-versionen. Sedan pinnade jag som sagt om kontakten i kabelstammen och använde den gula sidemarkern som blinkers. Ej (e)-märkta glas på dessa, men det gick bra. Tips är att använda ett motstånd för att få rätt blinkfrekvens. Byt inte till starkare lampa, du kommer skada lampglaset då. Du kan få pinningen på mail av mig om du vill så slipper du mäta upp det själv.

Vad är det för bil du ska ta hem?

Lycka till!
Jo det hadde varit väldigt snällt om du hadde kunnat maila det! :)

Det är en 1998 Indianapolis 500 dock dekalstrippad och cromade fälgar istället för gula det känns lite trist men man kan alltid stoppa på nya dekaler om man vill den är väldigt trevlig färgen annars :)

tack!
Skriv svar